• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

IngvarB

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2024
Marcus W är vår största maktfaktor inom industrin. Han inser realiteter som påverkar, inom kort, alla köpmönster. En enorm höjd i hans uttalande är att nu kan också miljöförnekare av alla rang, bekvämt byta fot. För nu är det inte ”vänster” att erkänna att utsläppen av CO2 kommer att påverka de flesta av oss och under alla förhållanden, alla våra efterkommande i all överskådlig tid. Markus Ws uttalande ligger i samma klass som de vi får höra från världens nu mesta kända och förtjänta kändis, Greta.
 

IngvarB

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2024
Den här intressanta tråden med många initierade inlägg startade med en film av Björn Gillberg. Han konstaterar där med sitt krassa sätt att både nuvarande och nu tänkta fossil- och elbilar är antingen pest eller kolera ur CO2 synpunkt. Inledningsvis ifrågasattes av trådskrivare om han är påläst och sedan om han är opartisk. På det första kan man säga att han lanserade och intensivt torgförde tanken med metanol som bilbränsle från våra skogar redan på 70-talet, utan att någon begrep allvaret i denna nu så angelägna fråga. Att han startar en metanol fabrik gör nog att han är vår mesta pålästa person i denna gren. Att han är partisk? Ja det är självklart när man har drivit en fråga av tung nationell angelägenhet i över 40 år. Men vem är inte partisk?

Inte alla kanske minns att Björn var är kraften till till att katalysatorer är monterade i alla bilar. Volvo och Saab var i början på 70-talet fanatiska motståndare till avgasrening med katalysatorer. Ingen skulle nämligen köpa en bil med en sådan–för den skulle bli alldeles för dyr– inte var heller, tekniken känd. Trots att katalysatorer redan fanns i amerikanska bilar i Kalifornien. För att visa det importerade Björn en bil med katalysator från Kalifornien. Själv kommer jag ihåg att katalysatorer redan var standard i början 60-talet på dumprar under jord i Kirunagruvan. På tal om vår närmiljö. Varje gång jag hamnar i avgaserna från en veteranbil sänder jag Björn en tacksamhetens tanke. Likaså när jag kör bakom en elbil. Björn var också den som avslöjade att Fermenta bedragaren Refat el Sayed inte ägde den doktorshatt, som han titulerade sig med. Och vidare att ”folkaktierna” i Fermenta inte var värda pappret i dessa–vilket ju visade sig stämma. Ett ramaskri från DN föregick aktieraset. Björn skulle hålla sig till miljön och inte prata om ekonomi. Det antogs han inte förstå sig på.

Sammanfattnings. Vår främste miljökämpe har inte belagts med några svåra sakfel. Alltför väl medveten om att misstag–så skulle hans röst vara körd. Ni som inte sett filmen. Se den!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Volvos VD uttalar sig i gårdagens TV:
Håkan Samuelsson ser ett problem i att de flesta bilar Volvo säljer i dag är stora tunga bilar med förbränningsmotorer, vilket han själv menar inte är hållbart.
”Men på sikt är det el som gäller för Volvo”.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Volvos VD uttalar sig i gårdagens TV:
Håkan Samuelsson ser ett problem i att de flesta bilar Volvo säljer i dag är stora tunga bilar med förbränningsmotorer, vilket han själv menar inte är hållbart.
”Men på sikt är det el som gäller för Volvo”.

"(#332)
2. Eller varför alla stora biltillverkare slutat tillverka fossilbilar till förmån för elbilar?

*Stämmer ej har vi ju konstaterat men flera länkar och tillägg.
.
Jo det stämmer till hundra procent, inte bara tack vare stor efterfrågan på helelbilar utan också att kolossala böter väntar om omställningen inte sker redan i år.
I Volvos fall hela 320 miljarder SEK fick jag reda på igår från en initierad inom Volvo Cars. Det samma gäller alla biltillverkare i västvärlden. Inte minst VW har dieselgate i färskt minne och satsar allt på elbilen. 40-50 tusen bilar skall ut till kunder redan i sommar."

Alltså kan vi alla konstatera att bl.a. dina tidigare inlägg (#332 och #301) inte stämmer med verkligheten, skönt att vi är överens där.

Nu väntar jag bara på vilket försäkringsbolag jag ska anlita för att kunna byta ut min fossildrivna scooter mot en eldriven moped? Mitt vanliga bolag vill ha betydligt mer än vad du verkar betala Knarrevik så jag ser fram emot ett svar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

"(#332)Alltså kan vi alla konstatera att bl.a. dina tidigare inlägg (#332 och #301) inte stämmer med verkligheten, skönt att vi är överens där.
.
Visst stämmer det eftersom alla hybridbilar har förbränningsmotorer vilket jag trodde att alla visste. Tyvärr körs de mest på fossilbränsle vilket oroar Samuelsson.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Visst stämmer det eftersom alla hybridbilar har förbränningsmotorer vilket jag trodde att alla visste. Tyvärr körs de mest på fossilbränsle vilket oroar Samuelsson.
Så en hybrid är alltså inte fossil bil, den körs bara mest på fossilbränsle men är inte fossil??
Märkligt påstående tycker jag.
#301: "Är man läskunnig och intresserad finns källorna.
Inte ens Volvo tillverkar fossilbilar längre har dom tillkännagivit."

#354 Fråga: "Ja du verkar få information från kanaler som ingen annan kan finna, Jag kommer ihåg när du hade uppgift på EU moped försäkring som var långt från verklig kostnad.
Svar: Det gäller att välja rätt försäkringsbolag!
Precis som med husbilspremien som jag sänkte med ungefär hälften."

Så kommer vi tillbaks till frågan om försäkringsbolaget, du undviker att svara på det hela tiden, varför?
Stämmer inte det heller med ditt tidigare påstående?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om en har klart å forhandle frem en ekstremt bra forsikrings pris så kan det være restriksjoner på informasjon til andre om dette.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jag har aldrig hört talas om att man skulle kunna förhandla fram ett pris som är ca 12-13% av den normala tariffen men OM det nu mot förmodan skulle vara så, varför upplyser man inte om det?
Fast om man läser ursprungstråden framgår det tydligt att det, åtminstone då, var fråga om en reguljär nyteckning eftersom Knarrevik senare i tråden erkänner att han försäkrat mopeden i klass 2 istället. D.v.s. valt att köra olagligt eftersom försäkringen knappast gäller när man med avsikt uppgivit felaktiga uppgifter.
"(#40)Plåten kommit fram men Transportstyrelsen vill inte ställa på så länge ingen försäkring finns och försäkringsbolaget vill inte försäkra så länge den inte är registrerad. Alltså moment 22. Jag löste det med att försäkra som moped 2 för 37 kr/månad."
Så jag har mycket svårt att få någon sanningshalt i att man ö.h.t. kan försäkra en klass 1 för det påstådda beloppet, tyvärr. Jag skulle definitivt byta en av mina tvåhjulingar mot en elmoped om det stämde.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Om en har klart å forhandle frem en ekstremt bra forsikrings pris så kan det være restriksjoner på informasjon til andre om dette.
Hur skulle en sån överenskommelse kunna fungera i verkligheten, skall man som privatperson skriva kontrakt om detta med bolaget. Skulle en sån överenskommelse bli känd borde ett sådant försäkringsbolag få svårt att få några kunder som är villiga att teckna försäkring med dom. Viss förhandlings utrymme finns nog men att avtvinga någon ett tysthetslöfte?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Så en hybrid är alltså inte fossil bil, den körs bara mest på fossilbränsle men är inte fossil??
Märkligt påstående tycker jag.
#301: "Är man läskunnig och intresserad finns källorna.
Inte ens Volvo tillverkar fossilbilar längre har dom tillkännagivit."

#354 Fråga: "Ja du verkar få information från kanaler som ingen annan kan finna, Jag kommer ihåg när du hade uppgift på EU moped försäkring som var långt från verklig kostnad.
Svar: Det gäller att välja rätt försäkringsbolag!
Precis som med husbilspremien som jag sänkte med ungefär hälften."

Så kommer vi tillbaks till frågan om försäkringsbolaget, du undviker att svara på det hela tiden, varför?
Stämmer inte det heller med ditt tidigare påstående?
Du missuppfattar det mesta?
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Du missuppfattar det mesta?
Det är fritt för dig att tycka vad du vill, så även för mig.
Att missuppfatta saker och ting är lätt. Speciellt som man inte får klara besked som i det här fallet eftersom du undviker att lämna några svar är det än så länge inte något som går att missuppfatta så du har fel där också.
Det är du som påstått saker som jag inte tror stämmer men om du tar fram fakta som visar att du har rätt ska jag gladeligen sluta tjata på dig.
Så det skulle vara trevligt om du istället sakligt bemötte inläggen och svarade på frågorna.
Om du nu har svaren, varför tvekar du???
 
Toppen