• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar: batteri jämfört med diesel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja elektriske ferger finnes det noen av nå etter noen vellykkede år med den første. Nå er det hurtigbåtene for lokaltrafikk som står for tur, den første bygges for bruk ved Stavanger. Utfordringen er at energiforbruket øker med kvadratet av farten, og disse personfergene går fort!

De Tesla bilene som er kritisert for kvalitet er modell 3, hvor de og sliter med å få opp produksjons volumet. Dette er og et marked hvor de har konkurenter, Chevrolet Bolt eller Opel Ampera-E som den heter i Europa er en bil i samme klasse som modell 3, og der er det kun GM sin vilje til å produsere som holder salget tilbake. Den nye Nissan Leaf er og en verdig konkurent til modell 3. Jaguar har og en bil i samme klasse. Og nå melder de store tyske produsentene seg på for full kraft, BMW litt foran VW og MB, men tilbudet blir stort. Audi ser ut til å komme med biler i klasse med de store Tesla modellene.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Hazardous Components of Crashed Tesla Model X Major Headache for First Responders

Under denna länk får man bra info om vad som händer när en elbil krockar och vad som krävs för att på ett säkert sätt ta hand om skroten.
Vid brand behövs mer än tio kubikmeter vatten.
Riktigt illa och något som de flesta bäragare och räddningstjänster skulle få stora problem att hantera. Dax att förbjuda dessa rullande miljöfaror.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Du är riktigt på krigsstigen mot teknisk utveckling och renare miljö Bestliner.
Bränder är inte att leka med i vilket fordon som helst och särskilt i fordon som är byggda i plast.

Jag är på krigsfot mot att man lämnar och förbjuder fungerande teknik och tvingar oss in i oprövade och heltokiga försök motiverade i att man vill lösa problem som inte ens finns på riktigt.
Metanol, Biogas, Miljödieslar är påfund som de senaste åren premierats och kostat miljarder både för skattebetalare och användare. Nu kör man ett nytt varv med elbilar utan att ha löst alla nya problem som man inte vill kännas vid. Allt drivt av samma aktivister som alltid är sugna på nya lekar där de kan spendera vanligt folks pengar. Jag säger som en känd polis gjorde för något år sedan. "Jag blir så djävla trött..."
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag är på krigsfot mot att man lämnar och förbjuder fungerande teknik och tvingar oss in i oprövade och heltokiga försök motiverade i att man vill lösa problem som inte ens finns på riktigt.
Metanol, Biogas, Miljödieslar är påfund som de senaste åren premierats och kostat miljarder både för skattebetalare och användare. Nu kör man ett nytt varv med elbilar utan att ha löst alla nya problem som man inte vill kännas vid. Allt drivt av samma aktivister som alltid är sugna på nya lekar där de kan spendera vanligt folks pengar. Jag säger som en känd polis gjorde för något år sedan. "Jag blir så djävla trött..."

Du kanske kan förklara,hur man med ditt sätt att se på teknikutveckling, kan åtgärda de miljöproblem som bilar åstadkommer.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Genom att ta bort de riktiga utsläpp som görs runt om i världen i stället för att lägga oändligt med pengar på något som ger ingen eller högst marginel effekt. Som när man projekterar tåg tunnlar för många milljarder som miljömässigt aldrig betalar tillbaka sin negativa miljöpåverkan under sin livstid. Man måste titta på helheten och alla effekter på det man gör och sluta med plakat och signalpolitik som aktivister alltid pysslar med.
Ta våra husbilar som exempel. Skrota inte och byt ut av miljöskäl utan använd så länge de går att hålla vid liv.
Den största miljöbesparingen är den vara som aldrig produceras.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Genom att ta bort de riktiga utsläpp som görs runt om i världen i stället för att lägga oändligt med pengar på något som ger ingen eller högst marginel effekt. Som när man projekterar tåg tunnlar för många milljarder som miljömässigt aldrig betalar tillbaka sin negativa miljöpåverkan under sin livstid. Man måste titta på helheten och alla effekter på det man gör och sluta med plakat och signalpolitik som aktivister alltid pysslar med.
Ta våra husbilar som exempel. Skrota inte och byt ut av miljöskäl utan använd så länge de går att hålla vid liv.
Den största miljöbesparingen är den vara som aldrig produceras.

Sista meningen tror jag alla håller med om. Men sen... menar du verkligen att det inte har någon negativ miljöpåverkan att köra omkring i bilar med tex diesel. Man kan rent av tro att du menar att det rent av är miljövänligt med fossilt bränsle. Det kan väl betecknas som ”plakat och signalpolitik som aktivister alltid pysslar med”.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Om du undantar partikelutsläppen är moderna dieselbilar mindre miljöpåverkande än dagens elbilar om man räknar med hela bilens påverkan från födsel till död. Partikelutsläppen går att lösa för dieselbilar men det vill man inte höra om utan bara förbjuda.
En sak till som jag gärna skulle vilja ha svar på är hur man med inställningen att dieselbilar är livsfarliga och måste skrotas ändå kan hålla på med att köra något så onödigt som husbil. Då också troligen driven med den förhatliga dieseln eller ännu värre kanske en gammal bensindriven bil helt utan rening.
Ni borde ju åka på cykelsemester eller tågluffa ju :D Ni är väl inte hycklare eller ögontjänare;)
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Ja man undrar hur (om) de bestämmande tänker. De verkar tro på allvar att Sverige kan rädda världen från utsläpp (därmed inte sagt att vi inte skall göra vad som är rimligt för en befolkning på 10 milj.)
Ta till ex den nyligen införda flygskatten som skall minska utsläppen globalt. Den gör lika mycket som en piss i Atlanten.
Hur många plan ser ni över Sverige?
Man tar sig för pannan!
flyg.jpg
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Om du undantar partikelutsläppen är moderna dieselbilar mindre miljöpåverkande än dagens elbilar om man räknar med hela bilens påverkan från födsel till död. Partikelutsläppen går att lösa för dieselbilar men det vill man inte höra om utan bara förbjuda.
En sak till som jag gärna skulle vilja ha svar på är hur man med inställningen att dieselbilar är livsfarliga och måste skrotas ändå kan hålla på med att köra något så onödigt som husbil. Då också troligen driven med den förhatliga dieseln eller ännu värre kanske en gammal bensindriven bil helt utan rening.
Ni borde ju åka på cykelsemester eller tågluffa ju :D Ni är väl inte hycklare eller ögontjänare;)

Tågluffa....bara med diesellok då så att det blir riktigt miljövänligt, om jag förstår dig rätt.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Om du undantar partikelutsläppen är moderna dieselbilar mindre miljöpåverkande än dagens elbilar om man räknar med hela bilens påverkan från födsel till död. Partikelutsläppen går att lösa för dieselbilar men det vill man inte höra om utan bara förbjuda.
En sak till som jag gärna skulle vilja ha svar på är hur man med inställningen att dieselbilar är livsfarliga och måste skrotas ändå kan hålla på med att köra något så onödigt som husbil. Då också troligen driven med den förhatliga dieseln eller ännu värre kanske en gammal bensindriven bil helt utan rening.
Ni borde ju åka på cykelsemester eller tågluffa ju :D Ni är väl inte hycklare eller ögontjänare;)

Fel, en elbil skapar mindre växthusgaser motsvarande fossilbil. Och detta även om den laddas med en EU-mix av el där även brunkol ingår. Laddas den med svensk el så blir CO2-avtrycket en tredjedel efter 16000mil.
”Livscykelanalys visar elbilens fördelar”
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ja man undrar hur (om) de bestämmande tänker. De verkar tro på allvar att Sverige kan rädda världen från utsläpp (därmed inte sagt att vi inte skall göra vad som är rimligt för en befolkning på 10 milj.)
Ta till ex den nyligen införda flygskatten som skall minska utsläppen globalt. Den gör lika mycket som en piss i Atlanten.
Hur många plan ser ni över Sverige?
Man tar sig för pannan!
Visa bilaga 147424

Förstår inte argumentet att det vi gör i Sverige inte skulle ha någon betydelse för miljön. Om jag minskar min dieselförbrukning med 1 liter så är väl det lika mycket värt som om en amerikan eller kines gör det?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Fel, en elbil skapar mindre växthusgaser motsvarande fossilbil. Och detta även om den laddas med en EU-mix av el där även brunkol ingår. Laddas den med svensk el så blir CO2-avtrycket en tredjedel efter 16000mil.
”Livscykelanalys visar elbilens fördelar”
Bevisat genom ett inlägg från tesslaklubben.
Lika trovärdigt som vanligt när aktivisterna berättar sagor för varandra.
Lika trovärdigt som när man kallar Västlänken i Göteborg för miljöprojekt. Det blir inte ens miljöneutralt på 150 års kalkylsikt.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen