• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar: batteri jämfört med diesel

Status
Stängd för vidare inlägg.

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Gjorde några beräkningar för nöjes skull. (MJ = Megajoule, Wh = Wattimmar)

Diesel har ett energiinnehåll på 40 – 44 MJ/kg och väger 0.81 kg/liter vilket ger ca 52 MJ/liter (räknat med 42 MJ/kg)

En normal tank är på 90 liter, alltså 4680 MJ vilket motsvarar ca 1300 kWh.
Verkningsgraden på en dieselmotor är ca 40% så det blir bara 520 kWh som används för att föra bilen framåt. Resten blir värme som några av oss använder att värma upp bilen under färd.

Dagen bästa batteriteknologi för bilar ger 150 Wh/kg batteri.
En elmotor kan antas ha en verkningsgrad på ca 90%, dvs. 135 Wh/kg användbart från batterierna för att föra bilen framåt och mycket mindre att värma bilen med (=dags att ta på en tjock tröja).

För att lagra samma framdrivningsenergi som en 90 liters dieseltank så behövs 3850kg batterier att jämföra med en vikt på under 100 kg för 90 liter diesel + plåten i tanken. Sedan tjänar man ju en del vikt på att en elmotor är lättare än en diesel med kraftöverföring.

Vilken ström skulle man behöva för att ladda batterierna på samma tid som det tar att tanka en dieseltank? Ok, ett orealistiskt scenario men kan vara kul att se vad resultatet blir.
Vi säger att det tar 12 min (=0.2 timmar) att tanka. Då behöver vi en effekt på 2.9 MW, 12550 A enfas, under 12 min för att ladda batterierna från noll till fullt

Om man nu vänder på resonemanget och säger att 500 kg batterier är acceptabelt. Hur stor dieseltank motsvara det?
500 kg med 150 Wh/kg är totalt 75 kWh. Omräknat till diesel blir det (40% verkningsgrad på motorn) som att åka omkring med en tank på litet drygt 13 liter.

Man kan väl konstatera att det finns en del kvar att göra och att diesel är en effektiv energibärare. Kontrollräkna gärna. Jag har en tendens att räkna fel då och då. :)

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe stemmer ikke helt, en Tesla S75 har rundt 500 km rekkevidde med 75 kWh batteri. Om regnestykket over skulle stemme ville det bli 0,26 liter/mil for en bil på over 2 tonn. Skulle likt å se den diseldrevne bilen, og gjerne sett om den samtidiig klarte 0 til 100 kmh på under 5 sek. Noe en lett glemmer er effekttapet i drivverk. Det mye enklere drivverket i en elbil har vesentlig mindre tap enn en veksel låda og differentialen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Helt korrekt, Knut. Jag har inte gjort en uppskattning av energiförlusten i växellåda etc. 40% verkningsgrad är ju bara själva motorns värmeförluster.

Apropås att förgifta jorden: Kör man på HVO100 så är man nästan CO2-neutral. Återstår NOx. Med AdBlue etc. är de nivåerna mycket låga. Jämfört med elbilar som får el från kolkraftverk (i Tyskland) är nog faktiskt diesel bättre.
MVH
Hans
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Om dieseloljans energiinehåll är42Mj per kg och en liter väger ca 0,8 kg så måste rimligen en liter dieselolja innehålla 0,8 x 42=33,6 Mj.
Hur miljövänlig en el-bil är beror helt på hur elen produceras. Verkningsgraden i ett kolkondenskraftverk är ca 33% Vid en sådan jämförelse är dieselmotorn klart att föredra. Kärnkraftverk har ungefär samma verkningsgrad som kolkraftverk. Ungefär hälften av Sveriges el kommer från kärnkraft så det är klart att anser man att kärnkraften är miljövänlig så är ju el-bilen det också.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Leja4. Helt rätt! Jag räknade baklänges (=fel) där men har ingen lust att, just nu, göra om alltihop. Det lär väl sänka vikten på batterierna med sisådär 35%.

Vi skall nog skilja här på vad som är möjligt på kort (i morgon) sikt och på lång (5-10 år) sikt.

På kort sikt skulle HVO100 + AdBlue vara ett alternativ. Inte minst eftersom det fungerar på både gamla och nya bilar. Åtminstone i Tyskland kan man få eftermontage av NOx-reducerande system. Det finns en artikel i Promobil om det.

På lång sikt skulle jag däremot gärna se bilar med elmotorer. Förutom det som Knut nämnde om en enklare kraftöverföring så finns det några ytterligare fördelar. De är tysta. Energiåtervinning vid bromsning (gör nog en del för Teslans räckvidd). Att kunna styra moment och varvtal oberoende av varandra ger en del nya möjligheter. Dessutom är dagens asynkronmotorer väldigt stryktåliga och kräver väldigt litet service. Motor- och växellådsoljor blir också ett minne blott.

Om vi nu går mot eldrift undrar jag om inte bränsleceller är ett bättre alternativ för lätta och tunga lastbilar som behöver räckvidd.
MVH
Hans
 
F

F.d. 55521

Guest
Jag tror inte Sverige ligger först. Spanien tex kommer att förbjuda turister med dieselbilar att köra ut på öarna, tror det var 2020 och 2025 blir det detsamma med bensinbilar. Jag hoppas att man kan ta fram annat bränsle till våra husbilar annars blir det inte kul.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
De nya regler vi läser om är debattinlägg från diverse aktivister men långt från beslut ännu.
Politiker tillsätts i val så om vi vill köra vidare med våra husbilar är det bara att rösta fram politiker som tycker samma. Det kommer jag att göra ihop med många andra.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Finns det så mycket ädelmetaller som behövs till alla bilar på jorden om nu alla skall vara el?
Finns det så mycket elkraft att ladda dessa batterier?
Avfallet från dessa batteriet. Tror det kostar ganska mycket att ta hand om det.

Nej, försök att rena utsläppen som man gjorde med bensinen, Katalysator.
Måste kunna gå att få ner utsläppen MYCKET mer både på bensin OCH diesel.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Det finns både positiva och negativa saker att ta hänsyn till, inte minst för de som är folkvalda eller de som lobbar för det som de tror är det bästa som finns. Det har varit en otrolig utveckling till det bättre för miljön sedan 60-talet, då luktade det verkligen avgaser från bilar och särskilt då i tätorter där motordrivna fordon koncentrerades på en mindre yta. Det är kanske så att "mobbingen" av dieselmotorn kanske inte är så befogad som den stora miljöboven, dock inte utan skuld.

Ny studie visar: Bensinbilar spyr ut farliga partiklar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen