• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El-golvvärme?

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Har funderat på att lägga in golvvärme i folieform under de ordinarie plastmattan. Se EBECO – heating solutions

Är det nån som har erfarenteter av dessa?

Obs jag vill inte ha några lösa heltäcknigsmattor med värme under utan de skall byggas in i golvet och användas som komplement till Ebenspächern när man har tillgång till ström eller varför inte för att värma upp bilen hemma före avfärd.

Undrar Pontus.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: El-golvvärme?

Jodå jag har erfarenhet av dessa värmegolv.Du får lägga folien på plastmattan,eller vad du har för golv, och tejpa fast.Man kan lägga dom "upp och ner"så man får kort väg för kablarna.Det gäller att hitta en bra plats för transformatorn så att kablarna blir så korta som möjligt.Jag har bra kontakt med Ebeco så om du undrar över något så hör av dig.
Anders.B:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: El-golvvärme?

Detta låter ju bra men drar det inte mycket ström?

Ser nu att det gäller 230 volt och då blir det ju inga problem bortsett från att man är bunden till eluttag. Jag trodde det gällde 12V och blev därför lte nyfiken.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55383

Guest
Sv: El-golvvärme?

Hej,
Folien (ECOFLEX ) drar 48 W/m2 vid 48 Volt. Köp stor transformator till det med valbar spänning och glömm bort batteridrift.

Stefan
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: El-golvvärme?

Anders B!

Jag håller på och bygger min bil så ännu finns inget golv alls.

Men jag kommer ha en 15mm popelplywoodskiva och på de tänker jag mig limma någon form av plastmatta ovanpå.
Jag hade en läcker matta jag köpte när projektet startade fär 10 år sen men den har tyvärr legat ojämnet så den fått fula veck på sig. Det var en plastmatta som såg ut som durkaluminium. Hade blivigt mycket snyggt.

Men hur som så vill jag limma in golvvärmen mellan plyfan och plastmattan.
Ev kan jag tänka mig andra material än plastmatta men dels finns ju vikten att tänka på och dels vill jag inte ha någon "tröskel" utåt ytterdörren. Det skall stå en sopkvast innanför dörren så det är lätt att sopa ut den sand m.m. som man drar in. Heltäckningsmatta känns helt främmande då jag oftast lever både i och utanför bilen och antalet gånger man går in för att hämta något blir avsevärda.

Så frågan gäller alltså, går denna folie att limma in under en plastmatta?
Om inte finns andra låsningar om man vill gömma folien mer permanent.

Hur pass varmt blir golvet vid 48W/kvm? är det jummet, behagligt eller rent ut av varmt?

Kan man koppla termostat? Ja så klart en termostat på 230 Volt sidan borde ju inte vara några problem men man kan ju även tänka sig att vilja ha flera termostater för olika delar av golvet och då blir det att sätta dem på 48volt sidan. Kanske svårt hitta termostater som tål den ström som där går, men okej det går ju alltid att koppla ett relä emellan ochså.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: El-golvvärme?

Hej igen Pontus.
Jag tycker att du skall ta kontakt med Martin Wisner på Ebeco och prata med honom.Ebeco hjälper dig att räkna ut hur du skall lägga mattan och var.Jag mailade en ritning på vår tidigare bil och visade var jag ville ha termostaten liggande så kom dom med färdigt förslag.I min bil hade jag tre mattbitar på ca 4 m2 och en transing i en bäddlåda,golvet var behagligt varmt.Om du lägger transingen i en låda eller under golvet så dra upp kablaget till en av/på kontakt.
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: El-golvvärme?

Jag har korthårig kohud som vi gillar. Den är lätt att hålla rent, den är tun, släpper genom värme, blir ingen statiskt elektricitet.
Men som sagt, det är enbart komfortvärme som kan fungera även som frostvakt.
Ett tips om du skall montera takfönster, sätt en stor sådant över sängen. Det jätte härligt att se himmelen och hur målnen förfluttar sig.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: El-golvvärme?

Kohud låter kul. Kanske inte på hela golvet men det är klart som matta vid sittplatserna kanske kunde funka.

Vi har en stor takluka rakt ovan sängarna. Det är en sån där som brukar sitta i bussar. D.v.s. lätt frostat och tonat plast i två lager och man kan öppna o stänga i två hack i vardera änden. Altså öppna bara i framkant o det blr väldans blåst in i bilen eller öppna bara bakkant o då suger den istället ut. eller så klart öppna både fram o bak. I alla fall om man endast öppnar första hacket kan den vara öppen även i tämligen starkt regn.

Tyvärr så ser man dock inga moln genom den. Har dock haft en båt med just den egenskapen.
Måste dock hitta nån lösning på gardin/myggnät som funkar till denna.

Denna typ av taklucka var vanlig i SL busarna i Stockholm förr, numera åker jag buss så sällan att jag inte riktigt har koll på hur de nya bussarna ser ut.

I taket har jag även en intressant ventilator som ser ut som en halvrund bulle upptill. Innuti innehåller den förutom ventilator även en fläkt som kan styras åt båda hållen samt en takbelysning. Skall byggas om för LED lampa.

I den gamla ambulansen fanns massor av sådana, i campingbilsammanhang, användbara prylar.

Pontus
 
Senast ändrad:
Toppen