• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EL-fel på Hymer

Bella07

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17008
Medlemskap
2022
Har råkat ut för ett besvärligt el-fel på vår Hymer B678, årsmodell 2016. Plötsligt fungerar inte backkameran och varningssummern för fotsteget fungerar inte och radion/GPS får ingen ström enbart med tändningen utan man måste slå till den lilla strömbrytaren vid sidan av ratten. Har lokaliserat vilken säkring som berörs och det är en 5 A mini som sitter i en grupp innanför luckan till vänster om ratten. Om jag byter säkringen ryker den all värden väg när jag slår till tändningen. Har provat med 5A, 7,5A och t o m en 10A säkring med samma resultat, vågade inte försöka med större säkring. Uppenbarligen är det något fel för det verkar vara en ren kortslutning eftersom säkringen ryker i samma ögonblick som tändningen slås till.

Någon som har råkat ut för samma sak och har något tips att komma med.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Helt säkert kortslutning någonstans.
Första frågan blir då: är det någon av "prylarna" som hänger på säkringen som kortsluter eller är det kablaget?

Försök koppla bort allt som hänger på säkringen ute vid varje "pryl". Prova om säkringen fortfarande går.

Om den gör det så är det kablaget och det kan bli kinkigt att hitta. Kan vara en kabelsko som har lossnat och ligger mot chassit, en kabel som är sönderskavd, en kabel som inte används som har kommit åt chassit etc.

Går säkringen inte så är det någon av "prylarna" som är boven. Koppla in dem en efter en och kolla när säkringen löser ut. Byt eller reparera "prylen".

Har inget bättre råd så här på rak arm. Jobba metodiskt så brukar man hitta problemet till slut.

MVH
Hans
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Koppla en glödlampa på t.ex. 5-10W 12V med två kablar i tället för säkring. Slå på tändningen och lampan kommer att lysa med full styrka. Koppla bort olika förbrukare och se när lampan ändrar sig.

Med vänlig hälsning, Conny J
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Klassisk I samband med felsökning el-relaterade fel är kommentaren "En gång är ingen gång, två gånger är en vana". Att byta ut en säkring som gått sönder (återställa) med lika dan (ej större) en gång är helt ok men inte fler gånger och aldrig till store säkring. Riskerna att ha sönder komponenter är hög, vilket kan bli dyrt. Sedan finns också en brandrisk.

En bra felsökningsmetod att använda är den sk. "halveringsmetoden" men i ditt fall med 3 förbrukare kopplat till samma säkring är det bästa och snabbaste samt billigaste sättet att göra som skalman52 föreslår.

1.) Koppla loss alla förbrukare - I med ny säkring

2.)
Slå på spänningen - Håller säkringen koppla in föbrukarna EN och EN stegvis tills säkringen löser ut igen då vet du vilken komponent som är trasig och behöver repareras eller bytas.

3.)
Går säkringen sönder utan förbrukare inkopplad kan "halveringsmetoden" användas, vilken innebär att du kopplar loss kablage ung. halvvägs ut mot resp. förbrukare och slår på spänningen. Håller säkringen ligger felet på sista halvan ut mot förbrukarna. Fortsätt koppla loss kablaget fast nu 1/4 från förbrukarna (halvvägs av sista 50% av sträckan). Fortsätt så tlls felet är inringat. Men innan dess är det mer troligt att felet finns vid någon anslutningspunkt (som skalman52 skriver om).

Bilel är sig aldrig kul att hålla på med då elscheman oftast finns annat att önska sig av. Elfel på bodel I husbilar är ännu värre för här verkar I manga fall elscheman helt saknas. För att inte prata om uppmärkning av kablage vilket gör det omöjligt att med säkerhet veta att jag har rätt kabel framför mig. Här återstår det urbota tråkiga jobbet att följa kabel för kabel, tyvärr.

Lycka till med felsökningen!
// Niklas
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi hade en Hymer B654 -06 som hade liknande fel. Det visade sig att kabeln till backkameran var dragen så nära avgassystemet under bilen och hade lossat av värmen och lagts sig emot avgasröret.
 
Toppen