• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EGR ventil Fiat 2.3JTD var?

F

F.d. 30629

Guest
Är det någon som vet var EGR ventilen sitter på en Fiat Ducato 2004:a med 2.3 JTD motorn?

Kan inte hitta den, kan det vara så att det inte finns någon?
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: EGR ventil Fiat 2.3JTD var?

Jag har googlat i flera dagar och sökt och men på alla ställen Fiat och Iveco har placerat dom förut finns den inte och har kollat alla ställen jag kan tänka mig att den kan sitta, måste ju ha kontakt mellan grenrör och insug så man tycker ju att den placeringen är lite begränsad men den finns inte.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: EGR ventil Fiat 2.3JTD var?

Om du inte hittar den så finns den inte. Då kan vi börja tro på mänskligheten igen..;) EGR minskar utsläppen initialt, men skiter ner motorn med ökad slitage och förtida död som följd. Bort med skiten. Bilen går bättre och billigare utan den.. Är det just därför du letar efter den???
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: EGR ventil Fiat 2.3JTD var?

Först å främst vill jag se att den funkar som den ska och hur pass skitig den är, dom är ju kända för att börja läcka med tiden pga av att dom bäckar igen.

Ser den ut att funka som den ska får den nog vara kvar, om den finns :)

Det sitter nån skum burk efter katten på min som ser ut som nått extra reningsfilter, den kanske ersätter EGR ventilen på nå höger?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Väcker liv i en gammal tråd om EGR ventil.
Jag fick felindikering på min Citroen Plåtis, vid läsning hos Nyströms Bil i Västerås så visar det sig att problemet sitter i EGR ventilen.
Rekommendation av Citroen och protokollet är byte av EGR ventilen till en fantastisk kostnad med arbete på mellan 7-8000 kr.
Medelsvårt arbete påstås det vilket håller priset högt.
Till råga på allt så skyller de på Importbil från Tyskland.
Visst jag har köpt bilen i Tyskland av förklarliga skäl, priset i Sverige helt åt fanders.
 

Bilagor

  • EGR Nyströmsbil.pdf
    94,6 KB · Visningar: 38

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Först måste man verifiera att det verkligen är EGRventilen ,bara felkod duger inte,hade samma problem byte av ventil löste inte problemet.
Ventilen kostar runt 3000kr ,byte är inget stort jobb.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kostnad för importbil får man stå för själv.

27 § I fråga om bilar som har tillverkats utomlands ska tillverkaren ansvara enligt 21-24 och 26 §§ endast för de bilar som förts in till Sverige av tillverkaren eller av någon för tillverkarens räkning.
 
Toppen