• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Du skall nog inte lita på att gummilisten håller tätt när du spolar med kraftigt tryck runt luckans kant, min originallucka går att trycka in något vilket tyder på att gummilisten ger efter något, skulle jag spola med högt tryck runt luckkanten så skulle det säkert smita in lite vatten runt gummilisten.

Fast det är inte roligt att se fukt på insidan när man inte vet var det kommer i från.

Edit: Du hade väl lite butyl i skruvhålen oxå så skruvhuvudena är täta ?
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Nja, jag spolar ovanför luckan så att det rinner förbi densamme. Eftersom jag använder en trädgårdsslang med duschmunstycke så blir det rätt jämnt fördelat men det är ett ganska rejält flöde. Det är heller inget stort läckage, några matskedar efter någon minuts spolning. Men tillräckligt för att jag ska underkänna det!

Javisst, det är butyl även i hålen.

Hur som helst så kan jag inte lämna det så här! Nu plockar jag bort toan och inre ramen, ut med hela luckan igen, på med mera butyl - det ska komma ut på sidan överallt när jag skruvar fast den igen - och sen ett nytt vattentest. Är enklare att se ett eventuellt läckage om toan är bortmonterad.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Et hjelpemiddel som ofte brukes er papir, tape dette langs hele rammen og sprut på vatn. Ikke for lenge, en kan da se hvor papiret blir fuktig. Toapapir funker bedre enn tykkt tørkepapir, det er viktig at det ikke trekker for godt.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Nja, jag spolar ovanför luckan så att det rinner förbi densamme. Eftersom jag använder en trädgårdsslang med duschmunstycke så blir det rätt jämnt fördelat men det är ett ganska rejält flöde. Det är heller inget stort läckage, några matskedar efter någon minuts spolning. Men tillräckligt för att jag ska underkänna det!

Javisst, det är butyl även i hålen.

Hur som helst så kan jag inte lämna det så här! Nu plockar jag bort toan och inre ramen, ut med hela luckan igen, på med mera butyl - det ska komma ut på sidan överallt när jag skruvar fast den igen - och sen ett nytt vattentest. Är enklare att se ett eventuellt läckage om toan är bortmonterad.

Hej!
Jag har ingen egen erfarenhet biltema:s butyl, men efter att ha läst på husvagnsforum så rekommenderas inte det fabrikatet, det torkar och förblir inte kletigt.
När du ändå på gång med att skruva loss luckan, köp butyl av ett mer känt märke.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Nu är jag äntligen i mål och det var inte jag som gjort fel!
Jag rev ut alltihopa igen, smetade på löjligt mycket butyl, skruvade tillbaka luckan. Fail!
Men vad i h....tänkte jag! Men så insåg jag en sak: denna lucka ska ha två lås, det övre som egentligen är ett nyckellås och sen det nedre som bara är en tryckknapp.
Det övre låset fattades.
Om man tryckte in luckan för hand där så slutade läckaget!
Nu var inte bara låset väck utan klacken som den ska låsa mot i plastramen var också borta, sönderbruten.
Detta visste givetvis den skojare och här icke namngivna husvagnsreparationsfirma på Ersboda som sålde luckan till mig. Han sa så här: låset är borta men det är bara att ersätta det med en täckbricka, det är ändå ingen som är intresserad av att sno en toakasett. Jaja. Jojo.
Vad han "glömde" att berätta var att det är lögn att få luckan tät om inte båda lås är funktionella! :mad:

Jag gjorde så här: tog ett vanligt nyckellås med fallregel och byggde ett mothåll på andra sidan som jag stack in i foamen och fixerade mot aluminiumlisten som jag matat in där tidigare. Mycket mätande och trixande innan allt var på plats men tätt blev det. Äntligen!

2vv5hcx.jpg

kcz2xg.jpg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Hej
Du verkar vara väldigt händig och uppfinningsrik :):)
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Tack för det.
Jag kan ju tipsa om denna maskin som varit oumbärlig i detta sammanhang och även vid fler tillfällen:
Multiverktyg 260 W
Nu är denna basmodellen som bara har en hastighet och skulle jag köpa en idag så blev det nog en där man kan ställa hastigheten. Men den rekommenderas!

Hade lite mera strul idag. Skulle byta olja och filter. Är van vid motorer men här tog det en stund att räkna ut var man skulle fylla på olja.
Första problemet: fyrkantplugg på oljepluggen. Idiotiskt! Fick ragga upp en sån först.
Inspekterade kopparbrickan och den såg bra ut.
Fick ta rejäla doningar för att få bort oljefiltret, det var fastskruvat för kung och fosterland! Men det gick (tror jag har 4 olika typer av avdragare).
Fick sen göra ett arrangemang med tratt och slang för att fylla på olja. Inte helt trivialt när jag skulle hälla från en 10-litersdunk..
Men vad ser jag! Dripp, dropp från oljepluggen. Shit!
Ut med oljan i ett uppsamlingskärl och ut och köpa en bricka. Ingen kopparbricka dock utan en men gummi i mitten. "Det ska vara den sa dom".
Jaha. Dit med den och ny procedur med oljan.
Dripp, dropp fortfarande.
Men vad i .....:mad:
Tog bort pluggen och känner att det finns grader runt pluggen. Hm. Tog packningssilikon (högtemperatur) och smetade dit. Nu verkar det tätt. :)
Men jag fick avbryta oljepåfyllningen då det började regna.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Nu har jag fått tag på ett helt komplett värmepaket från en skrotad Ducato.

16itj4w.jpg


Men...trots att den skulle skrotas och man inte behövde vara speciellt rädd om bilen eller instrumenteringen så var det rätt bökigt att få ut det!
Ratten måste bort. Alla knappar. Hastighetsmätaren. Alla luftuttag. Samt de fyra skruvarna inifrån motorrummet. Sen satt hela paketet ändå fast med vajrar och slangar i olika riktningar. Jag bävar inför ett byte och går och funderar på om det finns någon genväg genom att t ex såga upp värmepaketet framifrån och byta fläkten den vägen. Men det verkar svårt, fläkthjulet är ju gigantiskt stort.
Sen är det ju så här att jag har en Solifer 5500 och den har bredare hytt och påbyggt ovanpå instrumentbrädan samt att det är trängre i själva motorrummet med mindre huv.
Svårt sa Bull.
Tacksam för tips.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Det här var surt som attan. Jag har gjort massor med inlägg på olika forum och har nästan uteslutande använda tinypic som tjänst för att lägga upp bilder. Plötsligt så blir tinypic en (dyr) betaltjänst och alla upplagda bilder försvinner! :(
Ska se om jag kan lägga upp dem igen för dom finns kvar nånstans.
 
Toppen