• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hej!
Min andra post här. :)
Som nybliven husbilsägare har man givetvis massa funderingar! Har ägt tre husvagnar tidigare, två Solifer och en Hobby men detta är den första husbilen.
Det är en Solifer 5500 -88 med 75hk bensinmotor.
Den har rullat rätt långt, 21500 mil men mycket är bytt och den är väl omhändertagen. Hittar t ex inte fukt någonstans!

Har redan börjat ta itu med dom fel som finns - t ex 5:ans växel - men det finns en annan tråd för detta så det tänker jag inte ta upp här.

Det jag saknar på denna vagn är den stora Elektroluxkylen som kom -89 men den finns det tyvärr inte plats med tror jag då den är högre. Sen är effekten i denna kyl rätt kass verkar det som, tar 5-6 timmar för att komma ned från 20 till 8 grader....
Det andra är kassettoa. Gillar inte Porta-potti! Jag kan få tag på en begagnad kassettoa för skäliga pengar men då följer inte serviceluckan med. Sen verkar det som att man måste byta till en mindre vattentank då den befintliga inkräktar på utrymmet där toan ska sitta. Stämmer det?
Är det någon som har gett sig på ett sånt här byte och kan verifiera ovanstående och hur gjorde ni med luckan?

Sen undrar jag en helt annan grej: när man rör fläktreglaget händer ingenting. Däremot finns det en knapp på instrumenteringen som startar en (bullrig) fläkt, men det tror jag är en annan än kupéfläkten. Har jag fel? Var brukar felet ligga om fläkten inte funkar; reglaget, fläktmotståndet eller fläktmotorn?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Hejsan, kan i alla fall bidra med lite luckinfo.
Luckorna finns att köpa lösa på campingfirmor och internet utan problem.
De finns även i andra storlekar om man ev. kan ha nytta av en större för att komma åt annat på sidan om kassetten.
Man kapar bara upp ett hål för luckkarmen i väggen, och den bortkapade biten minskar man ner lite och sätter inne i själva luckramen.

M.v.h. JANKRO.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Här är en bild på liknande med kassettoa, så visst går det.
http://image.nettix.fi/extra/travel...7/solifer-5500-1428497_b_79b455c0abc5177e.jpg

När det gäller ventilationsfläkten så sitter det ju ett 3-stegsvrede till höger om ventilationsspakarna, oftast så är det motståndet som ger upp och då brukar fläkten enbart gå på högsta läge.

En knapp som startar nån fläkt har jag ingen aning om, blåser det i ventilationen eller startar kylarfläkten/arna !?
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Tack för info!

Jo, jag hittade själv dessa serviceluckor när jag kollade runt lite. Verkar kosta runt 700,-....mycket för nåt så enkelt egentligen.

Jo, här ser man på bilden hur man i stället har två dunkar i stället för den stora tanken på 60l som idag går efter hela väggen. Jag kan tänka mig att det finns en mindre tank till de modeller som har kassettoa från fabrik. Det borde alltså gå....

I manualen så står det att den extra fläktknappen (alltså inte reglaget) är tänkt för att få bort kondens vid vissa förhållanden. Det är alltså en extra fläkt som startar, inte kylfläkten. Som jag förstår det så är det inte tänkt att den ska köras när bilen rullar men man har väl använt den då den ordinarie fläkten har tackat för sig. Ska bara klura ut nu var motståndet sitter...

Fick ordning på kylen. Det var jag som anslutit elen till ett uttag som var kopplat till en timer...:msn_embarrassed:
Däremot fick jag inte gasolpannan att starta men jag har för mig att man måste köra plattorna ett tag för att få "gasol i ledningarna" när den har stått ett tag så jag ska testa detta först.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Skulle det inte funka med att flytta Friskvattentanken till typ. en sänglåda? Fasta vattentankar borde det finnas gott om. Det är rätt så gott att ha med sig en större volym vatten:)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Antar att du har persienner eller gardiner till vindrutan och då används fläkten för att få bort ev. kondens.

Om ventilationsfläkten inte går på högsta läget där den är direkt kopplad till fläktmotorn så har du troligtvis något elfel i kretsen för fläkten vilket kan involvera ström till säkring, kablar, hastighetsväljaren eller själva motorn.

Motståndsbryggan är enbart för de lägre hastigheterna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Hej!
Min andra post här. :)
...........

Sen undrar jag en helt annan grej: när man rör fläktreglaget händer ingenting. Däremot finns det en knapp på instrumenteringen som startar en (bullrig) fläkt, men det tror jag är en annan än kupéfläkten. Har jag fel? Var brukar felet ligga om fläkten inte funkar; reglaget, fläktmotståndet eller fläktmotorn?

Det kan vara med din "fäktknapp" som med min. Knappen styr en fläkt med element under passagerarstolen. Detta element värms av motorn under körning. Om du har det på detta viset så försök att få fläkten tystare om den stör eftersom den är väldigt bra att ha. Bodelen värms då upp under tiden du kör & väl framme vid resans mål är det varmt & skönt.
Kan du inte sätta in en bild på värmereglagen & knappen?

Bennie
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Jag kan fixa en bild på knapparna.
Ja, jag tror att denna fläkt är mera för "komfortcirkulation" när man är stationär. Undrar om inte gallren i golven framför förare och passagerare är utsläpp för detta? Men den låter som sju svåra år när den går så det är inget man kör i onödan när man är parkerad...

Nä, har inget läge alls på det andra reglaget som funkar. Men jag har haft samma fel på en del (japanska) bilar och då har det varit fläktmotståndet så jag tänkte kolla det först. Är det lätt att komma åt? Säkringar är kollade.

Jooo...visst skulle man kunna ha friskvattenbehållaren i en sänglåda. Men i den närmaste är det i princip fullt för där sitter cirkulationspumpen, värmepatronen och varmvattenberedaren. Det går ju också att göra som på bilden och ha två dunkar. Efter lite googlande så hittade jag en identisk husbil som hade kassettoa och här ser man att den vagnen har en annan, mindre färskvattentank. http://www.bytbil.com/ViewImage.aspx?MediaId=28196687&type=main3
En följdfråga till er där ute är därför: ser den här tanken ut att vara identisk med någon annan? Kan även vara en husvagn.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Här är bilder på knapparna och även på det extra värme- och fläktpaketet som finns installerat.
f44uj7.jpg

24zlst5.jpg

Den inringade övre knappen startar fläkten. Den nedre ska väl starta kupéfläkten men då händer nada.
Jag försökte få bort ventilations och fläktreglaget för att undersöka det närmare men lyckades inte få bort fronten mer än till 50%. Vad är knepet?

Som sagt: den som har möjlighet att mäta en sån här tank får gärna göra det, framför allt hur lång den max kan vara.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Oj vad många grejer som inte sitter som det gör på min bil.

Stag genom hela motorhuvsöppningen.
Annan torkarmotor eller flyttad.
Extra värmepaket med fläkt.
Knappen ser ut som den man har till fram/bakrute fläkten på andra bilar.

Är den extra fläkten kopplad till grova värme slangar in till kupén eller sitter den monterad på original frisklufts intaget (det svarta bakom extra fläkten) ?
Är extra värmepaketet kopplat till motorns vattensystem?
//Tony
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Man brukar få pilla bort plastknopparna på ventilationsspakarna för att kunna dra ut ytterpanelen, de skall bara va påpressade, om inte nån har limmat fast dem eftersom de ibland lossnar av sig själva, panelen har ju nån belysning också, på min Ducato -92 sitter det ett 3-stegs vrede för hastigheten, din verkar bara ha 2 hastigheter.

Märkligt att det sitter ett helt öppet värmepaket i motorutrymmet, man vill ju inte få in luften där eftersom det kan lukta eller värre dra in avgaser.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Man brukar få pilla bort plastknopparna på ventilationsspakarna för att kunna dra ut ytterpanelen, de skall bara va påpressade, om inte nån har limmat fast dem eftersom de ibland lossnar av sig själva, panelen har ju nån belysning också, på min Ducato -92 sitter det ett 3-stegs vrede för hastigheten, din verkar bara ha 2 hastigheter.

Märkligt att det sitter ett helt öppet värmepaket i motorutrymmet, man vill ju inte få in luften där eftersom det kan lukta eller värre dra in avgaser.

Plastknopparna har jag fått bort och plasten är loss runt om men i mitten ungefär verkar den sitta fast bakifrån på nåt sätt. Skruvad? Vågar inte bryta mer för då riskerar jag nog att ha sönder den. Har försökt att kolla hur det ser ut underifrån men det är för mycket jox i vägen. Syftet är alltså att jag ska kolla om reglaget är OK. Kan man förresten komma åt fläkten från motorrummet? Man ser ju ventilationspaketet där. Har kollat jordningarna och det verkar som att nån gått igenom detta vid nåt tillfälle så det ser bra ut.

Värmepaketet är kopplat till motorns värmesystem och den har egna kanaler som är dragna in till kupén. Tilluften sköts också via en sån (grov) slang som försvinner ut i hjulhuset. Den här funktionen finns beskriven i bilens instruktionsbok och knappen ska också se ut exakt så här. Det sitter en lampa strax under till vänster, vad ska den indikera? Kan det vara om fotsteget inte är infällt? Händer inget just nu iaf och lampan är hel.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Kan man förresten komma åt fläkten från motorrummet? Man ser ju ventilationspaketet där. Har kollat jordningarna och det verkar som att nån gått igenom detta vid nåt tillfälle så det ser bra ut.

Värmepaketet är kopplat till motorns värmesystem och den har egna kanaler som är dragna in till kupén. Tilluften sköts också via en sån (grov) slang som försvinner ut i hjulhuset. Den här funktionen finns beskriven i bilens instruktionsbok och knappen ska också se ut exakt så här. Det sitter en lampa strax under till vänster, vad ska den indikera? Kan det vara om fotsteget inte är infällt? Händer inget just nu iaf och lampan är hel.

På min ser jag att det sitter elkablar på vänstersida om reglaget bakom/under kåpan som ser ut att vara av den lite grövre sorten.
Det sitter ett kontaktstycke där som du kan mäta i.
Vet dock ej om det är till fläkten. Jag ser inte heller fläkten där under det lilla jag kollade.

Aha. Extra värmesystem.
Inget finns om detta system i mina böcker.
Bra att ha om det är kallt ute.

Jag har ingen lampa på den platsen.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Har grävt lite med och kommit så långt att jag kan snurra på fläkten med fingrarna. Men det hjälpte föga.
Det sitter en slags plastkåpa med en skruv längst ner på fläktpaketet framme i kupén. Tar man bort den (en skruv) så sitter det ytterligare en plastgrej där bakom med två skruvar. Om man lossar och viker bort den så kan man krångla in sig till fläktbladen.

Hittar varken kontaktstycke eller annat där under utan det går några kablar i ett grönt hölje som försvinner in i fläkten, ser ut att komma från reglaget. Om jag ändå fick bort fronten så man kunde mäta reglaget....:(

Jodå, extravärmen är nog gött att ha, speciellt vintertid. Förre ägaren hade använt vagnen i -35 utan problem. Detta står omskrivet i Ducato-manualen, alltså inte den som Solifer har på bodelen.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Hitta några bilder på fläktpaket till Talbot ( engelsk version av våra modeller ), tyvärr så är de från ett forum och går bara se indirekt via Google bilder.

Resultat av Googles bildsökning efter http://i1368.photobucket.com/albums/ag188/captawol/2014-11-18%252010.57.41_zpselwkmfnv.jpeg

Resultat av Googles bildsökning efter http://i1368.photobucket.com/albums/ag188/captawol/2014-11-18%252010.57.13_zpsbs4izfkx.jpeg

Resultat av Googles bildsökning efter http://i1368.photobucket.com/albums/ag188/captawol/2014-11-18%252010.57.52_zpsjj2czpat.jpeg

Resistorpaketet kan se ut nåt liknande det här, nästan längst ner på sidan, en för övrigt bra sida för dessa modeller.
Talbot Express, Peugeot J5 C25 Electrical Page - SandS Motorhome Pages
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Aha. Här ser man lite mer om hur det kan se ut om man blir tvungen att montera ut den. Är visst rätt bökigt, tror man måste bort med hela instrumentbrädan....

Uppdatering: jo, jag hittade kontaktstycket och kunde mäta där. Inkommande ström finns men om jag skickar den till någon av de andra tåtarna så händer inget. Det lutar åt att det är motorn i sig som sagt upp sig. Tyckte även att fläkten verkade glappa en del....

Ska nu se om jag hittar fläktmotståndet, annars blir det till att sikta in sig på att riva bort brädan...nån gång.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Nix. Inget fläktmotstånd hittat. Tror att den bilden som du länkade till gäller nyare modeller...
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Nånstans måste motståndet sitta, i en del bilmodeller speciellt de med öppna motstånd ( som det med lindad motståndstråd ) brukade de sitta instuckna nånstans i fläktkåpan/ventilationen för att de skulle få kylning när fläkten gick.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Man kan ju tycka det men tänk på att denna motor bara har två hastigheter så den kanske har två lindningar i stället och saknar motstånd helt?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera kassettoa Solifer 5500 och andra frågor

Kan tänkas att det finns två lindningar, men jag tror inte det, här är tyska elscheman och där är fläkten på 2 hastigheter och det ser ut som ena hastigheten går över en resistor.elschema1.jpg

elschema2.jpg

elschema3.jpg

Om du inte kan se bifogade filer så finns liknande schema på en fransk sida ( till vänster ) fast schemana är alla på tyska och dieslar, häng inte upp dig på kabelfärgerna, de stämde inte med min -92 Ducato.

page de documentations de campingcar bricoloisirs

Edit: Direktlänkar till filerna på franska sidan.
downloads.campingcar-bricoloisirs.net/telechargement/zip/Elektro_Fiat_Ducato_2.5D_tot_1991.zip

downloads.campingcar-bricoloisirs.net/telechargement/zip/Electro_Ducato_1.9_vanaf_1987.zip

downloads.campingcar-bricoloisirs.net/telechargement/zip/Electro_Fiat_Ducato_2.5D_van_1991_tot_1994.zip

Den franska sidan har en massa andra smått och gott för nedladdning, men står det ett namn så måste man maila den som lagt upp nånting, " doc " är nedladdningsbart, mycket franska naturligtvis, men ibland så är de på engelska, tyska eller italienska.

Ser att ovanstående länkar inte är klickbara men det går bra att kopiera dom och klistra in i adressfältet så fungerar dom.
 
Senast ändrad:
Toppen