• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efterlysning, om feedback angående växellådsoljor

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Problemet är något obekvämt med hastigheten kontra femman eftersom man stirrar sig blind på hastighetsmätaren/gps så att man absolut ej kommer under 70, helst mer, på femman. Då känns fyran ganska ansträngd ända upp till verklig 70. Den där video med elvisparna var ju ganska klargörande, en tydlig skillnad på vilken olja som skvätte bäst.
När det gäller omega och redline oljorna, någon som vet var dessa går att handla, och vilken viskositet gäller isåfall.
Å andra sidan, den av Fiat rekommenderade oljan, ex ELF GL4, kan man ju kosta på sig tätare oljebyten om man så önskar.
Jag verkar inte ha några problem med växellådan idag, men det kan ju komma som en klar blixt, och inför vår stundande "iberiska rundresa" känns det bra att veta att jag i förebyggande syfte, gjort vad jag kunnat.
tack för era svar
mvh
Fincan
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så här beskrivs RedLine Shockproof Lightweight.
Fullsyntetisk esterbaserad super-premiumolja avsedd för både konventionella- och racingapplikationer där höga eller mycket höga belastningar förekommer. LightWeight ShockProof® innehåller en unik lösning med mikroskopiska partiklar som ger ett extremt högt kuggskydd med ett minimum av “skvalpförluster”. Oljefilmen blir “fjädrande” vilket leder till en kraftig reduktion av skador på kuggar och drev samt minskar risken för kuggbrott. Oljan ska inte användas i applikationer med oljepumpar och filter. LightWeight ShockProof® är utvecklad för at fungera i stänksmorda applikationer.

LightWeight ShockProof® skyddar transmissionen som en 75W140 samtidigt som effektförlusterna motsvaras av de i en 80W transmissions- eller 30W motorolja. Förträffliga lågtemperaturegenskaper som ger förbättrad växlingskvalitet i kyla.

Oljan kostar 347:- för 0.946 liter & blir man medlem i Mekonomen så får man 10% på det man köper.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fincan, såå känsligt är det knappast! :) Att ligga på "rull" ett tag med lätt gas på 5:an i 70Km/tim är knappast något problem, däremot långa körningar i låga farter så att stänksmörjningen minskar och sedan kanske ställa sig på gasen inför en lång uppförsbacke i stället för att växla ned och låta både motor och växellåda jobba som de skall.
Sedan anser jag nog att problemet överdrivs ganska kraftigt, det finns massor av bilar som aldrig har bytt någon 5:a trots att de har rullat långt vid det här laget. Det stora flertalet har aldrig haft några problem, men hälsan tiger still.
Med överfylld låda och rätt olja enligt Fiat:s rekommendationer tror jag att man är ganska säker.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Smörjningen går till så att dreven i vxlllådan stänker upp oljan i en liten ränna där den rinner ut ur vxllådan & in i det påbyggda huset för 5:ans vxl. Det är därför bra att överfylla lådan för att öka oljeflödet till 5:e växeln.

Exakt, därför håller jag med om att det är en bra ide att överfylla dessa växellådor.

Vilken nytta gör en super duper boutique olja, om den inte når smörjstället?
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
ok, tack för era svar. Eftersom vi skall ut på en 700 mila färd blev det lite oro i lägret då vi började disskutera femman. Kontentan är väl främst, överfyll till ca 3 liter i växellådan, oavsett dyr eller icke dyr olja.
mvh
Fincan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Kurtzon, om du menar de sexväxlade lådorna som kom och fortfarande finns i bilarna så är det helt annan konstruktion i dem.
När de blev sexväxlade så ändrades konstruktionen bl. a. för att få plats med sex växlar utan att lådorna skulle bli för långa för att få plats i en bil med tvärställd motor och växellåda.
Utan att gå in på detaljer så blev det en ingående axel som vanligt i lådan, men det blev två st. utgående axlar som kan driva kronhjulet och därmed gick det att få lådorna kompakta.
Alla sex växlar ligger nu likadant inne i lådorna.
Trots det så var det rätt många lådor som (troligen oförsiktiga förare) lyckades knäcka den högsta växeln på.
Treliters motorn med högt vridmoment klarade att accelerera en fem tons bil på sexan från kanske sjuttio när högre hastighet blev ok. men det klarade inte växellådan. Däremot så hände visst inte något med robotlådorna för de växlade förmodligen ner i god tid vid hög belastning.
Har inte hört någon info om det de sista åren så jag vet inte om de förstärkte lådan.
För hög utväxling på backen var också något som många klagade på om man behövde smyga bakåt.

Men om man behandlar lådan med förstånd och växlar normalt så funkar den troligen hur länge som helst med originaloljor och rätt mängd olja som i vilken bil som helst.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om du kanske menade sista åren med tredje varianten av femväxlade lådan som kom ca. 2002 så har den gamla konstruktionen med separat femma, men den var ändå en ny konstruktion som inte hade några problem med hållbarheten. Det var en del som böt ut femmans drev även i de lådorna, men bara för att ändra utväxlingen och inte för att de gick sönder. Funkar också troligen bra med original olja, men troligen rätt ok. att hälla i lite finare varianter om man vill.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är ett dilemma med avseende på två olika egenskaper hos växellådsoljor.
-Tjocka och goa, hala som fn för att hindra slitage.

-Tillräckligt "sträva" för att synkroniseringen skall greppa och inte slira.

Ett säkert kort som ALLTID fungerar- originalolja/specifikation.
(jag menar, vem har bättre kunskap om en växellådas behov än de som konstruerat/specat oljan för lådan i fråga...)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ett dilemma med avseende på två olika egenskaper hos växellådsoljor.
-Tjocka och goa, hala som fn för att hindra slitage.

-Tillräckligt "sträva" för att synkroniseringen skall greppa och inte slira.

Ett säkert kort som ALLTID fungerar- originalolja/specifikation.
(jag menar, vem har bättre kunskap om en växellådas behov än de som konstruerat/specat oljan för lådan i fråga...)

Det stämmer nog på nyare lådor men inte på Fiat Ducato's 5-växlade lådor t.o.m. 2001 vilket historien visat med alla drevbyten & renoveringar. Det är just till dessa lådor som överfyllning & specialoljor typ RedLine m.fl pga deras excellenta smörjegensskaper rekommenderas . Jag kör själv på RedLine Lightweight Shockproof& tycker att bilen blev mer lättväxlad efter byte till denna olja & känner mig tryggare med tanke på 5'ans växel.
 

Kurtzon

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26152
Medlemskap
2024
Hejsan Kurtzon, om du menar de sexväxlade lådorna som kom och fortfarande finns i bilarna så är det helt annan konstruktion i dem.
När de blev sexväxlade så ändrades konstruktionen bl. a. för att få plats med sex växlar utan att lådorna skulle bli för långa för att få plats i en bil med tvärställd motor och växellåda.
Utan att gå in på detaljer så blev det en ingående axel som vanligt i lådan, men det blev två st. utgående axlar som kan driva kronhjulet och därmed gick det att få lådorna kompakta.
Alla sex växlar ligger nu likadant inne i lådorna.
Trots det så var det rätt många lådor som (troligen oförsiktiga förare) lyckades knäcka den högsta växeln på.
Treliters motorn med högt vridmoment klarade att accelerera en fem tons bil på sexan från kanske sjuttio när högre hastighet blev ok. men det klarade inte växellådan. Däremot så hände visst inte något med robotlådorna för de växlade förmodligen i god tid vid hög belastning.
Har inte hört någon info om det de sista åren så jag vet inte om de förstärkte lådan.
För hög utväxling på backen var också något som många klagade på om man behövde smyga bakåt.

Men om man behandlar lådan med förstånd och växlar normalt så funkar den troligen hur länge som helst med originaloljor och rätt mängd olja som i vilken bil som helst.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om du kanske menade sista åren med tredje varianten av femväxlade lådan som kom ca. 2002 så har den gamla konstruktionen med separat femma, men den var ändå en ny konstruktion som inte hade några problem med hållbarheten. Det var en del som böt ut femmans drev även i de lådorna, men bara för att ändra utväxlingen och inte för att de gick sönder. Funkar också troligen bra med original olja, men troligen rätt ok. att hälla i lite finare varianter om man vill.
Hej ja den är 6-växlad kan jag använda olja från Biltema och hur mycket rymmer den.
Tack för svar Motorn är på 130 hk
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det stämmer nog på nyare lådor men inte på Fiat Ducato's 5-växlade lådor t.o.m. 2001 vilket historien visat med alla drevbyten & renoveringar. Det är just till dessa lådor som överfyllning & specialoljor typ RedLine m.fl pga deras excellenta smörjegensskaper rekommenderas . Jag kör själv på RedLine Lightweight Shockproof& tycker att bilen blev mer lättväxlad efter byte till denna olja & känner mig tryggare med tanke på 5'ans växel.
------------------------------------------
Håller helt med Bennsan angående oljor i de äldre lådorna. Första generationen -82 till -94 skall absolut ha en bättre olja för att mjukna upp vid växlingar och för bättre smörjning. Med gammal "vanlig" olja i dem kan man nästan få bryta med växelspaken för att få alla axlar och växelförare att flytta på sig, särskilt när de är kalla. Efter ca. femtio mil efter byte när RedLine har trängt in överallt så blir det oftast en stor skillnad. Ett av få fall där renovering på flaska hjälper.

Generation två från -95 till ca. -01 mår helt klart också bra av bättre olja och troligen även generation tre från ca. 01 och några år framåt även om de flesta problemen är bortbyggda i dem.

Problemet med de äldsta lådorna var kanske att det inte fanns så bra olja att tillgå som de behövde när lådorna tillverkades.

Kurtzon, jag har inga papper på de sexväxlade men följ spec/infon angående mängd och kvalité så blir det säkert helt ok.
Vilket fabrikat som det står på oljeflaskan har nog ingen betydelse bara spec'en med siffror och bokstäver stämmer. För som påpekats, nyare varianter är mer förfinade i mekaniken och det gäller både växellådor och motorer och de skall absolut ha oljan som rekommenderas för att funka som bäst om inget annat helt klart framkommer.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kurtzon

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26152
Medlemskap
2024
------------------------------------------
Håller helt med Bennsan angående oljor i de äldre lådorna. Första generationen -82 till -94 skall absolut ha en bättre olja för att mjukna upp vid växlingar och för bättre smörjning. Med gammal "vanlig" olja i dem kan man nästan få bryta med växelspaken för att få alla axlar och växelförare att flytta på sig, särskilt när de är kalla. Efter ca. femtio mil efter byte när RedLine har trängt in överallt så blir det oftast en stor skillnad. Ett av få fall där renovering på flaska hjälper.

Generation två från -95 till ca. -01 mår helt klart också bra av bättre olja och troligen även generation tre från ca. 01 och några år framåt även om de flesta problemen är bortbyggda i dem.

Problemet med de äldsta lådorna var kanske att det inte fanns så bra olja att tillgå som de behövde när lådorna tillverkades.

Kurtzon, jag har inga papper på de sexväxlade men följ spec/infon angående mängd och kvalité så blir det säkert helt ok.
Vilket fabrikat som det står på oljeflaskan har nog ingen betydelse bara spec'en med siffror och bokstäver stämmer. För som påpekats, nyare varianter är mer förfinade i mekaniken och det gäller både växellådor och motorer och de skall absolut ha oljan som rekommenderas för att funka som bäst om inget annat helt klart framkommer.

M.v.h. JANKRO.
Var hittar jag dessa spec/infon om min låda?
Hoppas du kan hjälpa mig jag har sökt denna info länge men utan resultat och är mycket tacksam för hjälp, den har gått 7,500 mil är det dags att byta?
Tack på förhand
 

Kurtzon

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26152
Medlemskap
2024
Var hittar jag dessa spec/infon om min låda?
Hoppas du kan hjälpa mig jag har sökt denna info länge men utan resultat och är mycket tacksam för hjälp, den har gått 7,500 mil är det dags att byta?
Tack på förhand
Nu hittade jag SAE 75w-80 API GL-4
2,7 lit
Är det någon som har andra förslag är det välkommet
Tack alla som engagerads sig frågan. Kurtzon
 
Toppen