• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efter diket resan...

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Efter att bärgaren tappade min gamla bil i diket så har nu Folksam ersatt den.
Då jag bor I husbilen så behövde jag en ny så snart som möjligt. Efter att jag bevakat marknaden sedan olyckan har jag hittat en ny bil med en V10 på 6,8liter (305hk)och en vikt av 6,5ton.

Den går idag på bensin, eller gasol som är halva priset på i övriga Europa. Den kommer snart även att gå på LNG (fordons gas), då Ford som är tillverkare av chassiet har färdiga konverteringar till LNG. Detta kommer således att leda till att jag kan klassa den som miljö fordon :) Och slipper därmed alla diesel restriktioner i Europa.

Bilen har två "slide outs"" vilket gör att det finns plats för afton dans ;)
Utrustad med Bla. Oyster parabol, 5.1 ljud och elverk...

Nu kommer den anpassas till fricamping och diverse modifikationer. LIFPO4 batterierna är redan installerade, nu ska Gummi-duks taket inspekteras, därefter blir det flexibla solpaneler där de får plats....

Fortsättning följer... ;)


//Freddy
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Freddy, Fordonsgas (det Svenska uttrycket), heter på Engelska CNG!! Alltså INTE LNG!! LNG är likvärdigt med LPG, med skillnaden att det ena är Petroleumgas och den andra är Naturgas!! Båda håller trycket kring 30 bar och kallas även på Svenska för Motorgas (Gasol)!! Fordonsgas är något helt annat, och håller ett tryck av runt 200 bar!!
Jack43
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Freddy, Fordonsgas (det Svenska uttrycket), heter på Engelska CNG!! Alltså INTE LNG!! LNG är likvärdigt med LPG, med skillnaden att det ena är Petroleumgas och den andra är Naturgas!! Båda håller trycket kring 30 bar och kallas även på Svenska för Motorgas (Gasol)!! Fordonsgas är något helt annat, och håller ett tryck av runt 200 bar!!
Jack43


LNG är Liquified Natural Gas. Vilket inte kan jämföras med LPG, Då LNG behöver kylda tankar för att minimera avgasning. LPG vid 30 bar är lite högt, vid 70 C så ligger den på 25bar. vid rumstemperatur så ligger den runt 10-14 bar, Och I Sverige kallas LPG för motorgas. LNG kan du ej köpa på stationer som säljer motorgas...

CNG är compressed Natural Gas. Vilket i Sverige saluförs som Fordonsgas.
Skillnaden är ju i vilken form de lagras, innehållet är i stort det samma.
Så ja, troligen blir det CNG konvertering då LNG förvaring är svårare att lösa.


Compressed Natural Gas or CNG is stored on the vehicle in high-pressure tanks - 20 to 25 MPa (200 to 250 bar, or 3,000 to 3,600 psi). Natural gas consists mostly of methane and is drawn from gas wells or in conjunction with crude oil production. As delivered through the pipeline system, it also contains hydrocarbons such as ethane and propane as well as other gases such as nitrogen, helium, carbon dioxide, sulphur compounds, and water vapour. A sulphur-based odourant is normally added to CNG to facilitate leak detection. Natural gas is lighter than air and thus will normally dissipate in the case of a leak, giving it a significant safety advantage over gasoline or LPG.

Liquefied Natural Gas or LNG is natural gas stored as a super-cooled (cryogenic) liquid. The temperature required to condense natural gas depends on its precise composition, but it is typically between -120 and -170°C (-184 and –274°F). The advantage of LNG is that it offers an energy density comparable to petrol and diesel fuels, extending range and reducing refuelling frequency.



//Freddy
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu när du kommer att köra en Amerikansk husbil kan dessa herrar tipsa om mycket.
Det skiljer ju en hel del på systemen i en Europeisk och Amerikansk husbil.
RVgeeks
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
då får man gratulera till nya bussen ! skulle vara intressant att höra om du blev nöjd med ersättningen från folksam ? eller om du aldrig mer kommer att använda försäkringsbolag ? så man vet om man ska försäkra bilen och i så fall var ?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Det jag märkt hittills är att det är lite enklare att modifiera o jobba med denna bilen.
Det är lite mer amerikansk "bonna "snickeri . vilket gör att det är ganska enkelt att hitta prylar som passar.
Håller på o kollar på Duschen som är onödigt högt insteg till, prylarna jag behöver för att fixa det finns på bygg firmorna, inte någon special del som kostar skjortan.

Alla vatten ledningar samt gråvatten och toatank har rejäla anslutningar och kommer troligen inte ge problem vad man än använder för toapapper.. ;)

Central AC på taket med kanaler ut i de olika delarna är också väl genomtänkt, och ger bra kyla när det väl behövs. ska lura lite på om jag kan sätta in en "vänd" "flödes omställare" ventil, vet inte vad de heter på Svenska, samt en modifierad kondensor. Så att jag köra den som värme pump med. Ska kolla på det när jag har tid ;)

Något som jag kommer att byta är takluckorna, då de är ganska små och bara ett enkelglas i dem. Det får bli lite rejälare grejjor med dubbelglas och mörkläggningsgardin.

Taket är klätt i gummiduk, vilken enligt mig är ganska tunn o klen, den byts troligen när det är dags för luck byte och solcells montering. då blir det en tjockare variant och så får man ju se hur övriga konstruktionen mår när man klär av bilen ;)


//Freddy
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Kul med nya bilen, även om det naturligtvis var otur från början.

Vill minnas att det heter fyrvägsventil helt enkelt. Du bör nog ta hjälp när du gör det. Det ska ju tömmas, vakumpumpas och fyllas utan utsläpp mm.

Vid tillfälle får du gärna lägga upp några bilder på den nya bilen. Låter väldigt intressant :)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Kul med nya bilen, även om det naturligtvis var otur från början.

Vill minnas att det heter fyrvägsventil helt enkelt. Du bör nog ta hjälp när du gör det. Det ska ju tömmas, vakumpumpas och fyllas utan utsläpp mm.

Vid tillfälle får du gärna lägga upp några bilder på den nya bilen. Låter väldigt intressant :)

Tack, och så sant. Kul med ny bil som jag kan modifiera till min egen ;)
Jag har allt jag behöver för AC arbetet, även gas och vakumpump. Har till och med högsta behörighet man kan få för att konstruera och fylla system, jag jobbar utomlands med system som tar 15 ton gas, men därav blir de tekniska termerna på svenska lidande ibland.

Bilder kommer senare ;) just nu är jag i Västindien o njuter av sol och bad...


/Freddy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det där med Västindien var väl onödigt att nämna:D, här hemma ösregnar det & blåser. Nu får vi väl allt som vi inte fått tidigare i år, inte roligt alls. Man får gratulera till "nya" bilen. Skall bli intressant att se vad du har införskaffat. Njut av sol & värme nu när du kan.
Bennie
 
Toppen