• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efter besök i ca: 500 husbilar

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Undrar varför man inte får "segdra" på låga varv, samtidigt som robotlådan alltid väljer "rätt växel" ?
Hela finessen med en dieselmotor är ju segdrag ningsförmåga / vridmoment.
Här verkar det föreligga ett missförstånd.

Motorerna i Fiat tål inte låga varv, allt under 2000 varv riskerar sota igen, ge problem med Egr ventilen etc...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Tradisjonelle diesel motorer var laget for å rusle på et relativt lavt turtall og holde i årevis. Men dagens høy-ytelse lavkubik turbomotorer har et bredere funksjonellt turtallområde. Partikkelfilter, EGR, Wastegate og andre rariteter på eksos siden stiller sine krav.

Det er ikke mange år siden en dieselmotor med 150 - 200 hk var på godt over 5 liter. I dag er cylindervolumet halvert og dreiemomentet øket. Optimalt turtall er også øket.
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Tack för alla svar, men nu har jag sökt och läst så mycket negativt om Fiat 3L + automatlåda så jag tror jag avvaktar mitt bilbyte en stund.

Jag blev klart imponerad av de amerikanska husbilarna med Cummins Diesel och Allison låda men det vill inte "tanten" vara med om. - När vi skall åka ner till våra "smultronställen" vid någon sjö så blir det blir alldeles för stort, och det kan hon ju ha rätt i förstås!

Det får väl bli en resa till Romantische Strasse i vår gamla trotjänare i år, så får vi se vad som händer till hösten.

Mvh
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Hej igen,
Tack för tipset Kjell & Marita, det är även i våra ögon en fantastisk bil.

Så det blev till slut en Dethleffs I 7010 Esprit 2011. Första turen blir i dag, men till Ullared av alla ställen. Fast just nu känns det som det inte spelar någon som helst roll vart vi skall åka, bara vi kommer iväg snart.

Bilen är fortfarande lite anonym utan märke och nummer men möter ni en Dethleffs 7010 där ute, hälsa hellre en gång för mycket :). Ha nu en riktigt trevlig helg allihop.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

OBS. Titta på var skatt och försäkring + automatlåda från 2011 kostar per år. Bara en tanke från mig. Bosse 2075



Alla husbilar har väl samma skatt om inte jag är ute och cyklar.. :wideeyed:


Bilar med EU-typgodkännande före 2010 kostar 5078:-
Bilar med EU-typgodkännande efter 2010 kostar 7379:-
Oavsett storlek och vikt..


Det har jag iaf fått för mig,
Ni får rätta mig om jag har fel.. :cool:

/Ronny
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Hej alla husbilsägare,

Vi har varit runt "överallt" och tittat på husbilar av många olika märken. Vi har varit i olika bilar från medium till riktigt stora bjässar som trots storleken haft en planlösningen har bara känts konstig med toaletter mitt i bilen och andra saker som inte har fallit oss i smaken, men det finns ju förstås olika smaker som tur är.
Nu i påskhelgen när vi åkte hem från Danmark så hamnade vi hos en husbilshandlare i Skåne som hade öppet och kämpade tappert för att sälja några husbilar och/eller husvagnar medan vi bara hade åkt runt och haft det riktigt mysigt under påsken. I alla fall som jag nämnde så har vi varit i en massa olika bilar och kikat men vi har av någon konstig anledning inte varit i någon KABE och tittat förut (fråga mig inte varför) vi klev nu in i en KABE TM Royal 880 LT -2011 för första gången.

Ett konstigt lyckorus spred sig i hela kroppen, allt verkade stämma. T.o.m. den gråsvarta tygklädseln var precis som vi ville ha det.
:yes:

Jag har inte varit i en Europeisk husbil med så generösa utrymmen tidigare.

Tyvärr saknades uppgifter om motor växellåda etc. men det var automatlåda och allt byggde på ett Fiat Chassie. Säljarna var upptagna så jag får väl ringa till dem när det finns tid.

Har ingen uppfattning eller kunskap om Fiat men det verkar vara en tung pjäs att dra runt med så det vill ju till att drivlinan (om man nu kan uttrycka sig så när den är framhjulsdriven) håller.

Någon som har några kloka ord om detta innan vi bestämmer oss ?

Mvh

Jag skrev detta inlägg för några år sedan och har inte kunnat släppa intrycken jag fick när jag klev in i husbilen första gången, så nu blev det till slut så att vi köpte en Kabe TM 880 LT 2011 men med manuell växellåda.

6 November blir första resan. Denmark here we come ! Kanske vi hinner med en sväng ner till Tyskland också.

Mvh Ted
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Har en 2010, 880 lt med robotlåda. Är som en dröm att köra i rondeller, uppför o nerför backar. Gått drygt 7000 mil, utan bekymmer, nästa service vid 9000, utförs nog som förra i Tyskland, helt suverän service! Allt som andra kallar extra ingår som standard i vår bil...
Ligger nu i Frankrike o har det bra, lycka till..!!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Alla husbilar har väl samma skatt om inte jag är ute och cyklar.. :wideeyed:


Bilar med EU-typgodkännande före 2010 kostar 5078:-
Bilar med EU-typgodkännande efter 2010 kostar 7379:-
Oavsett storlek och vikt..


Det har jag iaf fått för mig,
Ni får rätta mig om jag har fel.. :cool:

/Ronny

FEL!
 
Toppen