• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efter besök i ca: 500 husbilar

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsägare,

Vi har varit runt "överallt" och tittat på husbilar av många olika märken. Vi har varit i olika bilar från medium till riktigt stora bjässar som trots storleken haft en planlösningen har bara känts konstig med toaletter mitt i bilen och andra saker som inte har fallit oss i smaken, men det finns ju förstås olika smaker som tur är.
Nu i påskhelgen när vi åkte hem från Danmark så hamnade vi hos en husbilshandlare i Skåne som hade öppet och kämpade tappert för att sälja några husbilar och/eller husvagnar medan vi bara hade åkt runt och haft det riktigt mysigt under påsken. I alla fall som jag nämnde så har vi varit i en massa olika bilar och kikat men vi har av någon konstig anledning inte varit i någon KABE och tittat förut (fråga mig inte varför) vi klev nu in i en KABE TM Royal 880 LT -2011 för första gången.

Ett konstigt lyckorus spred sig i hela kroppen, allt verkade stämma. T.o.m. den gråsvarta tygklädseln var precis som vi ville ha det.
:yes:

Jag har inte varit i en Europeisk husbil med så generösa utrymmen tidigare.

Tyvärr saknades uppgifter om motor växellåda etc. men det var automatlåda och allt byggde på ett Fiat Chassie. Säljarna var upptagna så jag får väl ringa till dem när det finns tid.

Har ingen uppfattning eller kunskap om Fiat men det verkar vara en tung pjäs att dra runt med så det vill ju till att drivlinan (om man nu kan uttrycka sig så när den är framhjulsdriven) håller.

Någon som har några kloka ord om detta innan vi bestämmer oss ?

Mvh
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Jovist är det en tung bil men där går många bilar på fiat och dom brukar hålla bra, att där är automatlåda är grädde på moset den fungerar bra, och du får en stor fin bil smälänskt hantverk.
mvh Bertil
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Tror inte det finns några direkt dåliga bilar, man ska nog ha lite tur så man inte får ett måndagsexemplar.

Lita på magkänslan, det gjorde vi och har inte ångrat detta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Bra att veta...... Automatlådan är en vanlig manuell sexväxlad låda som dator, elektronik och mekanik växlar i stället för föraren.

M.v.h. JANKRO.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Hej
Du har hittat en tung bil byggd på ett chassi som inte riktigt är byggt för den påfrestningen så här ligger man på gränsen för vissa delar.
Det är inte själva chassiet som ger upp utan drivlina, framvagn, hjullager, bromsar mm.
Det går att köra bilarna men det finns en del att tänka på. Aldrig segdra under 2000 varv på de högre växlarna. Man bör tydligen "busköra" ibland så partickelfiltret blir varmt och kan regenereras. Kopplingen får stryk när man backar då utväxlingen är för hög för tyngre bilar.
Man får backa fort och inte fegslira om man vågar eller avnjuta lukten av bränd koppling.
De flesta bilar behöver starkare fjädrar fram om det inte är standardmonterat vilket det är på vissa nya bilar. Handbromsar måste användas ofta då de på en femtonare ligger på gränsen redan som nya. Hjullager fram tar mycket stryk så bugetera för byten tidigt. Motorn verkar vara bombsäker om oljebyten sköts men växellådan skall hanteras med varv över 2000 för att hålla. Är man medveten om att man ligger på gränsen fungerar det för de flesta men man kan inte köra som med en modern personbil. Här gäller vaksamhet och motoröra. Jag har själv en 5 ton fiat och har haft vissa problem då jag inte var medveten om vad som krävdes. Kabe gör ju fina bilar så du blir säkert nöjd men kör med insidan och fresta inte på drivlinan och håll varvet uppe.:)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Jag hade nog valt manuel låda då man själv bättre kan styra varvtal och kopplingsslirande och undvika för låga varv samt slirande när man backar.
Hade det varit en riktig automat hade läget varit annat.
 

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Hej på er
Vi har precis hämtat hem vår nya kabe 880 lt från Kabe-Center i Tenhult.
Rekommenderar ett besök där, de har ett antal bilar där. Fabriksnya samt
begagnade
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Klarer du å holde poten vekk fra bromsen i lav fart forover eller bakover så klarer automatikken det meste bedre enn de fleste. På ettan og backen toucher du bromsen så slirer koplingen et kort øyeblikk både fra og til.

På normal kjøring så veksler automatikken nesten alltid rett.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Oavsett vad man tycker om robotlådan så är det helt klart att ingen kan växla bättre manuellt om den körs som den ska. Lägst bränsleförbrukning och mindre slitage genom rätt växel är den suverän på. Bara man kör som Knut säger och låter bli bromsen tills den verkligen behövs.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Har en 5 ton tung bil på Fiat med automat låda , 2011 års modell , 9000 mil , ofta med 1300 kg släp efter , diesel ca 1,3 liter / mil med släp besiktade igår utan anmärkning för andra gången ! Sevallbo
 
F

F.d. 53007

Guest
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Hej,drivlinan är nog inget att oroa sig för.Har en Kabe 810 med stora motorn och växelrobot,fungerar perfekt,sköter varvtal och växling helt suveränt,undrar är det fiatchassi på en Kabe 880 ?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Kabe 880 byggs på Alko övriga halvintigrerade byggs på Fiat lågbygda chassi med Alko ramförlängning. nu sedan 750 modellen lades ner den var bygd uteslutande på alko.
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Hej igen,

Tack för alla synpunkter, det är härligt med en sådan här stor klubb med så mycket kunskap och erfarenhet som kan delas på ett effektivt sätt på kort tid. Jag ska även kolla med Tenhult och också se om Dethleffs 7010 kan vara ett alternativ.

Tack igen alla och ha en riktigt skön helg.

Mvh
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Undrar varför man inte får "segdra" på låga varv, samtidigt som robotlådan alltid väljer "rätt växel" ?
Hela finessen med en dieselmotor är ju segdrag ningsförmåga / vridmoment.
Här verkar det föreligga ett missförstånd.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Segdragning finns inte om man använder automatiska väkseln.
Den väkslar även ned ock hjälper til med nedbromsningen i
utförsbackar.Finns ingen anledning at använda det manuella
alternativet tycker nu jag!!!

Ottar
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Efter besök i ca: 500 husbilar

Vilken tur då, att Ducato inte har en automatlåda utan en robotlåda. (Dessutom behöver tillverkaren inte längre ange växellådstyp i CoC-dokumentet, och om det inte görs så blir det inte något "straffskatt" för den som har automatlåda.)

Att försäkringspremien skulle variera mellan manuell och automat ställer vi oss tvivlande till, men återigen: Ducato har inte en automatlåda.
 
Toppen