• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektiv rengöring av gråvattentank

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Effektiv rengöring av gråvattentank

Varje gång vi tömmer gråvattentanken, slår vi i en knapp dl Thetford Tank-Freshener som ju är avsett för gråvattentankar, inga konstigheter. Vi har använt detta medel i alla våra bilar hittills och med detta slipper man uppleva dålig lukt från avloppen (disk, tvätt och dusch).

Stortvätt av gråvattentanken har vi aldrig utfört mer än att vi spolar rent vatten genom systemet när vi ställer av bilen efter säsongen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Effektiv rengöring av gråvattentank

Söker tips vilka medel som är bra att hälla i gråvattentanken för att få en grundlig rengörnig

Man kan vända på frågan, vad skall man inte hälla i gråvattentanken?
Jo, matrester och fett som härsknar och ger lukt.

Se också till att fylla vatten i vattenlåsen efter färd så kommer ingen lukt bakvägen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Efektiv rengöring av gråvattentank

Vi brukar lösa upp en diskmaskinstablett i vatten och spola ner i avloppet då och då. Den får sedan skvalpa runt ett tag innan tömning till avlopp.

Vi gör ungefär nåt liknande,
Men vi lägger tabletten i diskmaskinen och trycker på start, men det hamnar i gråvattentanken :D
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Effektiv rengöring av gråvattentank

Varje gång vi tömmer gråvattentanken, slår vi i en knapp dl Thetford Tank-Freshener som ju är avsett för gråvattentankar, inga konstigheter. Vi har använt detta medel i alla våra bilar hittills och med detta slipper man uppleva dålig lukt från avloppen (disk, tvätt och dusch).

Stortvätt av gråvattentanken har vi aldrig utfört mer än att vi spolar rent vatten genom systemet när vi ställer av bilen efter säsongen.

Vi använder också Thetford Tank Freshener och det funkar jättebra, det blir aldrig någon lukt. Vi tömmer alltid gråvattnet innan vi ställer undan husbilen även om tanken inte är full och vi skall ut igen nästa helg. När vi skall diska torkar vi först bort överflödigt fett och kladd från tallrikar och stekpanna med lite hushållspapper. När vi tömmer gråvattnet är det klart och odörfritt. Vi har heller aldrig problem med avloppslukt i husbilen.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Effektiv rengöring av gråvattentank

Vi häller heller aldrig potatis- eller pastavatten i tanken, spolar rent när vi kommer hem, har aldrig någon lukt.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Effektiv rengöring av gråvattentank

Citronsyra är ett ämne som finns naturligt i bär och frukter. Citronsyra produceras även naturligt i kroppen.

Det känner jag mej trygg med att använda dessutom väldigt effektivt. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Effektiv rengöring av gråvattentank

Absolut, man ska hantera citronsyra korrekt, se bif. skyddblad.
på min arbetsplats hanterar vi 40% citronsyralösning i 1000L behållare.
 

Bilagor

  • 328025_Citronsyra_1-hydrat_E330_SDB.pdf
    45,6 KB · Visningar: 155
R

RobbeS

Guest
Lyfter tråden... När ni fyller tanken för rengöring gör ni det via avloppet i kök/toalett eller på något annat sätt. Jag har letat efter en lucka att fylla min med men inte hittat någon...
 
Toppen