Effektbox 2,8jtd

Tråd startad i 'Under Markisen' av Waldek, 9 Maj 2019.

  1. Waldek

    Waldek HBK Medlem

    Inlägg:
    1
    Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21455
    Hej. Funderar på att antingen dreva om 5:växeln eller att montera en effektbox. Vore tacksam om ni som har erfarenhet av något av dessa två alternativ på 2,8jtd kan delge mig. Min fundering är om det räcker med att "boxtrimma" då det är ett både enklare och billigare alternativ. Håller höga 5:e växeln för detta. Jag har en Adria Coral 660sl 2005. Tot. vikt 3500 kg.
     
    Senast ändrad: 9 Maj 2019
  2. Weckman

    Weckman HBK Medlem

    Inlägg:
    65
    Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27473
    Varvar han för mycket så är drevbyte ett bättre alternativ. Är det så han sackar vid motlut så kan en optimering vara lösningen, dock ej en box som enbart lurar elektroniken utan en ny programvara..
     
    Bennsan och Waldek gillar detta.
  3. Fumiko & Lasse

    Fumiko & Lasse HBK Medlem

    Inlägg:
    36
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26691
    Hej.
    Jag drevade om min första husbil, Ducato 2,8 - 03 (Bürstner 532-2) som har en hög 5:e växel original
    Problemet med den var att den är gjord för lättare transportbilar (runt 2 ton) och inte husbil som ju är ca 3,5t.
    Blir lite för stor skillnad på 4an o 5an i dessa lådor. Resultatet blev ett konstant nerväxlande vid 70-skyltar och mindre uppförslut.
    Därför valde jag att dreva om 5:e växeln så den varvade 300 varv mer än originalet.
    Det löser problemet med nedväxlingen.
    Nu valde jag samtidigt att göra en optimering för ökat vridmoment och starkare motor.
    Denna kombination är fantastiskt och du får en helt ny upplevelse bakom ratten.
    Med facit i hand, tror jag dock idag valt en mindre nedväxling. Tror 100 eller 200 varv räckt, då jag samtidigt gjorde en optimering. I ditt fall beror det nog också lite på vikten på din bil.
    Ett finger upp i luften dock - vid hög motorvägsfart - typ 110 - 120, får du väldigt höga varv. Irriterande kanske o rätt törstig på soppan då möjligen.
    Men hör du till dem som kör högst 100 så är det en perfekt kombination.
    Jag gjorde detta hos Bossings i Linköping. Det är dock över 10 år sedan nu, men troligen gör de omdrevning fortfarande till kunder, även om dessa lådor blir mer och mer sällsynta.
    De är duktiga på motorer och tekniska lösningar mm... där.
    Har du frågor angående detta, så svarar jag gärna.
     
    Waldek och Weckman gillar detta.
  4. ingbe

    ingbe HBK Medlem

    Inlägg:
    96
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26160
    Samma här :), köpte den med en KCR-box inmonterad. Det fungerar bra, men det är väl mest i uppförsbackar som jag tycker den är bra. Klarar t.ex. Kolmårdsbakarna på 5:an. Den har ett område mellan 60-70 där det blir lite bullrigt på 4:an, medan 5:an kräver att man inte behöver sakta in lite till. Dvs det blir gärna en del växlande då om man inte är ensam på vägen. Det kan säkert vara värt att prova, boxen sitter ju inte ivägen om du dessutom vill dreva om.

    /Ingvar
     
    Waldek gillar detta.
  5. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    452
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Byt till ny olja i Vxl så håller den. Titta även på detta alternativ
    Trim till Fiat Nuovo Ducato 2.8JTD 146Hp 2004-2006, Steg 1

    Att få bilen att varva mer är inget jag själv skulle satsa på, gör den starkare ist. Går ju även att laborera med hjul med lite mindre rullomkrets osv för att få önskad ändring av varvtal.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.