Effekt - gasol kontra eldrift??

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av Eva o LO, 30 December 2019.

  1. Eva o LO

    Eva o LO HBK Medlem

    Inlägg:
    36
    Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    20636
    Kan någon förklara för mig vilken effekt jag får ut i kylskåpet om jag använder gasolen och jämfört med eldrift när vi har tillgång till elstolpe. Vi använder oftast bara gasol och har då mellan +2 - +5 grader i kylskåpet.
     
  2. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,859
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Vilket kylskåp har du?
     
  3. Eva o LO

    Eva o LO HBK Medlem

    Inlägg:
    36
    Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    20636
    Dometic, modell större.
     
  4. Magnus Strandberg

    Magnus Strandberg HBK Medlem

    Inlägg:
    290
    Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25033
    Gasol har jag ingen koll på. Men på 12v är det ca 170w, 230 eldrift ca 190w. Så börjar dessa gå ner i volten så är det svårt att hålla kyla
     
  5. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    443
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Max inmatad effekt är (enligt manualen): 190W på 230V, 170W på 12V
    Snitteffekten på gasol är: 380g gasol per 24 timmar (4.9 kWh), vilket motsvarar en medeleffekt av ca 200W
    Snitteffekten på el är ca 130W (3.2kWh per 24 timmar)
    Det går med andra ord åt ca 50% mer energi på gasol än på el.

    Per kWh är gasolpriset ungefär 50% högre än elpriset i Sverige. Beror naturligtvis en del på var man köper gasol eftersom priset varierar väldigt mycket

    MVH
    Hans
     
    Kjell, Mangan1, Teknikpata och 4 andra gillar detta.
  6. kebi

    kebi HBK Medlem

    Inlägg:
    19
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28898
    Ok, det blev krångligt för mig, men säg att du vill ha 6 grader i kylen (yttertemp 15 grader), hur mycket gasol går det åt och hur mycket el på ett dygn. Kan du svara på det blir det lättare att förstå för mig
     
  7. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    443
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Går inte att svara på om man inte har en klimatkammare (Dometic har säkert) och full vetskap om hur kylskåpet är monterat (ventilation etc.). Tyvärr är enda sättet att få reda på det för dig är att du mäter på ditt eget kylskåp.

    Den energiåtgång jag redogjorde för är hämtad ur Dometics specifikation och pratar om 25 grader omgivningstemperatur men det står inte ett ljud om hur kallt det är i kylskåpet eller hur det är monterat. De hänvisar till en ISO-standard men talar inte om vilket nummer den standarden har. Gissningsvis använder alla kylskåpstillverkare samma standard så man åtminstone kan jämföra.

    Litet mera siffror :)
    Med 50% mer energiåtgång på gasol och 50% högre pris på gasol jämfört med el. så blir det 2.25 ggr dyrare att köra på gasol än på el.
    Att gasol drar mera energi beror naturligtvis på att en hel del av energin försvinner ut med avgaserna i "skorstenen".
    Gasolpriset är räknat på det pris man får hos Byggmax (ett slags medelvärde mellan dyraste och billigaste stället). Utomlands är gasol billigare.

    MVH
    Hans
     
    Kjell, Mangan1, Gösta Evén och 6 andra gillar detta.
  8. Eva o LO

    Eva o LO HBK Medlem

    Inlägg:
    36
    Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    20636
    Oavsett det ekonomiska, får jag samma kyla i kylskåpet om jag kör på el. Min uppfattning är att det är svårt att hålla kylan när den går på el.
    Har två datorfläktar monterade i övre ventilationsgallret, och täckt området runt om fläktarna så all luft som sugs ut kommer inifrån.
     
  9. kebi

    kebi HBK Medlem

    Inlägg:
    19
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28898
    Ska till Spanien och har då en fråga till dig som kan det här med energin. Har köpt spansk gasolflaska. Där kostar nog 11kg propan ca 13 Euro och en Kwh el kostar nog ca 0,5 Euro. Jag har hela tiden trott att det är billigare att driva kylen med gasol, men det kanske är helt fel??
     
  10. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    443
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Hoppas du har fläktarna på jämt så du inte får problem med gasolavgaser som inte kommer ut. Det finns inget i Dometics siffror som tyder på att det skulle vara skillnad. Men jag har också ibland fått för mig att det skiljer. Fast jag tycker ibland det verkar som gasolen kyler sämre. :confused:

    Gasol har ett energiinnehåll på 12.8kWh/kg. 11kg motsv. 141kWh och kostar då 13 euro (á 11kr?) = 143 kr. Det ger ca 1kr/kWh och elen kostar då 0.5 * 11= 5.50kr. Klart billigare med gasol. Det här är fallet på många ställen på kontinenten. Elen är dyr och gasen billig. Tvärtom mot Sverige. Fast tittar man på hur mycket man betalar i Sverige för att koppla upp sig på en stolpe ett dygn på en camping e.dyl så blir ju elpriset i Sverige ett helt annat än priset hemma i vägguttaget.

    MVH
    Hans
     
    Kjell, Gösta Evén, Mats&Agneta och 6 andra gillar detta.
  11. Eva o LO

    Eva o LO HBK Medlem

    Inlägg:
    36
    Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    20636
    Står på 24/7 så det är lugnt.
     
  12. surtecruisers

    surtecruisers HBK Medlem

    Inlägg:
    1,250
    Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4687
    hej ! det blir mycket siffror även om det är en utmärt förklaring osv men svårt ändå att ta till sig kanske ? står jag och kopplat elen till stolpe i sverige och har ingen mätare då kör man allt på elen så klart för du har betalat för det ! men som tex när vi står i spanien som just nu så ingår bara 4 kw i dygnspriset då kör vi allt utom värmepannan inkl kylskåpet och då förbrukar vi ca 3 kw ! men börjar vi köra pannan på el istället för gasol då blir det dyrt ! så värmen på gasol allt annat på el ! men så är det för oss så kanske ingen värdemätare ?
     
    Gösta Evén gillar detta.
  13. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,859
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Enligt min erfarenhet, vilken stärks av effektsiffrorna, ger kyls/frys mer kyla med gas än 230v.

    Om du har bilen i din avatar, så ser det ut att vara ett mycket litet avstånd mellan in och utlopp för kylen.
    Detta försämrar funktionen.
    Det SALL vara minst 140cm enligt :http://manuals.dometic.com/download.php?file=1640

    Det kan också vara så att sot orsakad av en smutsig/rostig gasolbrännare försämrar kylförmågan.

    Vid närmare eftertanke, vad är ditt problem?
     
    Gösta Evén och Teknikpata gillar detta.
  14. nyhlen

    nyhlen HBK Medlem

    Inlägg:
    350
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9883
    1 kg gas innehåller 13 kWh => 0.90 kr / kWh
    El => 5.00 kr / kWh
     
    surtecruisers och kebi gillar detta.
  15. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    443
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    För att reda ut det här med kyltemperaturer och el eller gasol så gjorde jag litet mätningar. Bilen står utanför huset så det var lätt att få till. Jag gick ut och satte på kylskåpet (RMDT8505) på 230V-drivning och satte samtidigt in en skål vatten på näst översta hyllan. För övrigt tomt i skåpet. Kylinställningen var 3 av 5 "pinnar". Vinterluckorna är monterade. Jag har mätning av kWh på inkommande 230V till bilen.

    Efter drygt 1 1/2 dygn gjorde jag första mätningen
    Temp i kyl = 3 grader, temp i frys = -16 grader
    temp inne i bilen = 11 grader, utetemp = 2 grader (medelvärde över 6 timmar)
    Energiåtgång omräknat till 24 timmar och med Alde borträknad = 3.5 kWh/24h
    Kylfläktarna bakom kylskåpet hade troligen inte varit igång. Ett litet märke jag gjorde antydde att de inte hade snurrat.

    Växlade över till gasoldrift och väntade ca ett dygn på att mäta igen.
    Gasolåtgången mättes med Truma Level Control som ju inte är ett under av precision precis.
    Temp i kyl = 4 grader, temp i frys = -16 grader
    temp inne i bilen = 11 grader, utetemp = 6 grader (medelvärde över 6 timmar)
    Gasol mängd vid start av gasoldrift = 5.1 kg, efter mätning = 4.8 kg, åtgång = 0.3 kg, vilket motsvarar 3.8 kWh/24h
    Kylfläktarna bakom kylskåpet har varit igång vid åtminstone ett tillfälle.

    Avrundningsfelen i gasolmätningen gör att egentligen är åtgången någonstans mellan 0.21 och 0.39 kg (2.7 och 5 kWh)

    En annan iakttagelse: Det skiljer flera grader mellan översta och nedersta hyllan i kylskåpet (mätt på kylskåpsväggens insida).

    Temperaturmätningarna gjordes med en IR-termometer (Fluke 62 Max+) med en noggrannhet på +-1 grad

    Slutsats: Temperaturerna inne i kylskåpet är bra. T.o.m. litet låga i kyldelen. Energiåtgången är ungefär så stor som Dometic specar. Ingen direkt skillnad mellan el och gasoldrift på temperaturerna eller energiåtgången.

    Nu tänkte jag göra om övningen i sommar så får jag se vad resultatet blir då. :)

    MVH
    Hans
     
    Valkyrie, leja4, Mangan1 och 15 andra gillar detta.
  16. surtecruisers

    surtecruisers HBK Medlem

    Inlägg:
    1,250
    Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4687
    det var ju intressant !
     
  17. Roger67

    Roger67 HBK Medlem

    Inlägg:
    2,309
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3956
    Jag har inga siffror att luta mig mot men min erfarenhet/upplevelse sommarhalvåret är att kylen klarar av att hålla en klart lägre och stabilare temperatur när den går på Gasol. Allra sämst fungerar den när den går på 12V.
     
    Börje A, Montreal, surtecruisers och 2 andra gillar detta.
  18. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    5,000
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Jag tycker mig inte märka att mitt AES-kyl är sämre på 12V-drift än gasol när jag kör. En förklaring kan ju vara att utrymmet bakom skåpet ventileras effektivt av fartvinden. 12V-driften har ju heller ingen termostat så där är det full effekt hela tiden. Står man still så väljer ju skåpet 230V om detta är anslutet, annars gasol.
     
  19. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    443
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Jag har svårt att förstå hur det skulle bli sämre kyla med det ena eller andra driftläget. Det är ju termostaten som styr och den ändras ju inte.

    I ett fall kan jag tänka mig att man kan märka av en skillnad. På sommaren, när bilen står i solen och man öppnar kylskåpsdörren då och då, kan jag tänka mig att kylförmågan inte räcker till. I de fallen kan det vara så att effekten hos gasol, 230V eller 12V som sätter gränsen för hur kallt det blir och termostaten önskar sig hela tiden mera. I det här fallet kan nog också förbättrad ventilation med fläkt hjälpa till.

    MVH
    Hans
     
    egonh, surtecruisers och Bennsan gillar detta.
  20. Roger67

    Roger67 HBK Medlem

    Inlägg:
    2,309
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3956
    Jag har ventilation med extra fläktar bakom skåpet så där är nog inget problem. I mitt fall är det på sommaren jag upplever skillnader och det är just det att den orkar bättre med att hålla nere temperaturen när den går på gasol.

    Energiförbrukningen i dom olika lägena behöver väl heller inte stå i absolut relation till hur mycket kyla den kan generera? Kan det inte vara olika förluster i teknikerna och att dom kanske även har olika "sweetspots" där dom funkar bäst?
     
    ingbe gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.