• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ecostop i Sorsele

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sorsele kommun har ingen genomfartsled över till Norge och den väg som går upp genom kommunen i västlig riktning, 363, slutar uppe i Ammarnäs mitt inne i ett jättelikt naturreservat.
Man kan då förstå att kommunen vill profilera sig som en miljötillvänd kommun.
Tätorten Sorsele planerar nu ett "ECOSTOP" i tätorten, med service för genomgående trafik med tåg, buss och bil.
Så här skriver kommunen/projektören bl.a. i sitt informationsblad på http://www.sorsele.se/media/1_Ecostopprojekt.pdf
Citat:
"Längs riksväg 45 finns inget stopp som möjliggör lättsam tömning av fasta tankar för toalett samt gråvatten i turistbussar och husbilar. På många platser i Europa har man förstått betydelsen av detta. I kombination med att antalet husbilsägare kraftigt ökat kan en sådan anordning få stor vikt för att turister ska stanna av i orten. Fördelen med ställplatserna är uppenbar och vissa orter har först genom att betona sin husbilsvänlighet skaffat sig en profil som turistort. Förutom att fritidsanläggningar får en högre beläggning så ökar även omsättningen i den lokala detaljhandeln."

Känns texten igen? Alltså andemeningen i texten? :)

Vid undersökningen om ställplatser i olika kommuner - ett projekt i en annan klubb - berättade den ansvarige i Sorsele att Ecostoppet planerades och fick då relevant information om ställplatsundersökningen inklusive förslagen på ställplatsernas utformning mm.
All denna information ser nu ut att ha burit frukt från husbilssynpunkt och Sorsele planeras få en mycket avancerad station för tömning, fyllning och tankning mm.
Bild på anläggningen: http://www.sorsele.se/default.asp?pageid=5799&path=4041

Det är tydligt att det ibland ger ett gott resultat när gäller att påverka kommunalpolitikerna och tjänstemännen så att vi här i Sverige kan få liknande tömningsstationer och ställplatser som finns i övriga Europa.
Information om behovet av ställplatser är ett av de viktigaste jobben vi kan ägna oss åt i vår klubb och att ha med sig det informationsblad som HBK har tagit fram för att dela ut till strategiskt viktiga personer på resorna i Sverige är ett steg på vägen.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Ecostop i Sorsele

Det är det jag alltid har sagt:
"He som hänn he hänn hänna!"
:D
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ecostop i Sorsele

Hurra för Sorsele.....
icon14.gif


Dit åker vi - hela klubben.

Tänk er flera hundra husbilar som invaderar orten..

Vilket ös.... med stort pådrag från media, när o fjärran.

När sticker vi ??

På tal om sticker - det måste vara innan knottsäsongen.

/Dag:D
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Ecostop i Sorsele

Vi borde fixa ett diplom som vi skickar till så framsynta kommuner som Sorsele!
Kul att dom fattar vikten av turism och hänger med i utvecklingen.
/Nisse
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Ecostop i Sorsele

jag håller fullständigt med dej, nisse.
ju mer det uppmärksammas, ju mer sprider det sej.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ecostop i Sorsele

Det där med diplom för framsynta kommuner var en bra idé Nisse!

Ska bolla ditt förslag vidare till styrelsen.



Edit kl 11.37:
Ditt förslag framlagt för styrelsen.
 
Toppen