• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dygnspris på fordonsskatten

F

F.d. 5322

Guest
Efter ett samtal med Transportstyrelsen idag, framkom att man kan betala sin fordonsskatt per dygn, på husbilen, vilket jag inte visste tidigare.
Gränsen går tydligen vid en årsskatt på 4800:-.

Vår bil kostar 22:-/dygn. Om man ställer av bilen och har den avställd minst 16 dygn, kan man kontakta Transportstyrelsen och ta reda på hur mycket den tiden har kostat, som bilen har varit i trafik och bara betala för dessa dagar.
Man använder samma postgiroblankett och OCR-nummer men ändrar summan.

Ett exempel: Vi ställde på bilen i fredags och kommer att ha den i trafik över påsk. Totalt elva dagar. Då betalar vi 242:- istället för att lägga ut 751:- där vi får tillbaka det mesta.
50:- i påställningsavgift tillkommer alltid.

I vårt fall är det en fördel eftersom vi jobbar mycket helger och kan planera av- och påställning efter detta.
Kanske kan vara ett tips för någon av er?

//Lg
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

Ni kan göra likadant med försäkringen. Jag kollade med Länsförsäkringar och där kostade min försäkring 6 kr dygn. Helförsäkrad.:mh3:

Försäkringen övergår till garageförsäkring automatiskt när man avställer bilen om man har minst halvförsäkring.
 
U

ulven

Guest
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

Observera att man måste ha den avställd 15 dygn.:mad:

Avställning av fordon - Transportstyrelsen

Återbetalning av fordonsskatt för fordon med en årsskatt som överstiger 4 800 kronor
När ett fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor per år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från avställningsdagen. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Om det sker ett ägarbyte mellan avställningen och påställningen, får dock den nya ägaren betala fordonsskatt från påställningsdagen, även om den är inom 15 dygn från avställningsdagen.

Exempel:

Ett fordon ställs av den 5 januari. Vi återbetalar fordonsskatt från den 5 januari. Fordonet ställs på den 15 januari. Vi påför då fordonsskatt från och med den 5 januari.
Ett fordon ställs av den 6 november. Vi återbetalar fordonsskatt från den 6 november. Fordonet byter ägare och ställs på den 17 november. Vi påför fordonsskatt från den 17 november.

// Per
 
L

linde

Guest
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

Man kan alltså sälja bilen till äkta hälften och ställa på tidigare. Många ägarbyten blir det.....................:twitcy:
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

Försäkringen övergår till garageförsäkring automatiskt när man avställer bilen om man har minst halvförsäkring.
Går den sedan över till den gamla försäkringen automatiskt när man ställer på igen ? Eller måste man kontakta försäkringbolaget varje gång ?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

hej lars-göran,,du kan inte själv betala för dom dagar du tänkt dej,,skatt över 4800 debiteras 3 gånger per år,,så du åker på en period,,å andra sidan får du tillbaka pengarna,,för dom återstående dagarna,,
om man nu som en del gör,,ställer av så fort man varit ute en sväng,,ja,,då måste ju bilen stå i 15 dagar,,plus att man varje gång åker på en 50-lapp,,,,om nu bilen e avställd vinterhalvåret så betalar man bara för sommar tiden,,ock då får man ju räkna vad man tjänar på detta belopp,,sen,,en garageförsäkring,,den är helt frivillig,,
bara att på tala detta,,en cirkus som ja ser det:)

men ja skall räkna på det,,för skojs skull,,i annat fall räknar ja vad bilen kostar i 6 månader,,under en säsong,,dela då detta på 6 månader ock lägg till en 50-lapp varje gång den ställs på,,
oav sett om man åker på en 15-dagarsskatt så kan man ändå inte köra,,för den e ju avställd,,,oförsäkrad,,

en sån soppa de blev:D,,men,,räkna ni själva på det,,ja skall göra detta,,ha de teddi,,
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

Hej själv teddi.
Min tanke var att man inte behöver ligga ute med pengarna, utan bara betala för de dagar den faktiskt används. Jag visste inte att det gick att göra så.
50-lappen för vår del, är redan insparad efter 3 dygn, Smålänning som man är. ;)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

Hej själv teddi.
Min tanke var att man inte behöver ligga ute med pengarna, utan bara betala för de dagar den faktiskt används. Jag visste inte att det gick att göra så.
50-lappen för vår del, är redan insparad efter 3 dygn, Smålänning som man är. ;)

hej gamle man:D du kan inte välja de dagar du vill betala för,,du får ligga ute med pengarna,,

själv hyser ja inget större hopp till detta,,dom har säkert täppt till hålen,,men ta o räkna l-g,,

ja tänker lite så här också,, hur roligt är de att ställa av sin husbil i två veckor med kanonsommar,,,,bara en tanke,,:)

vi gör en jämförelse,,många betalar runt 5000,,väldigt många betalar 7900,,( 8000),,

vi räknar på det,,

gamle kämpe:D menar jag,,ja vet en som ställer av sin husbil6--7 gånger på en säsong,,i grova drag blir detta 3 månader på en 6månaderssäsong,,ja frågade honom va han ska ha husbil till överhuvudtaget,,han bad mej DRA!!ja förstår honom,,ock då e han inte ens från småland,,
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30024

Guest
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

Jag undrar, nån som vet om man måste ställa på bilen för att åka till bilprovningen? ( Antagligen..)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

Jag undrar, nån som vet om man måste ställa på bilen för att åka till bilprovningen? ( Antagligen..)

hej tomlin,,de tror ja säkert att du måste göra,,annars kör du med en oförsäkrad bil,,
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

Vi ställer av Hondan som står i garaget när vi är ute med husbilen mer än 3 veckor, trots att vi inte är smålänningar :D

/Bosse
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

Hej tomlin, så här står det på transportstyrelsens hemsida:

Att köra ett avställt fordon

Som regel får du
inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.


Avställning av fordon - Transportstyrelsen

Ring bara till försäkringsbolaget och berätta att du skall till bilprovningen en viss dag. De t lönar sig nog inte för dom att skicka en räkning på de ca 15 kr försäkringen kostar för en dag.

Varför inte vänta med besiktningen tills du ställer på bilen. Har bilen fått körförbud då så får du trots det köra till bilbrovningen och försäkringsbolaget har fått meddelande om påställningen av trafikverket.

Birger
 
T

Teddi

Guest
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

ja har härmed räknat färdigt,,:) ja betalar nästanpå 10,000 kr,,om året,,ställer av halva året,,kvar 5000 spänn, oavsett det så kostar de 900 i månaden,,i skatt o försäkring,,

ställer ja då av en månad till så tjänar ja 900 minus 50 spänn för påst,,minus garag,försäkr,,en 40 lapp,,summa sumarum,,vinsten får ja till runt 800 för en månad,,så till den minsta avst,,perioden 15 dag,,en förtjänst på en 400-lapp, hoppas ja räknat rätt nu,,

kanske någon har nån glädje av detta??inte ja själv varje fall,,den korta tid man kan vara ute värdesätter ja högre än en 400-dring,,
sen har vi smålandsalternativet,,köp en husbil för en mille,,

ställ av den året runt,,:) förtjänst varje år runt 13.000,,åk till thailand för dom pengarna,,:D:D
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Dygnspris på fordonsskatten

Hej tomlin, så här står det på transportstyrelsens hemsida:

Att köra ett avställt fordon

Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Avställning av fordon - Transportstyrelsen

Ring bara till försäkringsbolaget och berätta att du skall till bilprovningen en viss dag. De t lönar sig nog inte för dom att skicka en räkning på de ca 15 kr försäkringen kostar för en dag.

Varför inte vänta med besiktningen tills du ställer på bilen. Har bilen fått körförbud då så får du trots det köra till bilbrovningen och försäkringsbolaget har fått meddelande om påställningen av trafikverket.

Birger
Hej

Detta stämmer kanonbra för jag har idag besiktigat vår husbil fast den är avställd ännu.

:DStellplatz
 
Toppen