• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duschen i Buschen ?

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool: Hejsan på er alla, vi hade ett par kompisar hemma i helgen, och det blev lite husbilsprat, ni vet sådär, för eller emot?
Ja inte emot husbil alltså, utan snarare, för eller emot att man inte bör andvända den
Duschen i Husbilen alltså. Det vore roligt att höra era åsikter om det här.
Åsikterna gick i från att det var onödigt att ha dusch i en husbil,till att det går ju att ha utrymmet till klägarderob, vad tycks ??
Tjinge Ling Hass P:D
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Duschen i Buschen ?

Garderob istället för dush? Ja det är väl en smaksak om man vill att kläderna ska lukta gott eller om man själv ska göra det. Själva fördrar vi helt klart att lukta gott och lägger dom skitiga kläderna i plastpåsar, värre att lägga sig själva i plastpåsar... Man kan ju även sitta och sova så får man ännu mer garderober i bilen *L*.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Duschen i Buschen ?

Att inte ha dusch i bilen vore ju vansinne. Då måste man ju in på campingar varenda kväll eller söka upp nåt badhus. Vi använder duschen mer eller mindre dagligen när vi är ute.Efter lite teknikträning i att duscha och använda minimalt med vatten klarar vi tre till fem dygn utan att tömma/fylla vatten. Vi har drygt 105 liter renvattentank och lika stor gråvattentank och det räcker bra. Sedan är det skönt att bada på camping eller badhus och bara låta vattnet ösa ner, men det är mera en psykologisk känsla än att man blir renare än när man badar i bilen.
Ove.G:swoon:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Duschen i Buschen ?

Efter 25år med husvagn och små vattentankar så uppskattar man volymen med vatten och kunna duscha i bilen.
Fricamping en helg ger så mycket mer med en riktig dusch som kan användas utan problem.
Nej, inte skulle vi byta duschen mot en garderob, inte en chans.

Kölis inlägg säger allt.

Håkan J
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Duschen i Buschen ?

Eftersom vi haft både "riktig" Husbil och Campingbil så är det naturligtvis så att det är platsen d.v.s. utrymmet som bestämmer om man vill ha dusch eller usch. Vi hade naturligtvis haft DUSCH om vi hade haft plats. Har man inte plats så får man duscha på Campingplatser eller så kan man göra som vi gör när man är ute i det fria. Vi brukar ställa oss på utsidan av bilen och dra ut duschen och duscha ute i det fria. Naturligtvis funkar inte detta om det är skitväder, men om Ni tänker på att när man långflyger så kommer ju personalen in med varma handdukar ock då får man göra en "kall avrivning" och det funkar ju. Så naturligtvis skulle vi haft en permanent DUSCH och det fanns plats, menar Kurt.b
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Duschen i Buschen ?

Ja vi valde både dusch och busch.Vi frikampar till 99% då finns det både sjöar och bäckar att bada i på sommaren.
Men vi bytte bil för att få en separat dusch.
Det är ganska bökit med toa och dusch i samma.
Man kan ju även ha slangen genom fönstret och stå utan för.
Men vi valde separat dusch.(mest min fru ).

ÅKE och WANIA:mcride:
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Duschen i Buschen ?

hej
jag fricampar alltid och valde en bil med riktig duschcabin (hel plastlåda) så man slipper torka, och vara rädd att det går in under mattan.... underbart!!

har aldrig blivit utan vatten,
erfarenheter av liten campingbil och torp med dunkar på vintern gör att jag klarar en dusch inkl långt hår på 5-7 liter..

känslan med duschen är sådant lyft jämfört med förr

Ji
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Duschen i Buschen ?

Vi skulle inte kunna tänka oss att vara utan sep. dusch. Ju mer vi är ute och "fr*******ar"? ju mer känns det befogat. Ligga ute på rullande hjul och enbart "fria" i några veckor då behöver man denna "lyx". Vi använder även duschutrymmet att hänga blöta kläder i vid behov. Våra undulater har sin bur där under körning, tryggt och dragfritt för dom. Vi har även en duschslang i garaget, enbart kallvatten, men en het sommardag är det inte helt fel.
Läste någonstans om någon som byggde om och tog bort duschen för att göra större kök. Har även tittat in i en husbil som hade gjor om duschen till förråd med fasta hyllor. Varför köper man en husbil med sep. dusch om man inte vill ha det?
Vi vill gärna duscha i buscha.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Duschen i Buschen ?

Vi bor på campingplats ibland och det kan vara mycket trevligt. T ex har sonen husvagn och då för att vi ska umgås bor vi på en campingplats. Så länge vi har ett fritt val ska vi utnyttja detta. Det ena är inte bättre än det andra.
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Duschen i Buschen ?

värderar inte, alla gör som de vill
menade bara att bor man på camping behöver man ej dusch i bilen... eftersom det finns på campingen...
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Duschen i Buschen ?

Vill bara intyga att för oss är ett väl tilltaget hygienutrymme med dusch viktigt. Detta eftersom vi alltid använder oss av Stellplatz och också använder bilen året om. Naturligtvis på sommaren när väder och vind tillåter tar vi hellre ett dopp i en sjö eller flod.

Kurt & Margot

XSN457-2060.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Duschen i Buschen ?

Det är helt klart en fördel att ha dusch i bilen helst en kabin och lite:music-icon: . Men man skall ha klart för sig att vatten håller på att vara en bristvara nedåt Europa och inte alltid så lätt att få tag i de volymer man behöver vid daglig dusch.
Ett alternativ är att övernatta emellanåt på större mackar med parkering för långtradare, där finns nästan alltid möjlighet att hyra duschrum. Oftast mycket fräscha och till låg kostnad. Stellplatzer är också ett bra alternativ, men genast lite dyrare och mer svårtillgängliga.
Det är bättre att ha Bush i bushen än i duschen...
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Duschen i Buschen ?

;) Det var kul med alla synpunkter, det som vi vart lite oenade om vid resonemanget
var, det blir så fuktigt i bilen när man duschar och att det ger ger kanske uppkomst av eventuellt mögel helst på hösten när det är regnigt och hög luftfuktighet ute.
Jag har ingen erfarenhet av Husbils Dusch men en av anledningarna till att vi köpte Adriatiken var att vi skulle vara ute mera på säsongen eventuellt även på vintern,
Jag har min åsikt klar för mig, jag duschar oavsett årstid, men Marianne är orolig för att
det ska uppstå problem av nämda art. Som sagt tack för era åsikter, det blir kanske en vändning av hennes åsikt när hon läser era svar.
Tjinge Ling Hasse P.
:wideeyed:
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Duschen i Buschen ?

Hej Hasse och andra duschissar!

Det är med duschning som med allt annat, vi gör det på olika sätt. Det finns de som står länge under en sprutande varmvattenkran och finner njutning i det och så har vi andra sidan av myntet, de som lite lätt fuktar sin kropp varefter de tvålar in sig under tiden deras spegelbild visar upp en brunbränd stofthydda där musklerna spelar vacker okulär musik – och de finner njutning i det. Därefter spolar de försiktigt av sig och låter vattnet rinna längs kroppens sköna linjer för att till slut strila ner genom golvbrunnen. Om man tillhör kategori två och har takluckan och/eller fönstret öppet så undrar jag om inte div. matlagning kan orsaka en större risk för hög luftfuktighet och med där tillhörande problem. Tanken far osökt vidare till en hel del andra aktiviteter i en husbil som man borde avhålla sig ifrån av samma anledning. Slutsats: Lev livet fullt ut även i husbilen, men ha takluckan öppen.
:p
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Duschen i Buschen ?

Håller med dig Claes.

Det viktigaste av allt är att se till att ha god ventilation. Aktivitet som åstadkommer fukt, taklucka upp.

/Kurt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Duschen i Buschen ?

tänkte på det där med fukt när jag kollade inför inköp, finns mycket olika standard på duscharna!!!
har sett exempel på helt nya bilar där det är meningen att man ska duscha bara mot väggarnas plastmatta, alltså samma som i övriga delen av bilen!! ser det ut så är det helt säkert fuktproblem rätt fort

jag tror på en hel plastlåda, jag har en nästan identisk med bilden som KuMaNi visar

håller man den stängd om sig och duschar smart
och efteråt öppnar fönster och taklucka så att det blir korsdrag, ska det ej vara några problem,
man kan köpa en 12volts fläkt typ som i duschen hemma för att påskynda det hela
sen kan man torka efter sig,
fast hos mig är det helt torrt på ca 2 timmar utan att torka upp

sen har jag alltid värme ordentligt på i badrummet (ej när det är varmt på sommaren)
och en "torrboll" eller 2, det blir en hel del vatten i den även på sommaren (när det regnar)

jag fukttestar bilen 2-3 gånger per år, ja jag vet att man ej behöver det... men det blir mindre kostnader när man upptäcker fukten efter 2 månader i stället för efter 9...
och då räcker det bara med en fläkt förhoppningsvis

Ji
 
Toppen