• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dusch i husbilen

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Hejsan!

Jag är i full färd med att försöka hitta ett bra objekt till familjen.

När jag tittar runt på nätet och detta forum uppstår några frågor om duschen.

Hur många av er duschar i husbilen?
Hur mycket vatten går det åt?
Är det bra med "en avskiljd duchdel"?

/ Micke
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dusch i husbilen

Tja Hymer..nog duschar jag varje dag hemma,och samma i husbilen..inget specielt med det.Inte trodde jag att folk verkar vara så räda att använda sinna fina dyra bilar till vad dom är anseda till.Finns det nåt bättre och skönare än när man kliver in i duschen på morgonen oavset om det är hemma eller i bilen...nja...:spinny:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Dusch i husbilen

I duschen i vår bil har jag bytat dusch-handtag till ett som finns på biltemas marinavd. I detta handtag finns en liten fjädrande spak som man trycker på så öppnas vattnet, fäller man fram spaken är det öppet hela tiden. Den sparar vatten och man behöver bara ställa in vattenkranarna en gång. Nästan som en termoblandare. Artikel: 26-702 pris: 169,00 kr.
Hälsn. Krister.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Dusch i husbilen

Tja Hymer..nog duschar jag varje dag hemma,och samma i husbilen..inget specielt med det.Inte trodde jag att folk verkar vara så räda att använda sinna fina dyra bilar till vad dom är anseda till.Finns det nåt bättre och skönare än när man kliver in i duschen på morgonen oavset om det är hemma eller i bilen...nja...:spinny:
instämmer till fullo i vad du skriver, jag delar din uppfattning om duschandet såväl hemma som i husbilen
 
F

F.d. 426

Guest
Sv: Dusch i husbilen

Jag har en praktisk fråga; Jag har en cheva Van utan dusch, men vi tänker köpa en bil med dusch nu i höst. Av vad jag har läst här ,räcker färskvattnet för två personer 3-4 dagar. Men var blir man av med gråvattnet? Förmodar att det kräver en viss planering om man är ute på resande fot
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dusch i husbilen

Gråvattentanken brukar i allmänhet vara ungefär lika stor som färskvattentanken. Alltså kan man förhoppningsvis kombinera fyllning med avtappning. Annars brukar det vara ganska lätt att dumpa gråvattnet i någon brunn. Det innehåller ju inte så mycket mer än vatten, tvål, lite schampo, lite diskmedel och en gnutta tandkräm. Inget av det kan rimligtvis göra stor skada. Men man måste nog visa lite omdömme även i detta värv. Många vet inte skillnaden mellan grå- och svartvatten och ser de någon tömma sin gråvattentank kan de lätt tro att det även är toaavloppet som rinner ut. Det kan skapa en del badwill för husbilslivet och det vill vi ju inte.

Det är ju stor skillnad på gråvattnet och svartvattnet eller toatanksinnehållet. Där skall man verkligen tänka sig för så att detta kommer till de kommunala reningsverken. Antingen genom att tömma i avsedda latrintömningsanordningar eller i värsta fall i en toalett ansluten till kommunalt avlopp. Eventuellt kan man passa på att använda gråvattnet för att skölja ur toakassetten och samtidigt bli av med en del gråvatten på ett smidigt sätt.
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Dusch i husbilen

Hej svejs i värmen..:cool:

Vi använder våran dusch mkt, hela familjen ..funkar så hímla braaa.har separat dusch med duschkabins dörr i badrummet..superbra..är helnöjda med våran Home Car C 601.....;) allting funkar toppen. Har man dusch ska man väl använda den:yes: ...stått på camping kanske 4 ggr max i sommar på alla 930 mil, lägger pengarna på annat gott o kul istället...eller vad säger ni??..hittat så många fina ställplatser i vårat fina avlånga land:wink: .
Så keep on dusching***:twitcy: :D Blöta hälsn Lotta & Stefan
 
Senast ändrad:
Toppen