• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duo control med problem

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
En duo Control som endast är 2 år skapar problem. Den verkar inte släppa fram gasol, blir endast en puff när man försöker tända spisen. Det finns inget filter monterat trodde faktiskt att det var standard på en ny bil min första tanke var annars att insatsen skulle bytas. Men vad kan det vara för fel skall väl knappast behöva lägga ut ett par tusen på så pass nya delar.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Har du fyllt på gasol så behöver du trycka på den gröna knappen eller på anslutningen från flaskan eller mitt på duo-kontrollen finns det ett öga, är den inte grön så tryck på den. Men använd en stjärnmejsel på duon och en platt blocknyckel t.ex. Har du solceller med laddare, kolla den om den inte laddar för mycket så var det för mig
 

Bilagor

  • 001.JPG
    001.JPG
    3,9 MB · Visningar: 229

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Men det är inte vid ett byte problemet uppstod flaskan är halvfull, så något måste ha hänt hjälper inte att trycka på knappen. En fundering på att det kan vara krocksensorn men det har inte hänt något som skulle göra att den skulle aktiveras. Men det är så avancerade saker så man kan inte göra så mycket, En husbilsverkstad konstaterade att det nog måste bytas alltihop tycker det är konstigt på så nya saker , då är det isåfall bättre att återgå till lite enklare installationer.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Samma sak hände oss också fick reseta krocksensorn det gröna ögat måste tryckas in mellan 5-10 mm
det räcker alltså inte att bara trycka med fingret det hörs om kulan inuti ramlar ner
 

brittan

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2025
Har du tankat gas och kanske fått oren gas den sätter sig i Duo,n regulatorn enda lösningen är att byta.
Gasen som innehåller olja och en del sot fastnar i regulatorn går ej att reparera.
I så fall är filter och ny duo lösningen då kan man fortsätta tanka gas.
 
M

Misty

Guest
Samma hände oss i Kroatien. Fel på regulatorn. Ingen kunde byta den så vi fick köpa en kokplatta för astt kunna fortsätta semestern. Kunde byta på hemväg i Slovenien. Inte riktigt kul.
 

Brodin

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
17462
Medlemskap
2024
Har du en delbar krocksensor och duocontrol. Kan du skruva bort duokontrollen och koppla slangen till krocksensorn. Funkar det då, är det till att byta duocontrollen
(Även montera filter på båda slangarna från gasoltuberna tycker jag)

Så fick jag göra

Väldigt irriterande att man inte montera filter vid installationen
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Blir tyvärr byte av allt, men nu med filter. Kan dock ej förstå att man på en ny bil monterar utan filter, eftersom det verkar vara så att garantin på 24 mån. då ej gäller. Tycker ju då att man kan säga att den inte är monterad på rätt sätt.
 
F

F.d. 55850

Guest
Hej samma hände min knaus 700i oxå det var inga filter monterade på den heller jag bytte regulatorn och krocksensor sensor är ett styck och monterade 2 st filter och sedan var problemet löst. pris för allt ca: 2200 kr
 

BENTHEBITTE

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
16527
Medlemskap
2021
Hej det blev not galet med texten
Jag mena på slangen nära flaskan er det en grön knapp att trycka på skruva av den for där er stål kulla som kan fastna så att gasen inte kan strömma ut du kan bort montera kulan så får du aldrig mera problem med den
jag har haft detta problem
 

BENTHEBITTE

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
16527
Medlemskap
2021
Jo så kan man se det men , jag har bytt ut slangen till en högtryck slang som Koster litte pengar men då slipper man alla problem
För i tiden hade man ingen ting mer en reducering med slang
I dag hitta man på en massa skit som man lura på folk
Men kan också montera ind en läcker varna som larma
Det mer teknisk alt blir desto mer kan det krånglar
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har ett helt annorlunda problem!
Min DUO-Control för 30 mb släpper igenom för mycket gas. Kylskåpet blåser som en blåslampa och Truma-värmaren luktar bränt.
Jag har mätt upp trycket med kalibrerat instrument och det var 33,5 mb. Säljaren säger att detta tryck är ok, och byter inte ut den. "ca 10 % fel är helt acceptabelt".
Dometic säger att 10 % högre tryck är ok för kylskåpet, Men det tror inte jag! Avgaserna luktar illa!
Jag har mailat Truma om värmaren, men dom svarar inte.
Innan jag bytte hade jag en gammal enkel ventil som var märkt 28 mb. Den gick skitbra. Tyvärr slängde jag den.
När jag läser om DUO Control börjar jag förstå att den är inget att satsa på.
Helst skulle jag vilja ha en justerbar ventil. Behöver inte vara Duo-typ. Finns det?
Vad säger sakkunskapen d.v.s.Ni ??
 
Toppen