• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Ducato 75hk eller 85Hk

Lerbro

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Lerum
HBK-Nr
21535
Medlemskap
2024
Jag har en Elnagh -88 som jag har haft några år nu. Den har en 75 hk motor men är nog moddad en del. Det baserar jag på att tidigare ägare har installerat en massa konstiga saker och att det är ett extraktorgrenrör på den. Den går rätt bra, brukar ligga runt 95km/h och den drar ca 1,3 L/mil.

Nu har jag köpt en nyare och något större Elnagh; en 90:a som har svindlande 85 hk. Den har jag bara kört lite men mitt första intryck var att den kändes starkare och att den gick fortare..... Nåväl, när jag körde den lite mer verkade det som att den nog var slöare än den äldre. Det verkar också som att den drar mer, jag har dock inte tankat den igen. Jag har noterat att denna också har extraktorgrenrör men är betydligt mindre moddad än den äldre.

Är det någon som kan sprida lite ljus i mörkret.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Lerbro, det finns mycket skrivet om bensinmotorerna här på forumet, även nyligen en hel del.
Jag har pillat rätt mycket med de gamla peugeotmotorerna och även skrivit rätt mycket om dem :).

Skillnaden från början på 75 och 85 hk motorn är bara att 85 hk motorn har lite högre komp. en lite annan kamaxel. bättre grenrör och andra munstycken i förgasaren.
En orörd 85 hk känns lite kraftigare även om den oftast sitter i de lite tyngre bilarna från början och släpar på mer vikt.
Men den är ändå kvävd och snålställd på samma sätt som 75 hk motorn.

Det man behöver i en husbil är ju vridmoment och inte hk. och det är rätt dåligt med i båda varianterna.

Behandlingen den behöver är samma som den svagare motorn. Omställd tändning, andra munstycken i förgasaren, ev. nytt grenrör (som din redan har) trots att originalet i 85 hk motorn är skapligt från början, nytt eller modifierat system med luftrenaren, m.m.

Försök att söka lite på forumet så skall det dyka upp mycket som är skrivet under åren.

Läs även den här länken som är aktuell just nu.
Motor - Luftskruv

M.v.h. JANKRO.
 

Lerbro

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Lerum
HBK-Nr
21535
Medlemskap
2024
Hej Jankro,

Jag har sett att det finns rätt mycket skrivet och du verkar ju vara nestorn i ämnet! Tack för ett bra svar!!

Den har ett extraktorgrenrör och jag kollade på justerskruven på förgasaren och plomberingen är kvar på den. Då jag i går besiktade den var Co på ca 2. Jag skall kolla mer nogrant vad som är skrivet här.

För övrigt har jag ett extra extraktorgrenrör liggandes. Det borde väl finnas en marknad för det?!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan igen, ja det finns många som söker efter ett extraktorgrenrör för det finns inga kvar på marknaden längre, och tillverkningen har upphört, (hårdvaluta :wink:).

Om plomberingen sitter kvar så är troligen inte mellanregistermunstycket (som ibland följde med vid köp av extraktorgrenrör) utbytt mot ett större, för efter byte av det så måste man justera blandarskruven rätt mycket för det flödet blir påverkat av munstycksbyte.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen