• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drivknutsdamask

F

F.d. 56313

Guest
Hejsan !
Har en husbil, Fiat Ducato 1988 års modell i fint skick.
Tyvärr måste en drivknutsdamask bytas ut och nu kommer problemet, enligt återförsäljaren av Fiat här i Bollnäs finns det inte längre att beställa, bilen är för gammal !
Stämmer det verkligen ? och vad gör vi då ?
Mycket tacksam för hjälp !
MVH Maggan Liljegräs Bollnäs
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Sv: Drivknutsdamask

De delbare drivknut damask som finnes er vanskelig å få til å holde. Max 1-2 år. Det er bedre å montere hele damask som er beregnet for bilen.
Er ikke umulig å finne. Jeg har kjøpt deler fra eurodel.no, og autodeler.co.no
de har det meste av slitedeler.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Drivknutsdamask

Hejsan !
Har en husbil, Fiat Ducato 1988 års modell i fint skick.
Tyvärr måste en drivknutsdamask bytas ut och nu kommer problemet, enligt återförsäljaren av Fiat här i Bollnäs finns det inte längre att beställa, bilen är för gammal !
Stämmer det verkligen ? och vad gör vi då ?
Mycket tacksam för hjälp !
MVH Maggan Liljegräs Bollnäs
Du har en lite brutal väg också dvs byta hela drivaxeln, dyrare men inga jättestora pengar tror jag!
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Drivknutsdamask

Hejsan !
Har en husbil, Fiat Ducato 1988 års modell i fint skick.
Tyvärr måste en drivknutsdamask bytas ut och nu kommer problemet, enligt återförsäljaren av Fiat här i Bollnäs finns det inte längre att beställa, bilen är för gammal !
Stämmer det verkligen ? och vad gör vi då ?
Mycket tacksam för hjälp !
MVH Maggan Liljegräs Bollnäs

Här finns det damasker o knutar till de flesta fordon inklusive din.

https://www.cdx.se/
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Lite kul tyckte jag nog att det var. Jag skrev det allra sista inlägget i historien på det gamla forumet 08:59
 

Bilagor

  • sista inlägget HBK.jpg
    sista inlägget HBK.jpg
    461,9 KB · Visningar: 12

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, bry dig inte om dumma originalverkstäder och deras reservdelshållning över huvud taget, skulle de råka ha någon del så tar de ca. fyrdubbelt upp betalt för delen. Att de sedan säger att det inte finns några delar längre för att bilen är för gammal är ren j... bull.... (ursäkta :oops:) Till den första generationen finns i stort sett varenda del som man kan behöva till hela bilen, motor, låda, axlar, bromsar plåt och chassi delar . Absolut inga problem med delar alls, och billigt, men man måste handla på internet.
Delar som damasker m.m. plockar även som redan nämnts Autoexperten, Mekonomen och de andra firmorna fram men till rätt höga priser. Prisbilden på en damask skulle jag tro ligger på mellan 60:- till 450:- beroende på var man köper den.
Du skall heller inte köpa någon universal eller eller limmaihopdamask. Ducatons damasker har en speciell form för att inte nöta mot ett stag när man vrider på ratten. Det lönar sig inte heller att köpa delbara och limma för den yttre stora änden ligger inne i hjulnavet så man kommer ändå inte åt att sätta dit den med sin spännring om man inte lossar centrummuttern och drar ut knuten en bit ur navet, och då kan man lika gärna lägga fem minuter till för att lossa den helt.

Här ser du den speciella formen som behövs på damasken. Pilen visar spännringen som man inte kommer åt om inte drivaxeln dras ut en bit eller helt.
PICT0184-400.jpg
Nej satsa absolut på att få tag i originaldamasker så det funkar så länge som möjligt utan att bli söndernött.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen