Dricksvatten på ställplatser

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Burstnersolano585, 20 Juli 2018.

1. Anders W

Anders W HBK Medlem

Kommun:
    Katrineholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25924
    Tack ThomasA för tipset, den är beställd och jag är förvånad som en ny på forumet att man inte
    vårdar saker bättre på ställplatser & campingar. Gör man lika dant hemmavid, tror inte det men man
    tror nog att ingen ser vad jag gör.
    Vill tacka alla som gör forumet läsbart och lärande inför en Europa-resa så småningom

2. JANKRO

JANKRO HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Hej vid osäkra förhållande med vattenkvalitén så kör jag runt på en extra 5L "nöd"-plastdunk som det aldrig hamnar något annat än absolut rent dricksvatten i om det ibland skulle kännas för osäkert att kunna fylla på bilens stora tank.
    När vattnet på platsen är ok. men utrustningen verkar kunna användas på fel sätt så blir det trots alla möjliga adaptrar för egen inkoppling ändå ibland enklast att gå tio gånger mellan kranen och husbilstanken med 5L's dunken.
    Till vatteningången har jag då en köpt vinklad tratt som är avsedd för att sättas i påfyllningshålet på bilen, som gör det enkelt att hälla vattnet från dunken i bilen utan att behöva en vattenkanna.

Om det finns tillgång så kan man då också gå mellan köket/diskmöjligheten och bilen med några dunkar utan att reta upp någon.

(Fotad uppifrån)

Tratt.JPG
    M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad: 22 Juli 2018
    Burstnersolano585, Kege, MaJe och 3 andra gillar detta.
  3. tordan

tordan HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22905
    Brukar ta med en 5l-dunk "vid sidan om" till dricksvatten, fyller upp en PET-flaska och ställer i kylen, finns alltid kallt friskt vatten till hands. Lätt att fylla på dunken lite varstans...

TO+GU, Emppu, Burstnersolano585 och 1 annan gillar detta.
  4. Sören-6830

Sören-6830 HBK Medlem

Kommun:
    Vellinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6830
    Gör likadant + att jag använder Soda Stream när jag vill ha kolsyrat.

Bennsan och tordan gillar detta.
  5. Palte

Palte HBK Intresserad

Kommun:
    Herrljunga
    Denna köpte jag på Fritz Berger. Rymmer 12L och går att vika ihop. upload_2018-7-22_21-45-30.jpeg

Håkan o Britt, husbilar och Anders W gillar detta.
  6. Burstnersolano585

Burstnersolano585 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    Kul med så många svar! Som flera skriver så har vi också med en 15 liters dunk Vattendunk med kran
    med denna hällpip som är toppen Flexibel hällpip både när man ska fylla petflaskor, eller bilens vattentank. Även några petflaskor i reserv.

Den slang vi hade med i år var aningen kort, så den blir nog aningen längre kommande resor - men å andra sidan när den inte räcker till så fyller jag dunken istället och fyller på vattentanken på så vis.

Man kräks lite i munnen när man hör era beskrivningar om vad folk gör med färskvattenslangarna.
    Har alltid med desinficerande våtservetter som jag rengör den fasta kopplingen med före jag ansluter min egen slang.

Men i övrigt (om vi håller oss till Sverige) så anser jag inte att man ska behöva ha med sig flera adaptrar bara för att kunna tanka vatten. Förstår att det kan vara idé om man reser i Europa, men nu tänkte jag främst på de ställplatser och campingar vi har i Sverige och betygsätter via tex ställplatsappen eller på google.

Skulle fler påpeka att önskemål finns om gardenakoppling till ställplatsansvariga eller campingvärdar så kan man såklart åstadkomma en förändring.

Så min egentliga önskan med mitt inlägg var egentligen detta - att man när man betygsätter en ställplats/camping kan man bara kort nämna om det finns snabbkoppling eller inte - det skulle iaf jag uppskatta :)

Att kunna dricka vattnet från tanken känns som ett stort plus för oss, det blir så mycket smidigare - även om det krävs att man är lite petigare med detaljerna ;-)

brogu och Britt och Göran gillar detta.
  7. toblin

toblin HBK Intresserad

Kommun:
    Lindesberg
    Som fler påpekat så är det adaptrar som gäller, att få alla platser att köra med samma Gardenakoppling är nog tämligen svårt. Även om den är ganska vanlig.

Lite off topic...
    På tal om hur man använder vattenslangar till annat än dricksvatten, så samma fenomen finns tyvärr vid tömning av toakassetten. Slangarna där är det tyvärr många överutmanande personer som tycker att hela slangen ska ner i kassetten, aningen äckligt för nästkommande som vill tömma och spola ur sin tank. "Som" tur är ovetandes att slangstumpen de håller i handen, nyss vart nere i en fekalie tank...

8. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Nä varför ska man försöka få till stånd en förändring, till något smidigare?
    Man behöver ju inte förutsätta att nånting inte går, eller att det är svårt. Det är väl bättre att försöka?

Om fler och fler husbilsägare skulle efterfråga det - så skulle säkerligen fler ställplatser byta till gardena/cocraft eller liknande.

kenjon och Anders W gillar detta.
  9. toblin

toblin HBK Intresserad

Kommun:
    Lindesberg
    Absolut, håller med att det vore smidigare och bättre på alla sätt! Tror bara det är enklare att ta med några olika adaptrar än att få alla campingägare/ställplats med på samma spår :)
    - De flesta ställen vi brukar vara på, så finns just Gardenakoppling så det har vart enkelt hittills.

Anders W gillar detta.
  10. F.d. 24550

F.d. 24550 Guest

Skall man bara köra i Sverige så kan man klara sig med en eller två adaptrar, men utomlands, och de flesta kör också utomlands åtminstone någon gång, behövs ytterligare några. Det handlar om att inte hamna i en situation där man inte kan fylla vatten. Flexibilitet och frihet. Eftersom flera adaptrar behövs så har de flesta redan flera sådana i sin ägo, eftersom vi kör husbil nu och inte vill vänta på någon standardisering. Dessutom är detta "problem" en petitess, det är inget större problem att byta slang och fylla vatten. Det är ju en del av husbilslivet! Tycker man det är för besvärligt så kanske man skulle ägna sig åt något annat. ;)

Esbjörn, WillyPe och Anders W gillar detta.
  11. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Vet inte om jag eller nån annan skrivit att vi upplever det som ett problem eller att det är besvärligt?
    Men om det finns utvecklingspotential på ställplatser/campingar som kan göra det enklare, så är det väl nåt man kan diskutera. Om man inte själv tycker att frågan är relevant, eller intresserar en själv - så finns ju möjligheten att avstå från att skriva nåt alls. :)

Som jag skrev: Så min egentliga önskan med mitt inlägg var egentligen detta - att man när man betygsätter en ställplats/camping kan man bara kort nämna om det finns snabbkoppling eller inte - det skulle iaf jag uppskatta :)

Britt och Göran och Anders W gillar detta.
  12. Esbjörn

Esbjörn HBK Ställplatsgrupp

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2497
    Jag tycker vi ska visa uppskattning för de medlemmar som rapporterar nattparkeringar. Vi får inte kräva alltför detaljerad beskrivning av vad som finns på platsen.

Senast ändrad: 24 Juli 2018
    ClasB, Evanders, Bennsan och 2 andra gillar detta.
  13. F.d. 24550

F.d. 24550 Guest

Håller med helt och fullt. Dessutom kan ju saker och ting ändras och då stämmer inte längre beskrivningen. Det som är viktigt är att veta om det går att fylla vatten eller inte. Skulle inte någon av våra kopplingar funka så tar vi till stora adaptern - vattenkannan.

Esbjörn och Montreal gillar detta.
  14. RobbeS

RobbeS HBK Medlem

Kommun:
    Kalix
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25202
    Skulle vara intressant att se hur länge snabbkopplingarna fick vara kvar om Campingen/Ställplatsen höll med sådana. Pratade med en campingägare som berättade att han i början höll med proppar i diskhoarna i köket vilka försvann precis hela tiden. Sen satte han fast dom med en kedja men dom försvann likt förbannat. Har själv sett en karl komma ut med flera rullar toalettpapper från en servicebyggnads toalett och påpekade att pappret finns på toaletterna av en anledning. Svaret blev att toalettpapper är ju inte så dyrt varpå jag svarade att just därför har man råd att köpa egna.

Hymer655, Roger67, Jan K och 12 andra gillar detta.
  15. Håkan o Britt

Håkan o Britt HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3489
    Jag köpte en slangvinda på biltema med extra kopplingar

Anders W gillar detta.
  16. Tommy Nyman

Tommy Nyman HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    11339
    Standard (eller det närmaste kan komma) är.R15 ( forna 1/2") eller R20 ( forna 3/4") rörgänga för tappkranar och vattenutkastare. Uppfinnare och produktutvecklare har hittat på sin bästa lösning, Gardena, Nito, Cejn för att nämna några..., alla bygger murar kring sin lösning...

Snart kommer någon att hitta på en ännu bättre (tycker dom) produkt att sälja in, vi lär få hänga med i utvecklingen och även se till att vara bakåtkompatibla.

Vi som kringresande får nog se om vårt egna hus (kopplingssortiment)

/Tommy

Jan K, Göte J och Anders W gillar detta.
  17. håkansson2

håkansson2 HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21121
    Har man bara en polygrip med sig så klarar man sig ganska långt med en 1/2 tum och en 3/4 tum rörgängad gardenakoppling till sin egen slang.

Johnny o Lisa och Ingrid o Pålle gillar detta.
  18. staffanulla

staffanulla HBK Medlem

Kommun:
    Hammarö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6734
    en halvtums och en trekvarttums anslutning räcker långt i Sverige

19. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    kenjon, Bennsan och ClasB gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.