• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dricksvatten på ställplatser

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Vi har alltid med en egen slang på ca 2 m med gardenakoppling, skulle aldrig falla mig in att använda de slangar som hänger på många ställplatser. Särskilt inte efter denna semester när man ser hur folk använder dessa slangar. En kvinna stod och duschade/sköljde av sig med slangen, och stoppade grundligt in den mellan bröstens i baddräkten... På ett annat ställe tvättade en snubbe sina leriga cycklar med slangen, och lät den sen ligga i gruset.

Många verkar inte bry sig om detta, utan kör ner slangen i sina påfyllningsuttag.
Nu kanske inte alla dricker sitt vatten från bilens vattentank, vilket vi dock gör.

Men det jag vill komma till är iaf att man skulle önska att alla ställplatser och campingar hade gardenakoppling så att man kan koppla på sin egen slang. Så är inte fallet idag. Och man skulle också önska att i folks recensioner i tex ställplatsappen - så kunde man skriva huruvida det finns gardena/snabbkoppling vid slang. Nu kanske jag är ensam i världen om att vara petig på detta vis. Men ju mer jag ser vad folk gör med de befintliga slangarna desto mer övertygad blir jag om att mitt sätt med egen slang är det enda sättet :)
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Tack ThomasA för tipset, den är beställd och jag är förvånad som en ny på forumet att man inte
vårdar saker bättre på ställplatser & campingar. Gör man lika dant hemmavid, tror inte det men man
tror nog att ingen ser vad jag gör.
Vill tacka alla som gör forumet läsbart och lärande inför en Europa-resa så småningom
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej vid osäkra förhållande med vattenkvalitén så kör jag runt på en extra 5L "nöd"-plastdunk som det aldrig hamnar något annat än absolut rent dricksvatten i om det ibland skulle kännas för osäkert att kunna fylla på bilens stora tank.
När vattnet på platsen är ok. men utrustningen verkar kunna användas på fel sätt så blir det trots alla möjliga adaptrar för egen inkoppling ändå ibland enklast att gå tio gånger mellan kranen och husbilstanken med 5L's dunken.
Till vatteningången har jag då en köpt vinklad tratt som är avsedd för att sättas i påfyllningshålet på bilen, som gör det enkelt att hälla vattnet från dunken i bilen utan att behöva en vattenkanna.

Om det finns tillgång så kan man då också gå mellan köket/diskmöjligheten och bilen med några dunkar utan att reta upp någon.

(Fotad uppifrån)


Tratt.JPG
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Kul med så många svar! Som flera skriver så har vi också med en 15 liters dunk Vattendunk med kran
med denna hällpip som är toppen Flexibel hällpip både när man ska fylla petflaskor, eller bilens vattentank. Även några petflaskor i reserv.

Den slang vi hade med i år var aningen kort, så den blir nog aningen längre kommande resor - men å andra sidan när den inte räcker till så fyller jag dunken istället och fyller på vattentanken på så vis.

Man kräks lite i munnen när man hör era beskrivningar om vad folk gör med färskvattenslangarna.
Har alltid med desinficerande våtservetter som jag rengör den fasta kopplingen med före jag ansluter min egen slang.

Men i övrigt (om vi håller oss till Sverige) så anser jag inte att man ska behöva ha med sig flera adaptrar bara för att kunna tanka vatten. Förstår att det kan vara idé om man reser i Europa, men nu tänkte jag främst på de ställplatser och campingar vi har i Sverige och betygsätter via tex ställplatsappen eller på google.

Skulle fler påpeka att önskemål finns om gardenakoppling till ställplatsansvariga eller campingvärdar så kan man såklart åstadkomma en förändring.

Så min egentliga önskan med mitt inlägg var egentligen detta - att man när man betygsätter en ställplats/camping kan man bara kort nämna om det finns snabbkoppling eller inte - det skulle iaf jag uppskatta :)

Att kunna dricka vattnet från tanken känns som ett stort plus för oss, det blir så mycket smidigare - även om det krävs att man är lite petigare med detaljerna ;-)
 
F

F.d. 50176

Guest
Som fler påpekat så är det adaptrar som gäller, att få alla platser att köra med samma Gardenakoppling är nog tämligen svårt. Även om den är ganska vanlig.

Lite off topic...
På tal om hur man använder vattenslangar till annat än dricksvatten, så samma fenomen finns tyvärr vid tömning av toakassetten. Slangarna där är det tyvärr många överutmanande personer som tycker att hela slangen ska ner i kassetten, aningen äckligt för nästkommande som vill tömma och spola ur sin tank. "Som" tur är ovetandes att slangstumpen de håller i handen, nyss vart nere i en fekalie tank...
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Som fler påpekat så är det adaptrar som gäller, att få alla platser att köra med samma Gardenakoppling är nog tämligen svårt. Även om den är ganska vanlig.

Nä varför ska man försöka få till stånd en förändring, till något smidigare?
Man behöver ju inte förutsätta att nånting inte går, eller att det är svårt. Det är väl bättre att försöka?

Om fler och fler husbilsägare skulle efterfråga det - så skulle säkerligen fler ställplatser byta till gardena/cocraft eller liknande.
 
F

F.d. 50176

Guest
Absolut, håller med att det vore smidigare och bättre på alla sätt! Tror bara det är enklare att ta med några olika adaptrar än att få alla campingägare/ställplats med på samma spår :)
- De flesta ställen vi brukar vara på, så finns just Gardenakoppling så det har vart enkelt hittills.
 
F

F.d. 24550

Guest
Skall man bara köra i Sverige så kan man klara sig med en eller två adaptrar, men utomlands, och de flesta kör också utomlands åtminstone någon gång, behövs ytterligare några. Det handlar om att inte hamna i en situation där man inte kan fylla vatten. Flexibilitet och frihet. Eftersom flera adaptrar behövs så har de flesta redan flera sådana i sin ägo, eftersom vi kör husbil nu och inte vill vänta på någon standardisering. Dessutom är detta "problem" en petitess, det är inget större problem att byta slang och fylla vatten. Det är ju en del av husbilslivet! Tycker man det är för besvärligt så kanske man skulle ägna sig åt något annat. ;)
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Skall man bara köra i Sverige så kan man klara sig med en eller två adaptrar, men utomlands, och de flesta kör också utomlands åtminstone någon gång, behövs ytterligare några. Det handlar om att inte hamna i en situation där man inte kan fylla vatten. Flexibilitet och frihet. Eftersom flera adaptrar behövs så har de flesta redan flera sådana i sin ägo, eftersom vi kör husbil nu och inte vill vänta på någon standardisering. Dessutom är detta "problem" en petitess, det är inget större problem att byta slang och fylla vatten. Det är ju en del av husbilslivet! Tycker man det är för besvärligt så kanske man skulle ägna sig åt något annat. ;)

Vet inte om jag eller nån annan skrivit att vi upplever det som ett problem eller att det är besvärligt?
Men om det finns utvecklingspotential på ställplatser/campingar som kan göra det enklare, så är det väl nåt man kan diskutera. Om man inte själv tycker att frågan är relevant, eller intresserar en själv - så finns ju möjligheten att avstå från att skriva nåt alls. :)

Som jag skrev: Så min egentliga önskan med mitt inlägg var egentligen detta - att man när man betygsätter en ställplats/camping kan man bara kort nämna om det finns snabbkoppling eller inte - det skulle iaf jag uppskatta :)
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi tycker vi ska visa uppskattning för de medlemmar som rapporterar nattparkeringar. Vi får inte kräva alltför detaljerad beskrivning av vad som finns på platsen.

Håller med helt och fullt. Dessutom kan ju saker och ting ändras och då stämmer inte längre beskrivningen. Det som är viktigt är att veta om det går att fylla vatten eller inte. Skulle inte någon av våra kopplingar funka så tar vi till stora adaptern - vattenkannan.
 
R

RobbeS

Guest
Skulle vara intressant att se hur länge snabbkopplingarna fick vara kvar om Campingen/Ställplatsen höll med sådana. Pratade med en campingägare som berättade att han i början höll med proppar i diskhoarna i köket vilka försvann precis hela tiden. Sen satte han fast dom med en kedja men dom försvann likt förbannat. Har själv sett en karl komma ut med flera rullar toalettpapper från en servicebyggnads toalett och påpekade att pappret finns på toaletterna av en anledning. Svaret blev att toalettpapper är ju inte så dyrt varpå jag svarade att just därför har man råd att köpa egna.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Standard (eller det närmaste kan komma) är.R15 ( forna 1/2") eller R20 ( forna 3/4") rörgänga för tappkranar och vattenutkastare. Uppfinnare och produktutvecklare har hittat på sin bästa lösning, Gardena, Nito, Cejn för att nämna några..., alla bygger murar kring sin lösning...

Snart kommer någon att hitta på en ännu bättre (tycker dom) produkt att sälja in, vi lär få hänga med i utvecklingen och även se till att vara bakåtkompatibla.

Vi som kringresande får nog se om vårt egna hus (kopplingssortiment)

/Tommy
 
Toppen