Kingen skrev:
Bultade i B-stolpen ut genom orginal plastklädsel
Kan tänka mej att konstruktionen är av den vanligare sorten? Ta bort plasthöljet på fästet med en skruvmejsel. Lossa bulten som håller fast övre bältesinfästningen. Om bilen är lite äldre så finns det risk för att det kan ha rostat i gängan och det är en fingänga.. Om det går trögt så lossa bulten så långt det går utan våld och spruta på lite rostlösare vid det gängade hålet, Veidec Rust Choch är det absolut bästa på marknaden! När du sen har lossat bulten så håll koll på plastbrickorna/distanserna hur dom sitter så att du får dit dom rätt igen, annars kommer bältesinfästningen att kärva. Lossa sedan klädseln som antagligen sitter fst tryckt med clips, eventuellt får du även dra loss gummilisten som tätar mot dörren. När du har fått bort det hela så finns det säkerligen hål i B stolpen som du kan föra in värmmeisolering genom och få bort luftströmmen med, glasull brukar man oftast använda. Problemet med en husbil är ju tyvärr nästan alltid att det blir fuktigt i förarutrymmet när man bor i bodelen och det gör ju även att glasullen kan bli fuktig med rostproblem som följd.. ett avvägande helt enkelt! Väljer man bort glasullen så kan man om det finns hål tejpa upp en ficka i B stolpen under bältesinfästningen med "silvertape" och sedan spruta in fogskum, sånt som man tätar hus med. När det har stelnat och svällt på några timmar så får man skära ur bulthålet, eventuellt även dra en gängtapp i det för att rensa gängan och sedan sätta ihop det hela igen, stryk gärna lite kopparfett på bulten innan du drar i den. Finns det inga hål i B-stolpen så är det bara att spruta i fogskum i bult hålet och hoppas på att det blir tätt vilket det brukar bli. Fogskum har den fördelen att det inte drar åt sig fukt.
Lite långt utlägg kanske men jag skriver så att även morsan kan förstå *L*