• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drönarvett

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
På en naturskön och välbesökt ställplats i Renholmen, Västerbotten, hör jag plötsligt, mitt i natten ett overkligt högt surrande som från filmvärldens mördarmyggor. Rakt ovanför takluckan ett par meter upp svävar en drönare. En svart jätteinsekt precis utanför mitt sovrum.
Vad är det för fel på människor som får den helt bisarra idén att leka spion ovanför ett gäng semesterfirare en vacker julinatt?
I samma stund jag drog för jalusin till bakluckan försvann drönaren ur sikte o sedan blev det tyst.
Hade det inte blivit det, hade något hänt med personen vid spakarna. Något minnesvärt men inte av det angenäma slaget.//
Frun i husbilen
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det finns dom som tröttnat på detta och skjutit ned dom ,men som kompensation finns nu skottsäkra drönare till salu i USA, vad blir nästa steg?
,
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Rakt ovanför takluckan ett par meter upp svävar en drönare. En svart jätteinsekt precis utanför mitt sovrum.

Det där har väl inget med drönarvett att göra.
Fönstertittare har väl alltid funnits, och nu har dom hittat ett nytt verktyg istället för en stege.

Blanda inte ihop dom olagliga människorna med oss seriösa drönarpiloter...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Dagsljus och minimihöjd på 120 meter är kravet för oss dödliga.
Menade maxhöjd!
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Maximihöjden är 120m,mörker går utmärkt om drönaren är försedd med belysning.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Tycker många överreagerar ang drönare, hur är attityden till offentliga platser m kameror, undviker man dessa med. Där brukar jag själv kamma mig o rätta till klädsel så man ser bra ut på bilderna...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tycker många överreagerar ang drönare, hur är attityden till offentliga platser m kameror, undviker man dessa med. Där brukar jag själv kamma mig o rätta till klädsel så man ser bra ut på bilderna...
Ett betydligt större problem som man börjar vänja sig vid, skillnaden är det ettriga ljudet hos drönaren.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Ser fram mot dom nya reglerna. Då kanske det blir lättare/billigareatt få tillstånd att flyga över 120 meter och utanför siktlinjen med..

Undrar dom om det är, tänkt att identifiera drönarna med transponder eller vad dom tänkt.
Danmark har att alla flygningar måste loggas i deras system/app, riktigt smidigt.
 
Toppen