• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drönare

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Drönare


För tillfället ja, men läser man på HFD hemsida:

Tillstånd krävs för kamera på en drönare men inte för kamera i en bil - Högsta förvaltningsdomstolen

så är målet inte slutgiltigt avgjort, utan "Målet som gällde kameran som ska fästas på drönaren har skickats tillbaka till förvaltningsrätten för prövning av frågan om tillstånd ska medges. Det andra målet är helt avslutat."

Så får hoppas på att det finns någon där med sans o vett, annars är det bara o åka till grannländerna där sunt förnuft råder...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Polisen lär inte bry sig om bagateller men om jag skulle bli påkommen är det i brottsförebyggande syfte jag filmar

Det lär bli svårt för Länsstyrelsen att bevisa motsatsen!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Drönare

Jag kommer alltid att filma och fotografera allt jag vill sålänge min kamera inte befinner sig på annans privata område. Jag kräver min rätt att göra privat dokumentering.

Att förbjuda fotografering på allmän plats innebär att man inte får fotografera skånska slott och herresäten. Det faller ju på sin egen orimlighet.

Det som kan bli olagligt är hur man visar det man har filmat. Där tycker jag att lagstiftningen och straffen ska bli mycket hårdare när människor känner sig kränkta. 30 dagsböter för olovlig publicering i offentliga sammanhang, såväl i tryck som i elektronisk form.

Tyvärr får journalister publicera vad som helst utan tillstånd. De behöver inte uppge källan.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Drönare

Det har ju trots allt varit tillbud som klassats som säkerhetsrisker inom flyget & kränkande smygfilmningar vilket tidigare redovisats på forumet. Den enda åtgärd samhället kan ta till för att begränsa detta är att lagstifta. Hade dessa arroganta, okunniga eller tanklösa drönarflygare inte gjort som dom gjorde så hade ju inte detta kommit upp över huvud taget & det hade varit fortsatt fritt att använda sina maskiner. Tyvärr har ett litet antals tilltag drabbat många.

Bennie
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Det vore bra att filma E6 från åvan så kanske man fick fast vägpiraterna och dom dårarna i lastbilar som vänder på E6 i utrycknings filerna har sett 2st lastbilar som korsade motorvägen 1st nedanför Kungsbacka och en åvanför kungälv nu i höst,vart är vi på väg i samhället, mvh Håkan :mad:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Somliga menar att det inte är helt klart hur domen ska tolkas.

– Av domen framgår att det som förbjuds är en kamera som fästs på en drönare "återkommande" om detta sker med viss "varaktighet". Om man istället monterar kameran "helt tillfälligt" anses den nog inte som "uppsatt", men detta blir alltså en bedömningsfråga.
Att stoppa drönarna är ett sätt att stoppa det fria ordet!

– Expressen TV använder drönare när det är publicistiskt relevant, och bara de senaste dagarna har vi, CNN och många andra internationella medier visat de otroliga drönarfilmerna över Aleppo som visar krigstragedin i Syrien. De bilderna är bara ett exempel på värdet av drönare som journalistiskt verktyg, och att Högsta förvaltningsdomstolen nu förefaller vilja försvåra svenska mediers möjligheter att rapportera med drönare är bara ännu ett exempel på inskränkningar i det fria ordet också här hemma.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Drönare

Det var en i mina ögon märklig tolknkng av det fria ordet. Ytterligheten av sådant "det fria ordet" såg vi vid princess Dianas tragiska bortgång där papparazzis jagade sin bild. Drönare med kamera över Aleppo... ja... naturligtvis... för där begås det ju krigsbrott. Men där brott inte begås eller förbereds måste den personliga integriteten väga tyngre än åtminstonne den tolkning av fria ordet du ger uttryck för. Thats my opinion.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Varför stifta lagar och regler om banala saker som man aldrig eller nästan aldrig kan kontrollera att de efterlevs?
Mord, våldtäkt, stöld, bedrägeri mm mm är grova brott men hur många åker fast?
Har man inte resurser för att bekämpa grövre brottslighet skall man väl inte börja jaga drönare.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Jag kräver min rätt att göra privat dokumentering.

Att förbjuda fotografering på allmän plats innebär att man inte får fotografera skånska slott och herresäten. Det faller ju på sin egen orimlighet.

Du får förmodligen fortsätta fotografera dina slott, men aldrig från luften om du inte har tillstånd.
Jag tycker det är ett förståndigt beslut, framförallt när det finns folk som tycker dom har rätt att fotografera/filma överallt.

Inte speciellt kul för den kvinna på 35:e våningen som i vanliga fall bara har havsutsikt, när det kommer en drönare och filmar Turning Torso av någon som hävdar sin dokumentationsrätt av byggnader.
Finns hur många bostäder som helst som i vanliga fall inte har insyn och som betalat dyrt för att slippa insyn, men så kommer ett stolpskott och filmar från en drönare. Likaså var det med en golfspelare som utsattes för en drönare, hon hade dock en sån snabb swing att hon slog ner det i molekyler.


Ett klokt beslut, det faller inom all orimlighet att det skulle bli tillåtet att filma från drönare.

Man behöver inte jaga drönare, dom flesta följer lagen och dom som skiter i den, skiter som regel i allt annat också.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Drönare

Jag har fotograferat landskap och omgivningar från radiostyrda flygplan i över 15 års tid. Jävla skitlag! Men lagen har naturligtvis kommit till p g a att några har misskött sig. Och de kommer att strunta i lagen så klart. Bara de skötsamma som kommer i kläm, som vanligt.

// Fredrik W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Drönare

Det är en omyndigförklaring av svensken. Vi har ju Systembolaget också. Nån Lutheransk kvarleva kanske.

Barnförbjuda drönare vore bättre, även för vuxna barn!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Håller med om att det är en "skitlag"!
Betydligt allvarligare är alla paparazzis som smyger i buskarna.
En drönare smyger inte, den hörs tydligt på 100 meters avstånd.
Den som inte vill vara med på bild har all tid i världen att komma undan och eventuellt att gömma sig.
 
Toppen