• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drönare

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Jag tror dessvärre att du kommer ha rätt i din framtids scenario om drönare och terrorister. Tänker man efter så är det nästan riskfritt att styra en drönare mot intet ont anande offer. Konstigt om det inte redan har hänt. Min spådom på det här området är att inte vem som helst kan köpa en drönare i framtiden..

Vad bryr sig en terrorist om förbud?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Drönare

Många som bygger drönare själva, alla delar finns att köpa på nätet hobbyking är nog billigast.
Var ett gäng på youtube som byggde en stor nog för en person.
Angående örnar så tror jag inte det fungerar, min kompis som byggde eget råkade reversera trotteln så full gas vid påslag.
Hela armen full med ärr och ett antal stygn... kunde gått betydligt värre.
Jag tror det slutar i ett moln av fjädrar, inte bryr sig en drönare om en fågel den går på andra sensorer och kolfiberpropellrarna är ju som en kniv.
Köpte en motor av kompisen eftersom han bytte till starkare, mitt flygplan väger1,7 kg en motor lyfte det nästan vertikalt, effekten är flera ggr högre än grästrimmern ta det gånger 4 eller 6 motorer.
Det finns betydligt värre än de små leksaksliknande fotoplattformarna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Drönare

Regleringar kommer lika säkert som "Amen" i kyrkan. Det är bara en tidsfråga.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Drönare

Många som bygger drönare själva, alla delar finns att köpa på nätet hobbyking är nog billigast.
Var ett gäng på youtube som byggde en stor nog för en person.
Angående örnar så tror jag inte det fungerar, min kompis som byggde eget råkade reversera trotteln så full gas vid påslag.
Hela armen full med ärr och ett antal stygn... kunde gått betydligt värre.
Jag tror det slutar i ett moln av fjädrar, inte bryr sig en drönare om en fågel den går på andra sensorer och kolfiberpropellrarna är ju som en kniv.
Köpte en motor av kompisen eftersom han bytte till starkare, mitt flygplan väger1,7 kg en motor lyfte det nästan vertikalt, effekten är flera ggr högre än grästrimmern ta det gånger 4 eller 6 motorer.
Det finns betydligt värre än de små leksaksliknande fotoplattformarna.

Drönare skall vara tillverket i följa olika EU direktiv till ex. maskin direktivet. Om det var så farligt som det beskrivas här. Ville det vara olagligt att sälja dom innan om EU.
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Drönare

Är delägare i Intuitive Aerial som tillverkar och utvecklar "drönare" (vi kallar de hellre multirotorhelikoptrar) mot för den professionella filmindustrin. Benämningen drönare har fått en negativ klang pga användning inom krigsindustrin och ekonomiskt spionage.
De leksaker som privatpersoner använder är en helt annan lösning och användningsområde. Det är där det stora problemet finns, då många använder leksaken utan att ha full koll på konsekvenserna. Rätt skött behöver det inte vara ett problem, men det handlar om sunt förnuft och andras intregritet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Drönare

Om det är jag som avses med att inte presentera fakta så är det med avsikt.
Namn på personer är inte något jag vill publicera, försöker uttrycka mej allmänt så att vanligt folk förstår.

De problem som uppstått med flygetyg som används lite hur som helst är att de hålls inte på flygfält under uppsikt där det finns gällande försäkringar.
Fanns hemförsäkringar där modellflygplan ingick men det friskrev man sej från, de flesta kraschar förr eller senare och kan lätt kosta 50000kr.

Problemen uppstår när vem som helst utan kunskap flyger varsomhelst, med vanliga plan så finns det en tröskel där man är tvungen att lära sig en massa för att bli pilot och där finns säkerthetstänket och klubben utfärdar certifikat i olika klasser.
Utan giltigt medlemskap och certifikat får man inte delta i tävlingar eller flyga på andras fält.

Drönarna har ju helt exploderat marknaden och många är duktiga modellflygare som skaffat och fotointresserade som lär sig allt som behövs.
Det är ju inte de som är problemet.

Problemet är naturligtvis inte proffsen även om de håller på med lite större saker där finns ju rätt utrustning tillstånd skicklighet.

Det jag personligen är rädd för är när man ger sej på farligheter utan kunskap.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Drönare

Vem som helst kan köpa en sån här byggsats, max effekt 400w /motor alltså 2,4Kw max. Lyfter över 8kg. Varje propeller är 38cm i kolfiber.
Specs:
Frame: D800 V-8
Wheelbase: 1100mm
Motor: BE4114/400KV
ESE: HV40A
Propeller: 1555
Landing gear: Retractable screw type
Total weight of frame: 4.2Kg (including motors, ESCs, Propellers and flight controller set, without battery)
Battery: 22.2V (6s) LiPoly >6000 mAh
Flight time: 12min +
Maximum AUW: 13Kg
Included:
D800 V-8 frame
8 x 4114 400kv motors pre-installed
8 x 40A HV ESC pre-installed
Electronic retractable landing gear
8 x 15x5.5 carbon props
PDB and retract manager
 

Bilagor

  • 81797.jpg
    81797.jpg
    57,9 KB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Kvarnarna verkar nöta vidare:

Prövningstillstånd meddelat i mål om kameraövervakning

Törs man sätta Bettan i luften fortfarande eller finns det en risk att grannen ringer in piketstyrkan?
Hur tänker ni andra som har kamera på koptern ?

Jag har svårt att tänka mig drönarförbud nu när man släpper på förbudet mot kameraövervakning i allmänhet. Jag tror att Sverige kommer att följa EUs direktiv.

Du kan nog lugnt fortsätta med drönaraktiviteten. Det räcker med att bekymra sig för "fly-aways".
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Hur menar du att man släpper på reglerna runt kameraövervakning?

Är det nya regler på gång?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Pga ökad kriminalitet och terrorverksamhet diskuteras nya regler för fast kameraövervakning. Eftersom kamera på hobbydrönare tillhör den lindrigare formen för övervakning och dessutom knappast går att hejda tror jag att amatördrönare kommer att tillåtas med eller utan kamera. Naturligtvis med restriktioner.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Är det ren spekulation från din sida eller förbereder man verkligen en lagändring?
Kanske har du en länk till något?

Detta är en intressant fråga för om reglerna inte lättar så blir drönare med kamera iskalla produkter att både köpa och sälja.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Det var alltså bara ren spekulation från din sida… Jag hittar heller ingenting om att dom är på gång att ändra något i kameraövervakningslagen.

Ja vi får vänta och se vad högsta förvaltningsdomstolen säger när dom väl tar upp ärendet. Om dom fastslår kammarrättens dom måste det bli som att punktera hela drönarmarknaden totalt.
Jag ser redan framför mig hur drönarpiloter kommer att bli ombedda av alla Svenssons och minipoliser att uppvisa tillstånd så fort dom bara funderar på att ta fram sina drönare för en liten flygtur.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Det är inte mina spekulationer utan framför allt fackpressens spekulationer om vilka reglerna blir inom EU.
Dessa spekulationer gäller för fast kameraövervakning och inte specifikt för fotografering med drönare som ju knappast kan anses som fast.

Hittills gäller dessa regler och det är tveksamt om de kommer att ändras för oss amatörer, möjligen med utökade restriktioner med närhet till privata bostäder, folksamlingar o.d.
https://www.transportstyrelsen.se/s...-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Det är ju just frågan om drönare utrustad med kamera skall omfattas av kameraövervakningslagen som det hela handlar om. Var man får flyga med en drönare i övrigt är ju ganska klart.

Redan idag är det ju i princip olagligt att flyga med en drönare utrustad med kamera. Om förvaltningsdomstolen fastställer kammarrättens dom så blir det definitivt.
Det blir intressant att se i vår när drönarna kommer fram hur folk ställer sig till detta i praktiken.
Jag var själv intresserad av att köpa en ny Phantom 4 men lägger det på is.
 
Toppen