• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RMD 8505

F

Fam. Adria

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 150hk
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: 50sly
Husbilstyp: Ospecificerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Ospecificerat
Kylskåpet, Dometic RMD 8505 vill inte tända ordentligt nu efter vinterförvaringen.

Det sitter i en Adria som köptes ny Maj 2015


Samma problem hände en gång förra året efter byte av gasoltub, men då hoppade det igång och fungerade sedan hela hösten.
Men nu vid 1:a igångsättandet för året krånglar det igen.
Gasoltuberna har varit bortplockade. Allt annat med gas fungerar (värme, ugn, spis)


Det tändes ordentligt en gång och då brann det fint, men efter att jag stängde av det tänder det inte igen.

Upptäckte att om jag håller ett föremål framför "gasolutmynningen" så tänder det.

Se film nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=9EXAjti-YlU&feature=youtu.be
 
F

Fam. Adria

Guest
Impala-Flamman skrev:
Visst fungerar väl både panna och kök normalt ?
Om regulatorn på din DuoC är kass så hade dessa inte fungerat,
skulle jag nog gissa i alla fall.
Gasventil och munstycke är två skilda delar på kylen.
Om de bytt munstycket och problemet kvarstår hade jag absolut
funderat över att byta gasventilen.

Ja övrigt fungerar men kylskåpen är tydligen känsligare för högt tryck.
Testade inatt att ha det på med 220V drift, för att imorse slå över till gas och då tände det direkt. +1grad ute i morse. Har sedan stått på gas hela dagen och verkar ha fungerat.
Kylskåpet slås väl av när kylan finna i skåpet för att sedan starta igen när det behövs?
Jag vet inte hur dessa skåpen fungerar men det blir väl varmt baktill även vid eldrift? Så fort plåtdelarna kring brännaren är lite ljumma tänder gasen direkt.
Det är tydligen om jag startar på gas när det varit avstängt en tid, som gasen inte riktigt vill. Det går numera igång men tar upp till 7 försök, lågan tänds....slocknar...tänds...slocknar..........
Vid 10grader varmt ute behöver det 5 startförsök, vid 7grader 7 startförsök.

Service har bytt allt baktill på skåpet enligt teknikern, jag var tyvärr inte hemma.

Jag har nu bytt duoc mot en ny men ingen skillnad.
Beställt en ny monoc för test också.

Frågan är också om detta problem redan fanns förra året.
Hur ofta startar man skåpet med gas?
Oftast åker man en bit innan första stop och då har det ju börjat kyla på 12V och delarna baktill kanske är varma.
Står jag hemma före avfärd har jag alltid 230V så då är ju skåpet också redan igång och om skåpet fungerar som jag tror så är det lite varmt baktill.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Fam. Adria skrev:
Ja övrigt fungerar men kylskåpen är tydligen känsligare för högt tryck.
Testade inatt att ha det på med 220V drift, för att imorse slå över till gas och då tände det direkt. +1grad ute i morse. Har sedan stått på gas hela dagen och verkar ha fungerat.
Kylskåpet slås väl av när kylan finna i skåpet för att sedan starta igen när det behövs?
Jag vet inte hur dessa skåpen fungerar men det blir väl varmt baktill även vid eldrift? Så fort plåtdelarna kring brännaren är lite ljumma tänder gasen direkt.
Det är tydligen om jag startar på gas när det varit avstängt en tid, som gasen inte riktigt vill. Det går numera igång men tar upp till 7 försök, lågan tänds....slocknar...tänds...slocknar..........
Vid 10grader varmt ute behöver det 5 startförsök, vid 7grader 7 startförsök.

Service har bytt allt baktill på skåpet enligt teknikern, jag var tyvärr inte hemma.

Jag har nu bytt duoc mot en ny men ingen skillnad.
Beställt en ny monoc för test också.

Frågan är också om detta problem redan fanns förra året.
Hur ofta startar man skåpet med gas?
Oftast åker man en bit innan första stop och då har det ju börjat kyla på 12V och delarna baktill kanske är varma.
Står jag hemma före avfärd har jag alltid 230V så då är ju skåpet också redan igång och om skåpet fungerar som jag tror så är det lite varmt baktill.

Har de bytt även gasventilen på skåpet ?
 
F

Fam. Adria

Guest
Impala-Flamman skrev:
Har de bytt även gasventilen på skåpet ?

Ja allt baktill är bytt.

Är det mer än 10+ grader ute tänder det direkt.
Imorse var det 4+ och då behövdes 5 startförsök.
Vid varje startförsök tänds lågan men slocknar efter ca 1sekund.
 
F

Fam. Adria

Guest
Fam. Adria skrev:
Ja allt baktill är bytt.

Är det mer än 10+ grader ute tänder det direkt.
Imorse var det 4+ och då behövdes 5 startförsök.
Vid varje startförsök tänds lågan men slocknar efter ca 1sekund.

Teknikern ringde idag och sa att han hade lagat ett likadant skåp i en helt ny husbil. Brännaren byttes. Han vill därför byta min brännare en gång till
 
Toppen