• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RMD 8505

F

Fam. Adria

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 150hk
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: 50sly
Husbilstyp: Ospecificerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Ospecificerat
Kylskåpet, Dometic RMD 8505 vill inte tända ordentligt nu efter vinterförvaringen.

Det sitter i en Adria som köptes ny Maj 2015


Samma problem hände en gång förra året efter byte av gasoltub, men då hoppade det igång och fungerade sedan hela hösten.
Men nu vid 1:a igångsättandet för året krånglar det igen.
Gasoltuberna har varit bortplockade. Allt annat med gas fungerar (värme, ugn, spis)


Det tändes ordentligt en gång och då brann det fint, men efter att jag stängde av det tänder det inte igen.

Upptäckte att om jag håller ett föremål framför "gasolutmynningen" så tänder det.

Se film nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=9EXAjti-YlU&feature=youtu.be
 
F

Fam. Adria

Guest
Regndroppen skrev:
Hej.
Det låter som den behöver service :) jag hade lämnat in bilen för kontroll det låter som du har garanti kvar om bilen är ny.
/Jim
Ja garanti bör det va.
Dock ca 10mil enkel resa så blir 40mil totalt för lämning och hämtning.
Tänkte därför om det var nåt som gick att fixa till själv.
 

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Bara försök igen. Jag får liknande problem vid byte av tub. Verkar som gasolen kommer stötvis. Jag tror att det beror på ojämt tryck i gasen till kylen. Kör på med spisen en liten stund och försök sedan igen så tror jag att kylen startar på gasol. Service på ett så nytt kylskåp tror jag inte behövs./ Dan
 
F

Fam. Adria

Guest
Hubilisten1 skrev:
Bara försök igen. Jag får liknande problem vid byte av tub. Verkar som gasolen kommer stötvis. Jag tror att det beror på ojämt tryck i gasen till kylen. Kör på med spisen en liten stund och försök sedan igen så tror jag att kylen startar på gasol. Service på ett så nytt kylskåp tror jag inte behövs./ Dan
Haft spisen på några minuter, likaså värmen men likadant.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Fam. Adria skrev:
Haft spisen på några minuter, likaså värmen men likadant.

30-50 mbar som gasoltrycket utgör i våra fordon är väldigt lågt så det tar tid och flödet kommer gärna osammanhängande
till att börja med om slanga/rör stått tomma ett tag. Det gör att det kan vara lite byngligt att få igång panna/kylskåp när
man ansluter gasolen igen.

Tänd och låt köket brinna någon minut så du ser att det stabiliserat sig.
Även det kan vara lite struligt till att börja med. Det pyser men vill inte riktigt tända, så använd gärna en riktig tändare och inte gnisttändaren.
Därefter brukar det lösa sig och tända även i kylskåp/panna.
 

hobsen

HBK Intresserad
Inlägg
42
Kommun
Norge
Jeg hadde samme problem. Feilen var en ledning for styrestrøm ( ikke hiveddtrøm ) til skapet som var eiret av. Gjorde den feilfri og akt ble ok. Ledningen var på baksiden av skapet tilgjengelig fra bilens utside bak luftgitteret.
 
F

Fam. Adria

Guest
Spis,ugn o värme har varit på några minuter.
Kylen går att få att tända om jag håller ett föremål precis innan brännarröret. Gjorde så och lät kylen brinna 10min.
Vid nästa försök när allt svalnat var det samma problem
 
F

Fam. Adria

Guest
pekke skrev:
Filmen ser märklig ut, är det gasröret som kommer in till vänster ?

Konstig brännare, nån ny typ av brännare, ser annorlunda ut jämfört med tidigare modeller, fattas det nåt mellan gasrör och brännare ?

Tidigare brännare:
http://www.outdoorbits.com/images/dometic/2412802817-burner-jet-assembly.jpg

http://caravansplus.com.au/images_tiff/2014/RMD8551-Cooling.gif


Nej det fattas inget vad jag vet.
Bara skyddsplåten som är borttagen.
Ny modell vet jag inte men bilen är 1år

Electroluxservice kommer på fredag och felsöker.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Fam. Adria skrev:
Nej det fattas inget vad jag vet.
Bara skyddsplåten som är borttagen.
Ny modell vet jag inte men bilen är 1år

Electroluxservice kommer på fredag och felsöker.

Det är nog lika bra med nån servicefirma, är själv ingen hejare direkt på gas.

Kan eventuellt vara för dåligt gasflöde p.g.a något vilket gör att lågan inte är stabil eller blåser ut.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Fam. Adria skrev:
Spis,ugn o värme har varit på några minuter.
Kylen går att få att tända om jag håller ett föremål precis innan brännarröret. Gjorde så och lät kylen brinna 10min.
Vid nästa försök när allt svalnat var det samma problem

Ser faktiskt ut som att den blåser ut sig själv och ingen "sparlåga" heller...

Tack för att du delar med dig av insikterna efter att service titta på det. Vore verkligen intressant att få en förklaring.
 
F

Fam. Adria

Guest
Impala-Flamman skrev:
Ser faktiskt ut som att den blåser ut sig själv och ingen "sparlåga" heller...

Tack för att du delar med dig av insikterna efter att service titta på det. Vore verkligen intressant att få en förklaring.


Ja den blåser ut sig själv.
Hindrar jag gasen lite till vänster om brännaren kan jag få den att brinna som det ska.

Jag återkommer.......
 
F

Fam. Adria

Guest
Fam. Adria skrev:
Ja den blåser ut sig själv.
Hindrar jag gasen lite till vänster om brännaren kan jag få den att brinna som det ska.

Jag återkommer.......

Efter 2 besök av tekniker och idag utbytt brännare fungerar det fortfarande inte.
Irriterad, på Torsdag ska vi iväg.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Fam. Adria skrev:
Efter 2 besök av tekniker och idag utbytt brännare fungerar det fortfarande inte.
Irriterad, på Torsdag ska vi iväg.

Med tanke på att det är så låg effekt/liten låga så kan man ju möjligen fundera över om det är skåpets gasventil som är felet...
Jag vet absolut inte men kvalificerad ensamdialog säger att den kanske skulle kunna fungerar även som
flödesbegränsare och om något hänt med den så att den släpper fullt flöde... kanske gör att den blåser ut sig självt...
 
F

F.d. 52918

Guest
Fam. Adria skrev:
Efter 2 besök av tekniker och idag utbytt brännare fungerar det fortfarande inte.
Irriterad, på Torsdag ska vi iväg.


Hej
Hade problem första året, då fick jag ett tips om att:
Vi första start efter långvarigt stop, ska du ställa temp på kylskåpet på minsta möjliga temp ex. kl.2 (snett upp till höger).
Därefter startar du kylskåpet.

Hoppas det startar för dig. lycka till
 
F

Fam. Adria

Guest
Gasventilen (munstycket) är också nytt.
Dometic "tror" det kan vara regulatorn på tuben som ger mer än 30mbar.
Jag monterade en truma duo control cs förra hösten och kom på att jag har den gamla mono att testa men. Den är det nu helt stopp i efter att den legat i kartong ett bra tag, så den gick inte att testa med.
Måste uppsöka nån som kan koppla in och kolla trycket på den monterade Duo controlen.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Fam. Adria skrev:
Gasventilen (munstycket) är också nytt.
Dometic "tror" det kan vara regulatorn på tuben som ger mer än 30mbar.
Jag monterade en truma duo control cs förra hösten och kom på att jag har den gamla mono att testa men. Den är det nu helt stopp i efter att den legat i kartong ett bra tag, så den gick inte att testa med.
Måste uppsöka nån som kan koppla in och kolla trycket på den monterade Duo controlen.

Visst fungerar väl både panna och kök normalt ?
Om regulatorn på din DuoC är kass så hade dessa inte fungerat,
skulle jag nog gissa i alla fall.
Gasventil och munstycke är två skilda delar på kylen.
Om de bytt munstycket och problemet kvarstår hade jag absolut
funderat över att byta gasventilen.
 
Toppen