• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RM8505 + Votronic

F

F.d. 57945

Guest
Ni som har Dometic RM8505 och votronics solcells regulator. har dragit kabeln från s+ på plinten på kylskåpet till AES på regulatorn men kylen går inte över på solcellsladdning trots att AES lyser på regulatorn. Något mer som skall göras? Någon nämnde att någonting skulle byglas.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Efter en hel del letande på webben, mätande och försök så har jag kommit fram till hur man skall kunna få 12V till kylskåpets värmeelement trots att "D+" inte är aktiverat. Den säkringscentral som sitter i min bil är DS470-CA från CBE och i den skall man koppla ihop anslutningarna som är märkta FA2 och FA3. Använd minst 4 kvmm kabel. Anslutningarna sitter i närheten av säkringen för kylskåpet (se bilden). Vad man antagligen gör är att koppla förbi det relä som sluter/bryter 12V till kylskåpets värmeelement. Har skrivit till både Carthago och CBE för att få min koppling bekräftad, men de är dåliga på att svara. Jag har gjort kopplingen och är nästan 100% säker på att det är rätt.

Bilden: Den grova blåa kabeln är 12V till kylskåpets värmeelement. Jag gissar att reläet ovanför FA2 är det relä som styr 12V till kylskåpet.

Resultatet av byglingen är:
1. Det går att köra kylskåpet på 12V (som manuellt val) utan att motorn är igång även om man får se upp så inte batterierna töms. Kan vara bra att ha när man inte får ha gas och det inte finns 230V.
2. "AES/S+"-ingången till kylskåpet har den förväntade funktionen. Lägg märke till att el från solpaneler har prioritet över allt annat, även över 230V, även om det ju inte har någon praktisk betydelse.

Hur mycket kan man nu få kylskåpet att gå på solel?
Först finns beräkningen, med 100% "duty cycle", som jag gjorde längre upp i tråden, men man kan räkna vidare. Kylskåpet drar 170W på 12V. Om "duty cycle" är 80% (80 till, 20 från) så blir medeleffekten över en timme: 0.8*170=136W. Så om solpanelerna klarar av att lämna 136W (i svenskt sommarväder) så kommer kylskåpet att gå helt och hållet på solel. 70% "duty cycle" ger medeleffekten 119W osv.

Hade man nu haft kompressorkyl i stället så hade nog energin inte varit ett problem. Ett sån't kylskåp drar mindre än halva energin jämfört med absorptionskylskåp. 1.7 resp. 4kWh per dygn vid full effekt. Undrar om inte absorptionskylskåpens dagar är räknade nu när det finns solpaneler, EFOY och LiFePO-batterier. Men det är en annan diskussion …

MVH
HansDSC_0225_modif.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
"Undrar om inte absorptionskylskåpens dagar är räknade nu när det finns solpaneler, EFOY och LiFePO-batterier. Men det är en annan diskussion …"

Knappast om man vill använda husbilen utanför sommarhalvåret och frikampar..?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En EFOY 140 klarar med lätthet att försörja ett kompressorkylskåp. Medelförbrukningen för ett stort (Isotherm CR165 125+40 liter) kompressorskåp anges till 2.5A (60 Ah/dygn) och en maxförbrukning på 6A (144 Ah/dygn). Dessutom kostar det bara 65% av ett absorptionskylskåp så man har en del av EFOY-kostnaden täckt. :)

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst går det, men till mycket hög kostnad, Efoy är mycket dyr i inköp , kanske 40.000, använder dyrt bränsle och har begränsad livslängd, det blir mycket dyra Kw. Egentligen blir det en övning för att man till varje pris skall köra allting på el. Efoy passar bäst för att stötta ett annat system, inte för att använda som elverk.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jodå, visst är det så och inte skulle jag kasta ut mitt absorptionsskåp förrän det lägger av helt. Det har trots allt en del fördelar. Ljudlöst (kompressor brummar) och gasen finns där ju ändå. Kostnaden för en T-koppling till kylskåpet är ju försumbar. Väger mindre också om man räknar hela installationen något som ju inte är helt oviktigt, plus att det hela blir nog bra mycket billigare till slut eftersom Efoy och LiFe är dyrt.

Men inte är det energieffektivt med absorptionsskåp och med gas är det etter värre. Ca 50% mer energi om man kör på gas. Energi som väl försvinner upp i "skorstenen".

MVH
Hans
 
F

F.d. 57945

Guest
Nu har jag kollat lite på det här och om S+ inte är inkopplat i mitt kylskåp så går det att lägga AES på solcellsregulatorn på D+. Dock med en diod på d+ för att inte fotsteget skall åka in så fort solen visar sig. MEN då visar det sig att om D+ inte ger ström baklänges så aktiveras inte relät i min EBL271 vilket gör att då kommer ingen ström fram likafan. Så att antingen får jag köra utan fotsteg och ha solcellerna till kylskåpet eller tvärtom.
 
Toppen