Dometic kylskåp fungerar ej

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av MichaelW, 24 April 2019.

1. MichaelW

MichaelW HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12355
    När jag skulle starta igång kylskåpet (RM 8501) efter vintervilan så händer ingenting. Panelen lyser inte ens upp. Har kollat med 220, 12V och gasol.
    Innan jag lämnar in bilen, är det ngt som jag kan göra själv för att felsöka? Säkringen till kylskåpet i EBL är hel. Finns det fler säkringar att kolla?
    Har ingen nämnvärd kunskap om dessa ting, så inget komplicerad felsökning, tack:)
    Tacksam för svar
    Michael

2. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Det verkar vara styrenheten, hade samma sak på min ett år gamla bil förra året, du får nog lämna in bilen så kan kan man snabbt avgöra om det är felet.
    Jag hade problem att få tag i ny styrenhet (svart box sitter på baksidan av kylen) den skulle beställas med flera veckors leveranstid, satte mig att ringa runt till Dometic återförsäljare i mellansverige ,hittade till slut en som jag hämtade och körde till husbilsfirman.

3. MichaelW

MichaelW HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12355
    Tack!
    Jo, blir nog bäst att lämna in den direkt.
    Har du eller ngn annan förslag på var jag bäst får den kollad i Göteborgsområdet? Eller sträckan mellan Stenungsund - Göteborg.

4. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14860
  5. MichaelW

MichaelW HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12355
    Tack! Ska kolla med dem.

6. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Har också varit i kontakt med Västra Frölunda i ett annat ärende, bra support!

7. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Eftersom du har kollat säkringarna ... Så kanske du glömt att kolla om skåpet har ström fram till kopplingsplinten.... På baksida av skåpet....

8. Marja & Örjan

Marja & Örjan HBK Medlem

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    12574
    Samma med mitt kylskåp.Kollade alla säkringar och dom verkade hela.Lämnade in bilen i Uddevalla där konstaterade man att det var säkringen på eblocket till kylen..
    Säkringen "gled isär" när man satte spänning på. Bytte säkring och allt fungerar. 500:- fattigare men en kyl som funkar

Kjell1351 gillar detta.
  9. MichaelW

MichaelW HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12355
    Hej Marja & Örjan. Så allt de/ni gjorde var att byta ut säkringen i EBL:en? Trots att den som satt i verkade hel!
    Ska kolla det när jag kommer upp till husbilen härnäst.
    Tack för tipset

Bjørn Ove gillar detta.
  10. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14860
    Peter75 gillar detta.
  11. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Michael, en av våra bekanta hade samma problem med samma kyl som du. Löstes genom nytt kretskort och ”den svarta lådan” på baksidan, samt en kabel för att slippa dra ut hela kylen. Felet åtgärdades av Dometic utan någon kostnad trots att kylen har hunnit bli 3 år gammal.

Peter, förlita dig inte 100% på att dioden ska lysa när säkringen har gått. Vi har köpt alla storlekar både hos Biltema och Diodhuset i Helsingborg men ångrar lite att ha ”slängt ut” så mycket pengar. Sist en säkring gick, då lyste inte dioden, men man kunde se brottet och brännskadan inne i plasten...

PeterK, brogu och MichaelW gillar detta.
  12. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Det er et stort problem med sikringer med lysdiode, normalt er det en meget primitiv løsning som kun fungerer om sikringen er satt inn "rett" vei slik at spenningen ved brudd blir rett. Teoretisk så kan en lage en bipolar løsning, men den trenger 4 vanlige dioder, 1 LED og en motstand. En slik ville fungere nesten 99%, men det finnes fortsatt mulighet for å blåse det hele. Selv ville jeg ikke betale ekstra for slike sikringer. Det finnes sikringer med mekanisk indikator - en tapp som spretter ut når sikringen ryker, gir disse en 90% mulighet for å indikere rett ved brudd på smeltetråden.

Noe jeg har sett i bruk er et instrument som sjekker forbindelsen over sikringen ved hjelpp av de små kontaktflatene som finnes på toppen av noen flatstift sikringer.

Men det sikreste er å ta ut sikringen og måle motstanden med et multimeter :D Dette gir nesten aldri falsk positiv eller negativ, selv om jeg har opplevd det også! Det var et belegg på kontaktene i holderen som virket som et brudd. Samme belegget fantes og på sikringene, men der punkterte proben på multimeteret slik at det ble kontakt når jeg brukte spissen på probene men ikke med siden.

13. ingbe

ingbe HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26160
    Tror jag ska ta patent på såkringshållare med inbyggda LED+motstånd ;-)

14. Marja & Örjan

Marja & Örjan HBK Medlem

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    12574
    Ja

MichaelW gillar detta.
  15. MichaelW

MichaelW HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12355
    Vill bara tacka Marja & Örjan för tipset ang säkringen i EBL:n. Bytte ut säkringen och kylen tändes upp! Haft igång den ngr timmar nu och allt funkar som det ska. :)

Marja & Örjan, heralue, kenjon och 1 annan gillar detta.
  16. Marja & Örjan

Marja & Örjan HBK Medlem

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    12574
    :msn_thumbup:

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.