• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Lena & Roger

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1394
Medlemskap
2024
Hej
Jag har installerat en Dometic HB 2500 AC/Värmepump? och är mycket missnöjd!

Vid första försöket att få lite värme ur den, så lyckades jag få 11 grader inne efter åtta timmars drift, utomhustemperaturen var då 4-5 plusgrader.

Jag trodde att det var något fel så jag kontaktade Dometics servictekniker i Göteborg och fick till svar att jag har köpt en AC och ingen värmare, så jag kan inte förvänta mig att den skall ge något större tillskott på värme vid kall väderlek säger dom.

Jag trodde i min enfald att det var både en bra AC och en bra värmare som jag köpt.

Dom tyckte även att min husbil som är 7,3m lång var stor för denna AC/värmepump

Ljudnivån utanför bilen var också väldigt hög tycker jag.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Roger
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Nej det är bara Saphir Vario som är specialbyggd för att köras över Trumas växelriktare.Jag kör bara AC:n när jag står på campingplats och då direkt på 220V.
//Lars
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Ok, tyvärr har vi ingen AC i bildelen så min tanke är att köra AC när man kör bilen. Men framförallt när vi står på campingplatser eller ställplatser. En växelriktare kan man sätta dit senare också.

Vi har en Burstner 695T, har du lite tipps var man ska sätta den och montering?

/Runar
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Hej
Jag har installerat en Dometic HB 2500 AC/Värmepump? och är mycket missnöjd!

Vid första försöket att få lite värme ur den, så lyckades jag få 11 grader inne efter åtta timmars drift, utomhustemperaturen var då 4-5 plusgrader.

Jag trodde att det var något fel så jag kontaktade Dometics servictekniker i Göteborg och fick till svar att jag har köpt en AC och ingen värmare, så jag kan inte förvänta mig att den skall ge något större tillskott på värme vid kall väderlek säger dom.

Jag trodde i min enfald att det var både en bra AC och en bra värmare som jag köpt.

Dom tyckte även att min husbil som är 7,3m lång var stor för denna AC/värmepump

Ljudnivån utanför bilen var också väldigt hög tycker jag.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Roger

Det synes mig som om frågan var om den här anläggningen går att använda som värmepump. Det som sedan dryftats i tråden är kylförmåga, kylrörsdragning och isolering av kylrör. Inte mycket om värmeförmågan och vad som kan göras åt detta.
Kan något göras?
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Det är riktigt.Tråden har nog flutit ut lite utanför det som frågades från början.
Kanske bättre att starta en ny tråd eller leta efter en med relevant ämne.
//Lars
:yes:
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Hejsan.
Jag sitter oxå å tittar på något att kyla oss med när det blir för varmt. Får du allt du behöver för 899e, eller måste du köpa till grejer?

lailaouno
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Hej !

Jag har själv en takmonterad AC Dometic, men en "B1901" med kyleffekt 1900w, Förbrukningsel värme 1200w kyla 915w.
Min verkar inte heller ge en stark värme, lite som min luft/luft-växelpump i huset....... Men din beskrivning av test, låter lite väl dålig i dessa utomhustemperaturer. Upp 6 grader på 8 timmar i plussgrader.
Har precis köpt husbilen med denna ac i, så jag har inte testad kyleffekten.
Jag har en 7.20 bil och skall testa lite värmekapaciteten utifrån era tester.

--------------------------------

Körde igång Dometic en timme i kväll.
Utomhustemp. -3
Husbil. 0
Efter 1 timme upp till +5
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen