• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic avgaslukt

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Är det någon som upplevt att det luktar gasolavgaser inne i bilen när kylen går på gasol. Särskilt om vinden ligger mot den sida som ventilationsgallren sitter.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Dometic avgaslukt

Nej, men noterade när vi stog med hård vind från sidan att det drog lite vid kylskåpet. Det är nog vanligt att man tätar dåligt vi sidor/topp av kylskåpet. Öppna det övre gallret och kolla hur de har tätat vi skåpets sidor. Täta det som de missat om du inte har en ny vagn. Electrolux gamla kylskåp hade en särskild skorstensöppning i gallret som man verkar ha slopat. Med vänlig hälsning, Conny J
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Sv: Dometic avgaslukt

Jag har upplevt samma sak och det berodde på att det hade samlats mycket sot i kylskåpets skorsten. Har du samma problem så bör du ha dålig kylkapacitet i kylskåpet. Du löser problemet med att ta bort brännaren i botten av skorstenen och locket i toppen på skorstenen och sedan rensa röret från sot.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Dometic avgaslukt

Hej. Det har jag också märkt, speciellt när det blåser åt den sidan som kylskåpet är. Har ofta hänt att jag vänt bilen för att slippa lukten. Kanske jag har bra luktsinne men jag gillar det inte, är kanske inte farligt men obehagligt. Har tätat mellan kyl och frys med gummilist och då blev det mycket bättre. /Sören
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Dometic avgaslukt

Ett enkelt sätt att se om det är tillräckligt med tätband bakom kylen/frysen är att kika i springan mellan kylen/frysen och det skåp som kylen/frysen sitter i. Om ljuset syns i springan är det inte tillräckligt tätat.

Hälsar Kjell
 
Toppen