• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic aes problem

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3 l jtd
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Esperit
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Elektronik
Har en kyl o frys Dometic AES Typ RMT7855l. Skåpet funkar bra på alla vis utom att det slår inte om till gasoldrift när jag stannat bilen. Inte heller efter1
fördröjning (15min). Har bytt kretskort men det hjälper inte. Manuell drift funkar i alla lägen. När jag stänger 220v kopplar den på 12v.
Är styrningen i kylskåpet eller är den i elblocket . Taksam för tips och goda råd. vad kan det vara för fel.
Leif Grundström
 
F

F.d. 29925

Guest
Kan tyvärr inget om just de skåpet men det är märkligt att problemet kvarstår efter byte av kretskort.
Misstänker att felet kan ligga i den inbyggda fördröjningen som blockerar gasen efter att motorn stängt av.
Kolla med motorn igång om du har 12 volt på D+ på skåpets baksida.

Vad som kommer över elblocket har inget med skåpets styrning att göra, men 12 V till styrning och 12-V-elementet på skåpets baksida matas över el-blocket. (funkar så i min bil)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, inte säker men kan vara värt att kolla.

Det låter ev. som att D+ signalen ligger på hela tiden även om den inte borde kunna, för du skriver "när jag stänger 220V så kopplar den på 12V" Menar du då även om bilen är avstängd?
Om det går på 12V när bilen är avstängd så skall du mäta på kablarna på baksidan.

Du har 230V sladden.

Du har två grova kablar, plus och minus 12V till värmepatronen.

Du har tre tunna kablar på en plint. En minus, en plus som alltid har ström, och en plus som blir strömförande av D+ när generatorn laddar och då ger signal till kylskåpet att koppla på 12V's elpatronen .
Kolla så det inte ligger ström på den hela tiden. (Det kan vara några sekunders fördröjning till strömmen kommer när du startat bilen, och det kan vara några sekunders fördröjning när du stänger av bilen innan strömmen försvinner.)
Men D+ skall inte finnas när generatorn inte laddar. För då skall kylen inte kunna gå på 12V.
Om D+ försvinner men kylen ändå inte startar på gasol efter ca. 15min. så borde felet ligga i kylskåpet.
Om D+ ligger kvar, lossa den sladden från plinten och kolla om gasolen då går igång efter ca. 15min.

Om D+ ligger kvar så kommer den troligen inte direkt från generatorn utan troligen/kanske från elblocket som får signal från generator D+ och i sin tur skickar ut strömsignal till ex. kylskåpet.
Att jag skriver troligen och kanske beror på att ibland kan man inte belasta D+ från generatorn med flera olika förbrukare utan den kan användas som signal till ett litet relä som i sin tur kan ge ut ström till flera olika ställen som kan behöva D+ signal och det borde då sitta i elblocket och kan ha fastbrända kontakter om det är mekaniskt.
Men som sagt, det finns många varianter på hur D+ används beroende på fabrikat, årsmodell m.m. Men den skall absolut inte finnas och nå fram till kylskåpet när bilen är avstängd.

M.v.h. JANKRO.
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
JANKRO skrev:
Hej, inte säker men kan vara värt att kolla.

Det låter ev. som att D+ signalen ligger på hela tiden även om den inte borde kunna, för du skriver "när jag stänger 220V så kopplar den på 12V" Menar du då även om bilen är avstängd?
Om det går på 12V när bilen är avstängd så skall du mäta på kablarna på baksidan.

Du har 230V sladden.

Du har två grova kablar, plus och minus 12V till värmepatronen.

Du har tre tunna kablar på en plint. En minus, en plus som alltid har ström, och en plus som blir strömförande av D+ när generatorn laddar och då ger signal till kylskåpet att koppla på 12V's elpatronen .
Kolla så det inte ligger ström på den hela tiden. (Det kan vara några sekunders fördröjning till strömmen kommer när du startat bilen, och det kan vara några sekunders fördröjning när du stänger av bilen innan strömmen försvinner.)
Men D+ skall inte finnas när generatorn inte laddar. För då skall kylen inte kunna gå på 12V.
Om D+ försvinner men kylen ändå inte startar på gasol efter ca. 15min. så borde felet ligga i kylskåpet.
Om D+ ligger kvar, lossa den sladden från plinten och kolla om gasolen då går igång efter ca. 15min.

Om D+ ligger kvar så kommer den troligen inte direkt från generatorn utan troligen/kanske från elblocket som får signal från generator D+ och i sin tur skickar ut strömsignal till ex. kylskåpet.
Att jag skriver troligen och kanske beror på att ibland kan man inte belasta D+ från generatorn med flera olika förbrukare utan den kan användas som signal till ett litet relä som i sin tur kan ge ut ström till flera olika ställen som kan behöva D+ signal och det borde då sitta i elblocket och kan ha fastbrända kontakter om det är mekaniskt.
Men som sagt, det finns många varianter på hur D+ används beroende på fabrikat, årsmodell m.m. Men den skall absolut inte finnas och nå fram till kylskåpet när bilen är avstängd.

M.v.h. JANKRO.
Tack för ditt svar. Har nu provat med att koppla bort d+ och startat skåpet på automat . bilen har stått sedan igår så jag väntade 20 min, men inte nu lyser 12v lampan röd. Skall det vara så att det alltid är ström 12v på d+ även när jag har slagit av huvudströmmen. Kommer 12v strömmen från bodelsbatteriet eller från bilens batteri. DEt finns ett litet relä under 12v plinten. vad reglerar det. Skall försöka skicka en bild av skåpets baksida.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
langron skrev:
Skall det vara så att det alltid är ström 12v på d+ även när jag har slagit av huvudströmmen. Kommer 12v strömmen från bodelsbatteriet eller från bilens batteri. DEt finns ett litet relä under 12v plinten. vad reglerar det. Skall försöka skicka en bild av skåpets baksida.
----------------------------------------------------
Hej.
Har tyvärr inte hel koll på kylskåpet och dess konstruktion bara inkoppling och lite allmänt. Om du klickar på min länk ovan så får man fram instruktioner till RMT 7855 (på franska). Hittade varken svensk eller engelsk variant tyvärr. Men annars är kyl/frys delen samma som de utan ugn.

På sid 32 har du kopplingsplintar, verkar finnas två varianter.
Jag utgick från att du har den som har separat plint till den grova plus och minus kabeln som skall kunna ge ström till 12V elpatronen och en för tre mindre kablar, för det är bara den varianten jag sett.
Men den andra plinten har samma ingångar dock också en S+ samlade på samma plint. S+ som skall ha en signal om man har solceller som laddar massor... Vet tyvärr inte vad som kan ge S+ signalen, kanske solcellsregulatorn eller ev. elblocket.... Har inte sysslat med den varianten, men inkoppling för signal in där är nog ändå inte aktuellt om man inte har hela taket fullt med solceller.

Och den lilla plinten som har tre ingångar. Minus-, och plus+ som benäms dc in (likström in), samt den som är märkt (stort) D+ och som alltså skall få strömsignal bara när generatorn laddar.
På sid 35 har du ett elschema som borde vara till ditt kylskåp.

Kanske en missuppfattning med tanke på din fråga, men om du har lilla plinten på ditt skåp så skall du alltså ha en minuskabel inkopplad på den, och en pluskabel inkopplad på den och den skall alltid ha ström även när du stänger av huvudströmmen i bodelen, troligen för att man skall ha styrström och kunna köra kylskåpet på 230V eller gasol även med bodelen helt avstängd.
Och så en kabel in på D+ som alltså bara skall vara strömförande när bilens generator laddar, för att tala om för elektroniken att det finns tillräckligt med laddström för att köra skåpet på 12V.

(Du frågar om ström alltid in på d+ även med avslagen huvudström.
Om du menar (dc in)+ så är alltså svaret ja. Om du menar D+ så är svaret nej.)
Reläet finns med på ritningen och är nog det som kopplar in de grova strömkablarna till 12V's värmepatronen.

Hoppas det var till nytta.
M.v.h. JANKRO.
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
JANKRO skrev:
----------------------------------------------------
Hej.
Har tyvärr inte hel koll på kylskåpet och dess konstruktion bara inkoppling och lite allmänt. Om du klickar på min länk ovan så får man fram instruktioner till RMT 7855 (på franska). Hittade varken svensk eller engelsk variant tyvärr. Men annars är kyl/frys delen samma som de utan ugn.

På sid 32 har du kopplingsplintar, verkar finnas två varianter.
Jag utgick från att du har den som har separat plint till den grova plus och minus kabeln som skall kunna ge ström till 12V elpatronen och en för tre mindre kablar, för det är bara den varianten jag sett.
Men den andra plinten har samma ingångar dock också en S+ samlade på samma plint. S+ som skall ha en signal om man har solceller som laddar massor... Vet tyvärr inte vad som kan ge S+ signalen, kanske solcellsregulatorn eller ev. elblocket.... Har inte sysslat med den varianten, men inkoppling för signal in där är nog ändå inte aktuellt om man inte har hela taket fullt med solceller.

Och den lilla plinten som har tre ingångar. Minus-, och plus+ som benäms dc in (likström in), samt den som är märkt (stort) D+ och som alltså skall få strömsignal bara när generatorn laddar.
På sid 35 har du ett elschema som borde vara till ditt kylskåp.

Kanske en missuppfattning med tanke på din fråga, men om du har lilla plinten på ditt skåp så skall du alltså ha en minuskabel inkopplad på den, och en pluskabel inkopplad på den och den skall alltid ha ström även när du stänger av huvudströmmen i bodelen, troligen för att man skall ha styrström och kunna köra kylskåpet på 230V eller gasol även med bodelen helt avstängd.
Och så en kabel in på D+ som alltså bara skall vara strömförande när bilens generator laddar, för att tala om för elektroniken att det finns tillräckligt med laddström för att köra skåpet på 12V.

(Du frågar om ström alltid in på d+ även med avslagen huvudström.
Om du menar (dc in)+ så är alltså svaret ja. Om du menar D+ så är svaret nej.)
Reläet finns med på ritningen och är nog det som kopplar in de grova strömkablarna till 12V's värmepatronen.

Hoppas det var till nytta.
M.v.h. JANKRO.
Tack för ditt intresse för mitt kylskåp. Man vil gärna hitta felet själv innan man går till serviceverkstad.
Nu har jag lokaliserat styrkabeln från elblocket . När jag lossade den från elblocket så startade skåpet eft 15 min på gasol som det ska. Altså måste problemet ligga i elblocket vad jag förstår. strömmen ligger på hela tiden.
Nu återstår vad man kan göra åt elbl. Det ligger under förarsätet så jag får börja med att skruva loss förarstolen så man kommer åt. Vid tidigare koll såg jag att det fans 4 el 5 reläer bakom blocket.
Det går framåt
Leif
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Så bra att det börjar att gå framåt.
Om du vrider på tändningen och laddningslampan lyser röd så kommer det i alla fall ingen ström från generatorns D+ eller dess elektronik.
(Strömmen från generatorns D+ kommer när laddningslampan slocknar.)

Så gräv lite i elblocket och se om du kan lokalisera var D+ kabeln från generatorn kommer in, och försök att lokalisera varifrån strömmen kommer som går ut i kabeln som sitter på kylskåpets D+. Det kan troligen vara något relä eller något som ligger därimellan och vidarebefodrar signalen som strular som jag skrev i första inlägget, ev. kan det kanske tyvärr vara någon elektronik i elblocket som inte funkar.

Lycka till, och skriv om hur det går och förhoppningsvis löser sig.
M.v.h. JANKRO.
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
JANKRO skrev:
Så bra att det börjar att gå framåt.
Om du vrider på tändningen och laddningslampan lyser röd så kommer det i alla fall ingen ström från generatorns D+ eller dess elektronik.
(Strömmen från generatorns D+ kommer när laddningslampan slocknar.)

Så gräv lite i elblocket och se om du kan lokalisera var D+ kabeln från generatorn kommer in, och försök att lokalisera varifrån strömmen kommer som går ut i kabeln som sitter på kylskåpets D+. Det kan troligen vara något relä eller något som ligger därimellan och vidarebefodrar signalen som strular som jag skrev i första inlägget, ev. kan det kanske tyvärr vara någon elektronik i elblocket som inte funkar.

Lycka till, och skriv om hur det går och förhoppningsvis löser sig.
M.v.h. JANKRO.
jag vet inte än om jag kommit någe längre. Har nu varit hos en bilelektriker som har stor vana men vi har inte lyckats komma på felet . Har skaffat kopplingsschema över elblocket dock på engelska. Har lokaliserat på blocket var strömmen kommer ifrån. När jag lossar den kontakten så funkar kylens aes som det ska. Har även kopplat bort D+ på generatorn men signalen ligger på i alla fall. Enligt schemat så behöver blocket D+ signal till andra funktioner.
Nu har även kontrollampan för 220v inkoppling börjat lysa utan att någon 220v ström är inkopplad. Har inte hittat något kopplingsschema över bilens el så det är svårt att veta hur d+ kopplingen är kopplad där.
Man kan bli gråhårig för mindre. Inte utan att man börjar fundera över ett nytt elblock. men man vill inte köpa nytt förrän man vet att det gamla är trasigt. Det är en stor kostnad. Kanske någon vet var man kan köpa ett till bra pris.
MVH Leif Grundström.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen Leif, tyvärr så har ju (lite beroende av inställningar) den här tråden blivit bortknuffad från förstasidan p.g.av nya trådar som lagts in, så då blir det inte så många som ser den längre, om man inte har nya inlägg som prio.

Men... (jag skriver igen, "tror" :oops: eftersom jag inte har full koll och bara mätt några gånger) ... vad jag har sett är att det verkar finnas en tidsfördröjning på nyare elblock mellan det att motorn går ingång och generatorn börjar ladda, tills det går ut D+ till kylskåpet från elblocket.
Det var därför jag skrev "ev. elektronik mellan".
Tisfördröjningen som jag ev. noterat har kanske rört sig om femton sek. eller nåt sån't.

Den kan kanske vara till för att motorn skall gå stadigt innan kylskåpet slår till på 12V. så det inte krävs flera startförsök och därmed D+ till och från flera gånger som kan störa kylen.

Det var den tidsfördröjningen som jag ev. tänkte på kan ha pajat så det ligger till hela tiden.Om den nu finns i ditt elblock.

Men om även lampan för 230V lyser utan sröm inkopplat så är det ju något som strular just med avkänningar av strömkällor.

Skriv gärna en rad till om du kommer fram till något eller hittar felet.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Verkar ju vara ett skumt fel, jag vet inte hur ditt elblock ser ut men andra typer har en säkringsdel som är tom när man inte har solceller men det har ju du så sannolikt har du en säkring I för kyl AES. När du inte verkar ha en regulator så har du ju inget som reglerar när 12V kan kopplas in och den säkringen medför att det går att köra på bodelsbatteriet. S+ styr vanligen när 12V ska prioriteras upp, dvs det finns tillräckligt med energi. Har du inte dessa funktioner I en regulator så får du nog åtminstone teoretiskt ditt problem. Även om du har en reglator men inte använder S+ borde du få ett liknande problem. Ta ur säkringen I så fall så borde problemet försvinna. Om du nu har någon i men en möjlighet i alla fall

//Peter
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
JANKRO skrev:
Hej, T står för att det sitter en ugn/grill över kyl/frys skåpet.

(Funderar du på om det finns en S+ som talar om att en solcell laddar?)

http://downloads.campingcar-bricoloisirs.net/telechargement/pdf/DOMETIC Refrigerateur RMT.pdf

M.v.h. JANKRO.

Ja eller möjligen säkringen. Sätter man I en säkring så tror medger systemet en omkoppling till bodelsbatteriet. Teoretiskt kan det möjligen också förklara att gasen inte går på för prion blir 12V sol, 230, 12 med motorn igång och gas som nr 4. Finns det en combination av säkring och S+ men ingen regulator, låter det inte orimligt. My guess is as good as yours :) Peter
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
JANKRO skrev:
Hej, T står för att det sitter en ugn/grill över kyl/frys skåpet.

(Funderar du på om det finns en S+ som talar om att en solcell laddar?)

http://downloads.campingcar-bricoloisirs.net/telechargement/pdf/DOMETIC Refrigerateur RMT.pdf

M.v.h. JANKRO.

hej, ja det verkar logiskt. Om han har säkringen I för AES kyl på blocket, laddar med 230 så är ju batteriet fullt, finns det då en anslutning till S+ så alt det kanske inte behövs om blocket känner av att det är fullt för då är prioriteten 12V sol, 230, 12 motor, gas. Är jag någorlunda rätt på det så borde det räcka med att dra kyl AES säkringen för då blockeras möjligheten att gå på 12 V bodelen. Peter
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
pejac skrev:
hej, ja det verkar logiskt. Om han har säkringen I för AES kyl på blocket, laddar med 230 så är ju batteriet fullt, finns det då en anslutning till S+ så alt det kanske inte behövs om blocket känner av att det är fullt för då är prioriteten 12V sol, 230, 12 motor, gas. Är jag någorlunda rätt på det så borde det räcka med att dra kyl AES säkringen för då blockeras möjligheten att gå på 12 V bodelen. Peter


Såg att det nästan blev dubbelt, trodde jag glömt o skicka det första gången....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det gör inget, ibland om det strular blir det inget så man får göra om, och ibland blir det dubbelt om man backar bakåt eller framåt på sidorna och klickar en gång för mycket eller för lite :).
---------------
Hejsan pejac, jaha du menar att själva elblocket skulle skulle ha S+ prio och skicka S+ signal ut på D+ sladden till kylen?

Jag tänkte inte så, utan utgick bara från den nyare plinten på själva kylskåpet som har en separat S+ inkoppling bredvid D+ som verkar finnas på nyare AES kylar.

Men jag tror att det är den äldre plinten på kylen med enbart D+ inkoppling,
och i ett inlägg skriver langron att solcellsladdningen är kopplad direkt på batteriet, så då borde elblocket inte ens veta om att batteribanken får laddning från solcell eftersom det sker "på sidan om", och shuntens avkänning, mätning och beräkning av A/tim in i batteriet inte stämmer.

Men det kan ju ändå vara just någon sådan funktion i elblocket som strular.

Skall bli intressant med en slutrapport :p:.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen