• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic AES pajat?

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2.8
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Carthago
Husbilsmodell: Chic c line
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Elektronik
Hej!
Min kyl började blinka rött, sen blinkade allting, 12v, gas, AES etc.
Stängde av det och nu går det inte igång igen. Det konstiga är att den blå lampan lyser svagt.
Tog bort gallret utanför för att kolla säkringen där, den verkade hel. Då hörde jag att det försökte tända gasen, kolla inne och den röda lampan blinkade.
Nu är allt dött igenom förutom det svaga blå skenet.
Högt skåp med separat frysfack, C40/110 står som typ, bak står RMD 8505.

Testat mer. Tar jag bort glassäkringen bakom skåpet så kommer det igång en stund igen. Sedan slår lågan av och det börjar blinka rött.
Lutar åt att det kommit fukt i panelen mellan kyl och frys. Problemet är att då verkar inte knappen för att värma bort det heller fungera.

Någon som har några idéer?

Leif
 
F

F.d. 29925

Guest
Kolla om det finns en säkring för skåpet vid el-blocket. Inte ovanligt att det blir dålig kontakt i stickproppen till el-blocket. Då får man fenomenet att man tror på 12 volts matningen men strömmen är för svag för drift av skåpet.

(har själv ett liknande skåp, men har tagit bort 12 volts drift just på grund av höga strömmar med brända kontakter som följd.)
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Fixade 230V och då blev det tydligt att problemet var att AES systemet försökte byta driftssätt hela tiden. Inget sätt fick chansen att gå mer än någon minut.
Stängde av kylen över natten, slog på den på morgonen och körde iväg. Efter några timmar kollade jag och då hade det stängt av sig. Nu startade det och sedan dess har det fungerar.
Tror på annat inlägg som trodde att problemet var fukt i kretsarna bakom panelen. När det torkade upp verkar allt fungera igen.
Tack för tipsen!
Leif
 
F

F.d. 29925

Guest
Panelen på framsidan är relativt okänslig för fukt och själva styrenheten som sitter på skåpets baksida har alla komponenter inplastade, dvs går ej att byta delar man måste byta hela enheten, (dyr c:a 4.000:)

Att skåpet funkar när 230V är inkopplat säger egentligen inte så mycket för driftspänningen är 12 Volt. Det finns däremot ett relä som "tänder" skåpets 230 voltselement, men styrningen är 12 V.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Kolla om inte din försäkring täcker detta. Jag har försäkring i Folksam och maskinskadeförsäkringen täcker t ex kyl. Mitt skåp havererade och skall repareras i nästa vecka. Kostnaden (utom 2000 i självrisk) tar Folksam
ErikP
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
panelen på framsidan är ytterst känslig för fukt enl.servicefolket, de rekommenderar att man värmer bort fukten med jämna mellanrum. De har set grönmöglad elektronik flera gånger säger de.
 
Toppen