• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dold konverter

rundberg

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Mark
HBK-Nr
15820
Medlemskap
2024
I vår Pilote G43 diamond edition har jag hittat en konverter placerad i ryggstödet mot köket
har ingen aning om vad den gör, ser ingen skillnad i funktion vare sig den är on eller off
fast i on läget drar den rätt mycket ström från bodelsbatteriet.
Hjälp
är någon som vet vad prylen på bilden är till för?
 

Bilagor

  • P1020198.JPG
    P1020198.JPG
    2,3 MB · Visningar: 457

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det ser ut att vara engelska uttag för 230V, två stycken, varav ett är anslutet till kopplingsdosan till höger. Kan det vara så att du har golvvärme och att denna drivs via invertern? Eller AC kanske, men det borde du märka ganska snabbt. Golvvärmen däremot kan ju ta lite längre tid att märka om du inte kan se någon kontrollampa eller mäter på golvvärmeslingan.

Är bilen ny och invertern fabriksmonterad eller är den begagnad och invertern monterad av föregående ägare? Om det är det senare så kanske det går att spåra denna och fråga.
 

rundberg

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Mark
HBK-Nr
15820
Medlemskap
2024
Jag har en konverter vid laddaren så även om den på bilden är avstängd så har jag fortfarande 230 på utvalde uttag, golvvärmen är vattenburen och konvertern är fabriksmonterad.
Tack för förslag
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är helt klart en omvandlare från 12V DC till 230V AC, modifierad sinus. Enda sättet att at reda på vad den används till, är nog att följa 230V-kablaget från kopplingsdosan upp till höger i bilden. Installationen ser väldigt mycket ut som en eftermontering gjord av en tidigare ägare. Att den har brittiska kontakter och inte Schuko kan ge en fingervisning om var omvandlaren är köpt. Att det är modifierad sinus och inte "ren" sinus tyder på att den inte används till känsligare prylar, t.ex. TV eller så.

MVH
Hans
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Och jag bara undrar varför brinner det inte mer än vad det gör? Nu ser jag ju inte helt hur det är kopplat men jag har mina aningar. Nästa reflektion är att om man kopplar in anslutningskabeln och matar utifrån och någon får för sig att ta ut stickproppen från inverten. Ja det är långsökt men det är så olyckor händer.
 
Toppen