• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diselvärmare

Lartzi

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
16726
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet av Truma el och diselvärmare? För och nackdelar? Har idag Truma el och gasol fungerar bra. Står i begrepp att byta bil och i den sitter dieselvärmare.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Diselvärmare

Självklart ska du diesel (Truma combi D6E). Jag kan inte tänka mig nåt annat sen det råkade bli det i förra bilen. Det fungerar bra och en flaska gasol räcker i evigheter. Du behöver aldrig stiga upp mitt i natten och byta flaska (ok, det finns automat)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Diselvärmare

Helt rätt som gundj skriver att man måste ha bra med kräm i batterier. Vår dieseluppvärmning fungerade perfekt så länge det fanns ström som räckte till både kylen (kompressor) och dieselbrännaren. Brännaren behöver rätt mycket ström under en kort stund, sen går allt normalt och okomplicerat.

Gamla batterier är utbytta till nya, men nu tar vi ytterligare ett steg och det är bättre laddning under färd (installation av en 25A booster) samt nya LiFePO4 batterier. Skulle aldrig falla mig på tanken att kånka runt med 2 x P11 flaskor som både väger, tar plats och ska fyllas för jämnan. Det är bara min övertygelse trots att vi aldrig har haft någon form av gasoluppvärmning.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Diselvärmare

Enda skillnaden är det tickande ljudet från dieselpumpen. Annars är det samma värmefläkt i Truma. Webasto kanske kan vara mer högljudd, beroende på värmarens placering och biltyp.
Truma Combi D6 är tyst på natten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Diselvärmare

om du har tillräckligt med disel i tanken
Självklart att man har, eller hur Lasse? Grejen är också den att man kan inte tömma tanken på diesel med Truma D6E. Anledningen är så simpel som att insugsröret/slangen ligger lite ovanför tankens botten. Har man för lite diesel i tanken, då kan man inte värma sig, men det går bra att starta bilen och köra till närmaste dieselpump...
 
Toppen