• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Dieselvärmare

Har en Burstner 810 med vattenburen värme och funderar på att köpa en webasto för inkoppling på vattensystemet.
Det finns en massa alternativ på bildemonteringarna till bra priser.
Är det någon som köpt där?
Man kan väl ta bort elektronikstyrningen från den bil den suttit i och köpa en styrning för husbil.
Som sagt är det någon som har erfarenhet från detta?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dieselvärmare

Den här vill jag ha: Webasto Caravan :: Dual Top RHA-100
Dieseldriven luftvärme och inbyggd varmvattenberedare på 11 liter.
Är det en sån du har Maja?
Jag såg att det även finns en modell med inbyggd elpatron på 1,2 Kw, det är inte livsviktigt för oss men kanske en bra funktion om man råkar hamna på en elplats nån gång.

mvh jocke
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Sjöberg

Modellen är sedan snart ett år tillbaka förnyad och heter nu Webasto Dual Top EVO och den finns i tre versioner EVO 6 (endast diesel), EVO 7 (med 0,6 - 1,2 kW elslinga) och EVO 8 (med 1-2 kW elslinga). Dessutom med en bättre (och digital) manöverpanel/display.

Jag lät nu i september byta ut min gamla Dual Top RHA till Dual Top EVO 8. Arbetet gjordes av Johannsen Flüssiggas i Burg på Fehmarn till ett bra pris. Den gamla värmaren fungerade iofs bra, men jag vill gärna kunna köra på el när jag har bilen i vänteläge mellan vinterturerna.

aake
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dieselvärmare

Tack Åke, jag missade att jag länkade till de tidiga varianterna, Lite pinsamt eftersom jag var på en kurs för dieselvärmare för ett par veckor sedan och fick en snabb genomgång om dual top. :oops:

Här är de senaste modellerna: Start
En Evo 6 eller eventuellt en 7:a skulle passa mig bra.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Ja Sjöberg, satsa på den nya modellen som Åke talar om. Har utvecklats en hel del enligt JR Larmcenter, som har servicen i västra Sverige. Bästa tänkbara koncept tycker jag, även om vi har "gamla" modellen. Lätt att tömma för kyla, låter lite i startfasen men sedan lugnt och tyst. Kan ju dessutom monteras under golvet om du har ont om plats!

Go for it!
 
Toppen