• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare?

Marris

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2355
Medlemskap
2024
Efter femton års husvagnscamping bestämde vi oss för att byta husvagnen till en husbil. Vi vill fortsätta vintercampa varför vi valde en Dethleffs RT 6844 med Aldevärme. När vi hade bilen inne på Bilia för att kolla startbatteriet, påpekande man att det inte finns någon dieselvärmare monterad, vilket är fallet på alla Renaultdieslar som importeras av Volvo för den nordiska marknaden. Enligt den sakkunnige på Bilia ger inte dieselmotorn så mycket värme att det blir komfortabel kupevärme eller tillräcklig arbetstemperatur på motorn när det är kallt ute. Dieselvärmare finns i ett tillbehörspaket som inte fanns på bilen som vi köpte.
Frågan är nu vilka erfarenheter som finns av ovanstående, klarar man sig utan eller måste man montera en dieselvärmare för 15 - 20000 kronor?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Dieselvärmare?

Hej Marris, om jag fattar dig rätt så menar du den värmaren som värmer upp motorn?
Jag tror inte jag har det på min Fiat -07, men jag bryr mig inte heller då den inte används på vintern.

Däremot har jag kört personbilsdiesel sen många år tillbaka och det är inte förrän på senare år som det har kommit "automatiska motorvärmare". Det beror väl också på att dieslarna blivit så effektiva så det inte blir mycket spillvärme.

På en -98 MB diesel jag hade, var det en dieseldriven värmare som startade när man startade bilen under ett visst gradtal, tror det var runt 5 grader. På senare årsmodeller har man övergått till batteridrivna motorvärmare i stället för att slippa de orenade avgaserna.
Så nu har jag ett batteridrivet element som ser till att motorn får rätt temperatur otroligt snabbt.

När det gäller husbilar, så är de normalt mera belastade, samt att man kör inte så många korta turer, så jag hade nog först provat en vinter innan jag gjort en sådan investering.

En elektrisk 230V el motorvärmare är väl annars ett betydligt billigare alternativ ?
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Dieselvärmare?

Ska du ha behagligt värme under körning inne i bilen under vintertid är dieselvärmare ett måste . samt att fordonet fortare kommer upp i arbetstemperatur .
 
Senast redigerad av en moderator:

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Dieselvärmare?

....... på alla Renaultdieslar som importeras av Volvo för den nordiska marknaden. Enligt den sakkunnige på Bilia ger inte dieselmotorn så mycket värme att det blir komfortabel kupevärme eller tillräcklig arbetstemperatur på motorn när det är kallt ute.

Det samma gäller väldigt många moderna dieselmotorer då dom flesta personbilar har dieselvärmare som startar utan förarens vetskap, allt för att hjälpa till att få "rätt" vattentemperatur både för motor och värmepaket.
Det är en av dom nackdelar man fått med dessa (fina) moderna dieslar är att dom går alltför kallt, och då är det betydligt bättre att producera den värmen med en "eber" än att låta motorn skapa värmen själv.

Visserligen har jag ingen "eber" på min Fiat, men dom är ju inte heller direkt kännda för att ligga i teknikens framkant ;) ... men hitils har jag inte hört talas om att det behövs på en lastbilsdiesel ?
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare?

Mercedes Sprinter 316/416 CDI har en dieselmotorvärmare av det slag som det pratas om ovan, den kan förses med ett tidur och styrenhet så att den också kan användas som motorvärmare
i orginal kopplas den automatisk in vid start och körning då yttertemperaturen är så låg att motorn själv inte orkar ge tillräcklig värme för att den ska gå optimalt med avseende på drifttemperatur

Fiat har mig veterligt inte detta system, kanske beroende på att de har sämre verkningsgrad på motorn vilket innebär att motorn ger mera värme eller så är det andra orsaker som gör att Fiat valt bort denna facilitet
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Dieselvärmare?

Själv föredrar jag som ett tidigare inlägg att man kopplar till motorvärmare (230V). Jag har en fiat -08 och tycker nog att värmen är god, skulle det däremot bli kallt så kopplar jag på värmeväxlaren (under färd alltså), då blir det jäkligt hett enligt mig i alla fall.
 
F

F.d. 29782

Guest
Sv: Dieselvärmare?

Hej Marris! Tidigare använde jag husbilen även på vinter tid, då fick jag skaffa dieselvärmare (Webasto) dels för att värma upp motor före start i kylan och som hjälp värme under körning.
Senare kompletterade jag den med värmeväxlare. Då slapp jag ha gasolen i gång under körning
samt ha det som extra värmesystem om gasolen skulle strejka.
Vid byte av husbil plockade jag ur Webaston men numera är bilen avställd på vinter tid
därför
det blev aldrig monterad på den nya bilen.
Jag rekommenderar varmt att skaffa dieselvärmare om bilen används på vintrarna.
Knaus 3/Aimo
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Dieselvärmare?

......Fiat har mig veterligt inte detta system, ...

Jag har kört Fiat i jobbet i 6 år nu,inne på tredje bilen"Scudo".
På alla dessa bilar har det varit värmare monterad,jag har köpt till klocka till denna,och har fungerat utmärkt.
Hämtade en ny Mc Louise i förra veckan med 2,3 liters motor,även i denna finns denna värmare monterad.

Lennart
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare?

tack för den infon Leifw och Lennart, min erfarenhet baseras på bilar med Ducatochassie fram till o med JTD-motorn
tydligen har de nya motorerna med common-rail fått värmare för att klara av en acceptabel drifttemperatur vintertid
undrar om så är fallet på alla Fiat fr o m nya motorserien som väl kom 2007?
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Dieselvärmare?

Tråden handlade om man behöver ha dieselvärmare i husbilens motor när det är kallt ute.

Det sägs ofta av ”de sakkunniga” att dieselbil inte ger tillräckligt värme, och minst lika ofta att detta beror på dieselbilens höga verkningsgrad. Man menar att dieselmotorn är så snål att av förbrukade dieselliter, x l / 100 km går nästan allt att driva fordon fram, alltså lite energi till att värma kylvätskan, vidare att hålla förarhytten varm. Verkningsgrad på en modern diesel stannar någonstans vid ca 44%, resten blir värme, (dieselbränsle rinner inte ut genom avgassystem som vätska). Samma motorer säljs i många olika länder, och motorer ska fungera likaväl i Afrika, sydligaste Europa som i Norden, därför har olika biltillverkarna konstruerat moderna dieselmotorers kylsystem så att dessa klarar extrem hög värme, över 40 C. Samma motorer i Norden ger lägre värme till förarhytten. Det lär vara ekonomiskt lönsammare att sälja, eller rekommendera dessa motorer till Norden med värmepaket, t.ex. Webasto än att konstruera motor enbart till Norden eftersom den stora marknaden finns i varma länder?
Tidigare kunde man byta termostat samt sätta en strypbricka i någon returflöde (minnet sviker, vilket rör?), och då blev värmen bättre. Detta gällde i alla fall Fiat 99 modell (termostat byte från 77 C till 86 C), med 2,8 L motor, beteckning DiTd? På nyare motorer termostatbyte är inte nödvändig, möjlig? eftersom termostat är redan över 80 C. Jag använder husbilen året runt, och vill ha acceptabel värme i förarhytten. Jag använder någon typ av vindskydd framför kylaren, samt extra isolerar förarhyttens golv. Vid vanlig landsvägskörning räcker värmen, motorn belastas tillräckligt. I stadskörning (lägre belastning på motorn) accepterar jag lägre värme.
Jag har också Webasto i motorn, använder inte den under körning (endast som värmekälla för bodelen vid övernattningar), det blir kaka på kaka, kylsystem försöker hålla värmen nere, Webasto att ta upp.
Det blir dyra grader i förarhytten om man investerar dieselvärmare för få värme under körning. Jag har haft ett par husbilar byggda på det nya Renault chassit, tycker subjektivt att Renault gav högre värme än Fiat i förarhytten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dieselvärmare?

Den frekkeste løsningen på problemet er den jeg har erfart at Iveco har når bilen er utstyrt med aircondition - rettelse varmepumpe. Det blåser varmt inn i bilen allerede etter ca. 1 minutt. En "normal" AC i bil brukes bare til nedkjølning når det er for varmt, men det å snu virkningen er bare en vender ekstra. Klimakontrollen står hos oss på auto og en passende tempratur og slik blir det.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Dieselvärmare?

Hej Bosse
Det är ej standard på 07-års, mod, i alla fall,vi har eftermonterat en EB, som motor o cupevärmare,trots att vi har Trumavärmare, men vem vill starta en kall motor!!Så behagligt att åka iväg efter morgonfikat med torr vindruta o varmt i framänden,även mysigt för motorn att få starta varm och skön.
(Vi är inte ute och vintercampar)
Mvh Bernt
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Dieselvärmare?

Hej Bosse
Det är ej standard på 07-års, mod, i alla fall,vi har eftermonterat en EB, som motor o cupevärmare,trots att vi har Trumavärmare, men vem vill starta en kall motor!!Så behagligt att åka iväg efter morgonfikat med torr vindruta o varmt i framänden,även mysigt för motorn att få starta varm och skön.
(Vi är inte ute och vintercampar)
Mvh Bernt

Hej Bernt!
Jag gick in på www.fiat.se på deras spesifikationer om Ducato står det att extravärmare med klocka är standard,förmodligen då 2008 års modell.

Lennart
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare?

skilj på bilar som säljs av Svenska Fiat på den svenska marknaden och Ducato-chassie sålda av italienska Fiat till husbilstillverkare i ett annat europeiskt land
Svenska Fiat har valt ett visst utrustningspaket för bilar som ska säljas på den svenska marknaden och där kan man nog räkna med att alla bilar fyller den spec som anges
i det fall ett Ducato-chassie levererats till exempel till Hymer eller Bürstner för påbyggnad av ett husbilschassie väljer ju husbilstillverkaren vilken utrustning bilen ska ha och då är det inte säkert att sådana finesser som tidur till dieselvärmaren finns med, dieselvärmaren däremot tycks ha tillkommit när MultiJet motorn lanserades och finns då säkert på alla bilar som standard
 
Toppen