• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare

renegade

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Vilhelmina
Har funderat på en dieselvärmare till HB och har därför kollat en del klipp på Toutube om Kina värmare. Vid min/full effekt så drar den tydligen en 12v 5kwh mellan 2-9amp enligt enligt testerna. Har själv tänkt att använda värmaren som ett komplement till gasen kalla (-15-25) vinterdagar men med en så hög energiåtgång börjar jag fundera om det skulle vara möjligt? Räcker det med ett extra batteri eller ska man vara tvungen att köra elverk för att ladda batterierna. Någon som har tankar eller erfarenheter av en sådan värmare?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hej!
Köpte en för några år sedan, använde den till Jokkmokk förra året fungerade perfekt 5 Kw. Använder den i övrigt som du tänker komplement till el och gas, gör snabbt nytta när man kommer in i en kall bil. Jag har uppfattningen att den inte drar så många amp när den jobbar, bara i start ögonblicket. men det är ju lika med övriga värmare de tar också 3-4 amp när de startar. Så jag har aldrig behövt använda elverk utan kör med 2 x 100 Ah bodels batterier och solceller och klart mig bra.
Så jag hade inte tvekat om behovet finns.
Bengt
PS Sök på dieselvärmare här det finns km av trådar. DS
 
Toppen