Dieseltjuvar

Tråd startad i 'Under Markisen' av Håkan J, 4 Mars 2013.

1. Håkan J

Håkan J HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    92
  2. F.d. 9344

F.d. 9344 Guest

Sv: Dieseltjuvar

Hur bra som helst:):) Synd att de inte drog dom till närmsta havsstrand och satte dem i en gisten träeka med en glasspinne som paddel så att de kunde paddla hem dit de bör hålla sig för all framtid:mad:

Senast redigerad av en moderator: 4 Mars 2013
    .PGS Hymer, mediavia, Backbo och 2 andra gillar detta.
  3. Bengt-Åke Linder

Bengt-Åke Linder HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1424

Hoppas att det sprider sig också till dom vänner han har att i Sverige så är det inte allemansrätt på allting .

4. sven-A

sven-A HBK Medlem

Kommun:
    Älvkarleby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    8259

Ge dom bara glasspinnen det räcker väl:twitcy:

elliot easy och Vingen3 gillar detta.
  5. bryngan

bryngan HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3001

nu är traktor föraren anmäld för ofredande hörde jag på nyheterna.

Ragge 358 gillar detta.
  6. Ragge 358

Ragge 358 HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    358

De skulle väl bara hjälpa honom förbi alla drivor, det skulle jag vara tacksam över!
    En riktigt rolig film som vi kollat på vid frukostbordet idag.

Skall berätta en kortis bara: det var ngr här o "lånade" vår trampebåt ca 6 grader i vattnet de drog ner den till vattnet men dyvekan satt ej i. Det slutade med en simfärd i det kalla vattnet, de ropade på hjälp, men det svaret jag gav dom vill jag ej rabbla upp. Sedan jagade de mig runt här med sin gamla bil de hade. De var illegala flyktingar så polisen sa att vi kan ej göra ngt.
    Men frös gjorde dom. Hoppas de fick sig en beta i alla fall./sus

Millidill, Peterpan, Uno och 13 andra gillar detta.
  7. BenkeUppsala

BenkeUppsala HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    6500

Inte förvånad. Vi bor ju i Sverige !

elliot easy, Ragge 358, Heddan och 2 andra gillar detta.
  8. F.d. 9344

F.d. 9344 Guest

Undrar hur mycket dessa kreativa tyvar får i skadestånd för att de fick lite bogseringshjälp:rolleyes:

Ja som sagt vi bor i Sverige "Tyvarnas paradis".:cool:

Hade de ertappats med samma tilltag i sitt hemland hade det nog inte behövts någon bogsering

Förutom dieselstöld begick ju bilföraren av denna Lettiska bil minst två dokumenterade trafikbrott. Stannade inte vid Stoppplikt. Körde över spärrlinje när han vände på vägen.
    Blir det inte kraftiga böter för det eller gäller det bara svenskreggade fordon:confused:

.

Hur som helst all heder åt de drabbade som gav skitarna en läxa.:music-icon:

Ragge.
    "De var illegala flyktingar så polisen sa att vi kan ej göra ngt.":swoon:

Fick du verkligen det beskedet:mad:

Senast redigerad av en moderator: 5 Mars 2013
    .PGS Hymer och mediavia gillar detta.
  9. Ragge 358

Ragge 358 HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    358

Japp det svaret fick vi det låg nog ej på deras bord. Båten fick vi själva hämta i södra änden av sjön.

Uno, Heddan, anytec och 2 andra gillar detta.
  10. Esbjörn

Esbjörn HBK Ställplatsgrupp

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2497

Nej, så är det nog numera. De kriminella får hjälp, men inte de drabbade. Konstigt land vi lever i

.PGS Hymer, mediavia, Sepen och 12 andra gillar detta.
  11. Jaktfalken

Jaktfalken HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3326

Bara att åka hem och berätta om vår gästvänlighet i detta land och få hjälp av farbror blå att göra nya brott, som tysken säger "dumme sweden" för övrigt skall vi nog inte kommentera det enskilda fallet som byråkraterna säger när det är uppenbart att brott har skett.

12. Teddi

Teddi Guest

vad värre är,,litauiska nummerskyltar är identiska med dom svenska,,det finns redan svenska bilägare som fått trängselskatt på detta vis..
    transportstyrelsen kan inte skilja på detta,,
    rättsäkerheten är satt ur spel,,

detta kan bara hända i drömmarnas land,kåldolmar på häktet:D:D:D

13. Michael Johansson

Michael Johansson HBK Medlem

Kommun:
    Nybro
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    663

I denna tråd får jag en känsla av att det finns de som hyllar att ta lagen i egna händer precis som dieseltjuven gjort. Undrar vem som är värst, tjuven eller pöbeln som skall skipa "rättvisa"?

Jag tycker det är beklämmande hur ofta dessa attityder med hyllande av de som tar lagen i egna händer dyker upp. Samma sak med alla som klagar på inbrottstjuvar, snattare mfl där de som köper stöldgodset sällan kommenteras. Utan köpare till de stulna varorna skulle tjuvarna inte ha någon marknad (förutom det fåtal som stjäl för eget bruk).

//Michael, medlem

SEPTPLMC, Kalle och Eva, Zero och 19 andra gillar detta.
  14. Ice-Man

Ice-Man Guest

Kan det vara underlåtenheten att ta hand om dem som begår brott som orsakar denna "hämdlystenhet" hos gemene man?

Har själv varit utsatt för både inbrott hemma och i bilar. Polisens kommentar om det sönderslagna källarfönstret var "ja, här var det ju inte så svårt att ta sig in".
    Enda sättet att skydda sig är att ta hand om saken själv. Numera har jag larm, övervakningskameror, hund och som bonus en drygt 2 meter lång granne som är väktare.
    Den känsla och det obehag av att någon varit inne i vårt hem vill jag inte önska någon. Tidvis tvekar man att åka hemifrån och lämna huset tomt av rädsla för att något ska hända. Detta sitter i trots att det var 22 år sedan jag fick inbrott.

15. F.d. 9344

F.d. 9344 Guest

"ja, här var det ju inte så svårt att ta sig in".

Ja du ICE-MAAN så tänker en del. Sedan kommer också kommentaren att "du får vara tacksam att de inte förstörde mer"
    Vad fan då tacksam:mad: Skall jag behöva vara tacksam för att parasiter visat "hänsyn" när de bröt sig in i mitt hem.
    Ja världen är konstig och konstiga personer finns det även inom vår förfallna Rättsväsende:mad:

mediavia, Kurt & Ingbrith, Jägarn och 9 andra gillar detta.
  16. decker

decker FD. HBK Medlem 2016

Kommun:
    Karlstad
    HBK-Nr:
    5299

Uppenbart är i alla fall att "brottslingen" har större "rättigheter" än offret.

mediavia, Tjolander, Stratchcona och 11 andra gillar detta.
  17. Jokin

Jokin HBK Medlem

Kommun:
    Borlänge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6254

Vad är det för "snack" på tråden? Är ni trygghetsnarkomaner eller...? Naturligtvis måste man se till att skydda sig själv. Skulle polisen kunna hindra att tjuvar bryter sig in genom ett fönster där låset endast räcker för att göra att det inte blåser upp. Att bli utsatt för brott är inte så stor risk rent statistiskt, men samtidigt får man ha en mental förberedelse för det.

Och snacket om att "ta hand om tjuvarna själva" tror jag inte mycket på. Det krävs en hel del speciella egenskaper av en person att "ta hand om buset" själva. Dessa egenskaper brukar man oftast bara finna i kretsar med grov brottslighet, typ "1%-antarna".

Vilka är tjuvarna då? Om man tittar lite bort från just dieseltjuvarna. En pundare måste har prylar för att omsätta sitt missbruk, och då bryr han sig inte om någon svenne blir ledsen; denne har väl försäkring. Annars är det väl mest pojkar i åldern 12-20 som begår brotten.

Och till sist, vad tar tjuvgodset vägen egentligen? En del kanske numera försvinner "österut" men mycket omsätts i landet. Det finns nog många som har gjort riktiga fynd på blocket eller i affärer med någons kompis-kompis eller annan.

Johan K.

Livibil, frulli och Montreal gillar detta.
  18. bosse b

bosse b HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    548

För ett par år sen var dieselpriset nere i 8:kr litern här på forumet.
    När jag frågade vad han gav, som sålde för det priset fick jag inget svar
    I och för sej verkar det vanligt, att folk fyller villatanken först och skrotar sen:confused:.
    bosse b

19. Bengt-Åke Linder

Bengt-Åke Linder HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1424

En annan sak ... Är det bara jag som på semestern sett då man färdas i Tyskland upp mot Berlin att det är många öststatsregistrerade transportbilar med krockade bilar på släp ...

I skåne och även häromkring så blir det inbrott i bilar och airbags som stjäls .. slump eller ej ?

Vingen3 gillar detta.
  20. F.d. 9344

F.d. 9344 Guest

Nej Bengt -Åke den iaktagelsen är du INTE ensam om:(

Bengt-Åke Linder gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.