• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseltillsatser

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är det några av som blandar i tillsatser i diesel när ni tankar,det finns diverse varianter att välja på ,gör det någon nytta?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag blandar in biocid inför vinteravställningen.
(Om detta behövs är oklart, är dock en extremt billig försäkring )

I övrigt inga tillsatser utöver det som redan finns i dieseln från leverantören..
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har alltid undrat vad det är i dessa tillsatser, diesel lacknafta lampolja tändvätska osv är ju nästan samma sak och själv har jag använt sånt som rengöringsmedel, de beläggningar som kan bli av sånt är väl mest om en större mängd skulle dunsta och att det blir några rester av det.
Stp skriver heller inte vad det innehåller men det ska ta bort vatten i tanken så en skvätt karburatorsprit är nog ingen dålig gissning, när det gäller effekthöjande tillsatser brukar det stå aromatiska kolväten vätebehandlat. Diesel är tror jag mej veta aromatiskt kolväte vad som menas med det andra vet jag inte enda jag skulle kunna tänka mej som höjer effekten är ju nitrometan och liknande på F13 använde de ett ämne som hette ML och ett nummer jag inte kommer ihåg det var cancerframkallande och folk dog av det, det försvann men har kanske uppstått under annat namn användes för att starta upp flygmotorerna. och minst en av försvarets mopeder sprängdes när man hällde det i tanken.
Gift för att döda alger i tillsatserna finns det gott om det undviker man bäst genom att tanka upp blankdiesel finns lite överallt numera men miljöpartiet har lagt extraskatt eftersom det inte innhåller förnybara oljor som importerad palmolja och dyligt. I båthamnen finns det ju den sortens diesel eftersom där kan ju dieseln stå kvar mer än halvårsvis. En skvätt bensin är annars ett bra sätt att rensa upp, gör garanterat rent från sot osv. I resten av skandinavien finns det riktig diesel men de har inget sk. miljöparti heller, eller sugrörspartiet eller plastpåsepartiet.
Lade märke till att ljudet från motorn minskade när jag tankade vanlig diesel istället för blankdiesel. Beror förmodligen på dålig förbränning motsatsen händer när man tankar den extrastarka dieseln i tyskland, då låter motorn mera ettrigt och blir starkare.
Med den svenska dieseln blir det att växla ner i backarna och att öka farten innan så man kan orka upp. Olja är väl egentligen en naturprodukt den kommer ju från marken, sen tar det tid att tillverka den.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns många som tankat ganska mycket bensin utan att något negativt hänt, så några enstaka deciliter kan inte göra någon skada den blandar ju ut sej med än massa diesel. Ingen vet ju egentligen vad det är i plastburkarna med färgranna etiketter som folk betalar 100kr för. Att blanda bensin i diesel är ett känt trick när det är en massa minusgrader för stelnar dieseln måste man bogsera till garage, inte säkert det hjälper sommardiesel kan behöva gå upp i hög temp innan den återgår till flytande.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Att blanda bensin i dieseln fanns angivet I handboken på de första VW Golf dieslarna som importerades till Sverige. Man angav att när det blev väldigt kallt skulle man blanda i diesel. Tanken var att det skulle vara en temporär lösning när det kom en köldknäpp.
Problemet var att många använde bensin ungefär på samma sätt som man använde karburatorsprit. Då försämrades smörjningen av spridarna och det hände att dessa kärvade fast.
Instruktionen att blanda in bensin o dieseln försvann därför.

Jan-Olov
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En Volvo 240 diesel jag hade skulle ha en blandning av diesel och bensin vintertid. Fanns ett schema med blandningsförhållanden beroende på utetemperatur. Tyckte dock detta var onödigt då dieseln var billigare än bensinen...
Karburatorsprit innehåller till största delen etanol och behövs därmed inte idag då detta redan är inblandat i nästan all bensin.
Rensning för spridare har jag slagit i någon gång å då började pumpen läcka. Den självtätade dock efter några tankar diesel :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Att rädda pumpen som jag gjorde med olja i tanken är nog inte fel. Dieslarna går bra på varm motorolja, finns många som har råkat ut för att motorn plötsligt börjat öka utan att man gasat och dragit i sej motorolja via vevhusventilationen eller någon annan miljökonstruktion.
Summa summarion som fungerat för mej med gammal diesel, slå inte något okänt medel i tanken tanka blankdisel så ofta du kan och speciellt innan avställning.
Volvo hade Perkins diesel om jag minns rätt. Och jo de moderna dieslarna har mycket högre kompression och insprutningtryck så mycket känsligare men billigare och bättre motorgång.
Att de drar mer än i handboken beror på att de inte är tankade med svensk diesel eftersom den är svensk och inte åker man till sverige och köper diesel när man har bättre söderut och som ger bättre siffror.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min gamla Isuzu (som självtätade) körde jag upp 2m3 fartygsdiesel i. Blev dock närmare 4m3 för den var tvungen att blandas ut med vanlig diesel. Den gick mycket bra på denna blandning (och billigt, gav 80öre litern). Åkte tor Tyskland (tomt ner och rejält lastad hem) på 0,45. Det är svårslaget ens idag med moderna dieslar :)
På senare år (använder den mest i skogen) har jag experimenterat lite med diverse inblandning i dieseln, motorolja, växellådsolja, hydraulolja, frityrolja mm... Den går fortfarande bra trots sina 63 000mil....
 
F

F.d. 22252

Guest
Ditt bränslefilter verkar lättbytt och jo en gammal dieselmotor smörjer sej ju själv så inte så mycket slitage som på en bensinare som tvättar bort cylinderoljan med ren bensin.
Det finns orsak och verkan dieseln lever ett hårdare liv med bra smörjning och utklassar bensinaren som har ett bränsle som slter motorn mer. Inget jag påstår vedertagen sanning.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Är det några av som blandar i tillsatser i diesel när ni tankar,det finns diverse varianter att välja på ,gör det någon nytta?

Hei!
Jeg blander i Star Tron Diesel Treatment når jeg fyller tanken. Har gjort det i åtte år med godt resultat.
Når jeg setter bilen til vinterlagring putter jeg på dobbel dose.

Fordelene som jeg har merket er lavere forbruk. Dessuten går Truma dieselvarmeren helt lydløst.

Hilsen Regent
 
F

F.d. 22252

Guest
Förmodligen en variant man får i tyskland i pumpen om man tar den dyrare soppan.
Giftigt är bara förnamnet påminner mycket om nitrometan som en del körde sina modellmotorer med, problemet var att de främjade rost så vevstakslagret gick ner om man inte körde igenom lite soppa utan nitro.
Ska inte tanka sånt på nästa resa tror det sliter onödigt mycket på en gammal motor.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vatten skadar dieselinsprutningssystemet, rost och/eller totalhaveri om vatten kommer in i högtryckssystemet.
Därför har alla dieselmotorer någon form av vattenavskiljare, inbyggd i filtret eller separat.

För att vattenavskiljaren skall fungera måste vattnet vara svävande och separerbart från dieselbränslet.

Om man använder sprit/tillsatser som "löser upp" vattnet i dieselbränslet, kan inte vattenavskiljaren göra sitt jobb.
Bensin med etanol (vanligtvis 5-10%) löser vattnet enligt föregående.

  • Vatten löst i bränslet tar sig in i högtryckssystemet, och orsakar rost eller haveri.
Det är alltså en extremt dålig ide att blanda i sprit eller bensin i dieseltanken.

Argumentet att det funkar för mig gör inte någon skillnad, det finns rökare som blivit 90 år, rökning är fortfarande en dålig ide ur hälsosynvinkel. Samma med att blanda sprit i dieseln.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja tänkte inte på att det är etanol i bensinen, allt spär de ut hoppas inte systembolaget gör detsamma. Har en skruv i botten på filtret där man kan tömma vattnet och en givare som sitter där också vet inte vad den är till för.
Varför jag skriver som jag gör beror på att jag själv tankade 27liter högoktanig bensin i tyskland och klarade mej hem, googlade allt som fanns då och det var folk som hade kört och inga skador, det var på nyårsdagen och man trodde det skulle kosta 500eu att tömma tanken, så jag körde.
Sen fick jag veta att det inte var ovanligt att ha i ett par liter bensin ibland och att det skulle bli bättre avgasvärden.
De har tagit bort mätningen av sot på min gamla bil och det är en gammal förkammardiesel så förmodligen mycket tåligare än en modern motor effekt på 2,5l är bara 73hk .
Tack för ett bra inlägg med fakta ibland kanske vi håller i liv i gamla skrönor som inte stämmer på de modernaste motorerna.
Själv körde jag en saab 93 tvåtakt där jag blandade fotogen och bensin eftersom fotogenen var billig på den tiden rök lite mer och den gav inte samma effekt men det gick bra.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har man inte något vatten i tanken eller i vattenavskiljaren, är ingen skada skedd.
Om man har vatten i botten på dieseltanken vet man inte.
Jag tappar ur ca en matsked vatten var vår. Lastbilstank (180 liter) med avtappningsplugg för ändamålet.

Jämfört med gamla rekomendationer har en viktig sak ändrats, sprit i bensinen.
Dessutom var äldre lågtryckssystem ( 200-300 bar VS 2000 bar, jo det är tiogånger högre tryck nu) inte lika känsliga om vatten skuller ta sig förbi vattenavskiljaren.

en givare som sitter där också vet inte vad den är till för.
Det bör vara varningssensorn för hög vatten nivå i vattenavskiljaren.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har aldrig haft vatten där i tanken vet jag inte, men brukar inte växa mossa på en rullande sten, värre tror jag med avställningar på över ett halvår och inga starter då är det som upplagt för problem, har man sen bokat och betalt en färja innan man tagit ut bilen så är risken 10 gånger högre att det blir allvarliga problem. :msn_wall:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En viss mängd vatten finns säker i alla tankar,antingen tar filtret hand om det, eller blir det liggande kvar i tanken.
Dieselsorter finns att välja på i utlandet, tex, Racingdiesel i Österrike kostar drygt en krona mer per liter,vad är skillnaden? går bilen kanske fortare......
 
Toppen