• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseltank?

F

F.d. 55717

Guest
God morgon!
När man läser en del annonser så står det på en del att det är en 120 liters bränsletank. Själv har jag bara 70 literstank och tycker nog att tanka är bland det tråkigaste som finns. Vet någon här om det är möjligt att byta till en större tank på en halvintegrerad med Ducatochassi från-08?
Stefan
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltank?

Kolla vad bilen väger innan Du byter tank. 70-liters tanken kan vara ett sätt att klara viktgränsen.
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Dieseltank?

Viktmässigt klarar jag en större tank, har ca 500 kilo kvar att utnyttja!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.592
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltank?

Montering av större tank kräver registreringsbesiktning, och då ska fordonet vägas.

Den större tanken väger uppskattningsvis 15 kilo mer än originaltanken, och den extra dieselmängden väger ca 45 kg.

Även alla fast monterad extrautrustning, samt eventuell fukt i bilen, kommer att ingå i den nya tjänstevikten.

Dessutom fanns vid tillverkningen en tillåten tolerans på ±5 %.

Vid en ny besiktning kommer man att ställa krav på en lastförmåga på 10 kg/m och 10 kg/person (passagerare + förare).

Vårt råd är därför att du väger din bil, med de mängder drivmedel (diesel och gasol) samt vatten som föreskrifterna anger, och räknar efter innan du funderar vidare.

Det kanske inte blir så mycket kvar av de 500 kilona...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.592
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltank?

Vissa husbilstillverkare väljer 70-literstank för att klara 3,5-tonsgränsen, precis som många numera använder "tvådelade" färskvattentankar där endast vattnet i "kör-delen" (vanligtvis ca 20 liter) räknas in i tjänstevikten.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltank?

Det finns exempel på bränsletank på 55 liter i vissa bilar och att man trixar med vattentankens innehåll är mycket vanligt.
Kul att köra runt med en bil som måste tankas efter kanske max 40 mil och alltid måste fyllas med vatten när man kommer till ställplatsen.
Om man på pappret har 500kg i lastvikt ock sedan monterat normalt med utrustning och kanske vissa packet som i princip alltid finns på bilen utom vid typning skulle jag nog väga mycket noga innan jag monterar större tank. Den var ju långt från gratis och med montering och registeringsbesiktning blir ju kostnaden en bra bit över 10 tusen.
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Dieseltank?

Många bra svar, tack för det!
Jag har vägt bilen med både mig och frugan i, och då hade vi ca 500 kilo kvar att lasta upp till 4,250 kg. Så just viktmässigt är det inga problem, men tydligen tillkommer det en hel del extraarbete med ett byte och inte minst kostnaden för ett byte. Nog för att det är tråkigt att tanka men inte så in i h-e tråkigt att det är värt en 10-15 tusen för att slippa några extra tankningar om året. Tackar för hjälpen och lägger planerna på hyllan.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltank?

Nästa problem är bränslemätaren. Ny givare m.m. som skall kalibreras.


Tror faktiskt att det är ett icke bekymmer då mätaren inte visar antal liter utan kvart, halv, full.
Däremot borde färddatorn få problem med återstående körsträcka.
Det verkar vara svårt att finna ngn Fiatverkstad som har koll på mjukvaran gällande sådana frågor.


Att man skulle behöva registreringsbesikta är nog lite upp till var och en, tror inte en besiktningsman ser om det är bytt från t.ex. 90 till 120. Men vill man ha rätt siffra i reg-pappret så okey.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltank?

En ny tank kostar dryga 10 000:- hos en svensk fiathandlare.
Det skiljer inte mycket i pris mellan 90 o 110L
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltank?

Vi bytte omgående vår tank till en 125l hos Bossing 2008 och ingen har sagt något vid besiktningen.Då betalade vi 8 838:-.
Vi gjorde samma sak på vår förra hb.

Tanken bygger på höjden så det syns inte.

När röda lampan på tankmätaren tänds så är det ca. 30 l kvar.

Färdatorn vet jag inget om för den använder inte jag.

Skönt att kunna åka längre mellan tankningarna och ett plus är det när det är priskrig .´

HaDe Hasse:mcride:
 
Senast ändrad:

Lilian o Wåge

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8341
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltank?

Ett tips:
Försök kolla först vilken tank du har i din bil.
Med lite tur så har du redan en 90 l tank i bilen.
På vår förra bil, en LMC 2007, stod det i papperen att den hade 60 l dieselvolym. Jag beställde byte till en 120 l tank hos Bossings. Men när jag sedan skulle tanka fullt gick det bara i ca 90 l. Det visade sig då att den gamla tanken var en 90 l tank där LMC lagt in en spärrfunktion i tankröret så att det bara gick tanka 60 l (för att hålla ner vikten). Denna spärr fick vi ta bort i efterhand och allt var frid och fröjd.
Hade jag eller Bossings känt till detta fenomen innan så hade jag troligen nöjt mig med att få bort spärrfunktionen i röret och kommit upp till 90 l och sparat många goa slantar.
Som någon tidigare nämnt så funkade tankmätaren ok men datorn stämmer inte utan omprogrammering.
Kan tillägga att jag hade vägt upp bilen till 3850 kg.
 
L

linde

Guest
Sv: Dieseltank?

Hur kollar man om 60 liters tank är en 90 liters? Hur tar man bort begränsningen?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltank?

Hur kollar man om 60 liters tank är en 90 liters? Hur tar man bort begränsningen?

Också intresserad, har också bara runt 50-60l. Vet inte hur dom tänkte då jag har OK teoretisk lastvikt (561kg) och 140l färskvattentank.
Inget problem om man kör söderut då jag tankar i samband med bensträckning.
Ska man norrut i Sverige och fiska är det längre mellan tankställena.

Peter :)
 
Toppen