• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselpriset...

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
...som bara ökar och ökar, inte kul att stanna kvar och köra runt i Sverige längre. Blir att åka söderöver i år men sedan vet jag inte, känns inte så mysigt längre med alltmer ökande priser i alla avseenden, dyra reservdelar, dyrt bränsle, 1250/tim på verkstaden, höjda försäkringar, ökande besiktningskostnader varje år etc etc.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Det du tar upp kanske är lugnet för stormen.
När bränslepriserna närmar sig 20 kr/liter är det inte bara i husbilsåkare som får börja tänka om.
Troligtvis kommer boende på landsbygden drabbas likaväl som oss husbilsåkare.
En bränsleprishöjning upp till 20-25 kr/liter kanske räcker för att generera nästa lågkonjunktur.
Jag brukar säga passa på medan kalaset pågår det kanske snart närmar sig slutet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi som är "nya" har aldrig upplevt billighetstider med gratis fricamping, billiga försäkringar, diesel under en 10:a osv... Vi har helt enkelt inga referenser till "den gamla goda" tiden.

Det vi gläds åt är möjligheten att vara rörliga och kunna se annat än bara det man ser från köksfönstret. När vi jobbade, då åkte vi t.ex. till Norge några ledighetsveckor och bodde på lite finare campingar, privata lägenheter eller uthyrningsstugor (800:- till 1000:- per natt). Idag lever vi under helt andra förutsättningar. Vi har gott om tid men betydligt sämre likviditet och ändå kan unna oss en Norge-resa under sommarens 2-3 månader. Den totala kostnaden är inte högre än vad den var då eftersom idag har vi vårt eget boende med oss. Kostnaden är bara omfördelad men ger oss betydligt längre vistelse/upplevelse (vi bortser från investeringskostnader då vi investerade i oss själva).

Och slutligen, vad skulle vi annars hitta på, satsa på frimärkssamling?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det gäller att njuta av nuet & som M&R skriver investera i sig själva. Man har ju jobbat & slitit hela livet & då tycker jag att man skall ta för sig av det goda & dess möjligheter. Om det börjar bli dyrt så får man hitta på råd eller helt enkelt bara betala för att få en behaglig tillvaro. Spara & gneta för att ungarna skall få ärva är förlegat. Dagens ungar har haft vett på att ordna det för sig. Nej, vi pensionärer skall leva & njuta av livets ljuspunkter för det är vi värda. För att säga något om bränslepriset. Jag minns när min far tankade bilen, då sa han "vräk på för en tia" & fick tjugo liter. Då 50 öre/L & idag 15-16:-/L, oavsett vad som sker med priserna så visar historien att vi vänjer oss & glatt betalar.
 
S

Sören-6830

Guest
Det gäller att njuta av nuet & som M&R skriver investera i sig själva. Man har ju jobbat & slitit hela livet & då tycker jag att man skall ta för sig av det goda & dess möjligheter. Om det börjar bli dyrt så får man hitta på råd eller helt enkelt bara betala för att få en behaglig tillvaro. Spara & gneta för att ungarna skall få ärva är förlegat. Dagens ungar har haft vett på att ordna det för sig. Nej, vi pensionärer skall leva & njuta av livets ljuspunkter för det är vi värda. För att säga något om bränslepriset. Jag minns när min far tankade bilen, då sa han "vräk på för en tia" & fick tjugo liter. Då 50 öre/L & idag 15-16:-/L, oavsett vad som sker med priserna så visar historien att vi vänjer oss & glatt betalar.

Och jag minns Renaults reklamkampanj för 4L: " Vad ska du ha för bil när bensinen kostar 4:-/l"
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Jaha resonerar man så så är det helt ok med dagens stigande bränslepriser , då är allt frid och fröjd då.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Bränslepriset i sig är väl överkomligt, det är ju alla pålagor som statsmakten har lagt på som gör det så kostsamt. Det finns väl inte en politiker i hela Europa som vill ta bort dessa, snarare öka i stället.
Frid & fröjd kan man väl näppeligen kalla situationen men vad tycker du att man skall göra?
Det jag skrev var bara ett sätt att beskriva hur konsumenten sakta men säkert under många år fått ökade bränslekostnader utan att kunnat påverka detta & det kommer att fortsätta på det viset. Vi kan inte göra annat utan bara acceptera & betala, eller gå & cykla.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Vi får väl förhoppningsvis ökade inkomster i takt med ökade priser.
Oljepriset är ju trots allt bara 75% av vad det var för några år sedan.
Eftersom det jag jobbar med är beroende av offshore i stor omfattning hoppas jag på höga råoljepriser eller nya satsningar på förnybar energi till havs.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Nej det är inte mycket at göra åt det vi har det som vi förtjänar det varken bättre eller sämre snarare tvärtom.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
I Danmark kostade dieseln 8,99 förra veckan vilket motsvarade knappt 13 SEK.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Her i Australia ligger dieselprisen varierende mellom $1.30 og $1.50 begge under 10 kronor. 91 oktan bensin koster omtrent det samme. Men landet har ikke lager for mer enn 3 uker!
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Det finns faktiskt alternativ till att få pengarna att räcka längre som pensionär.

Som de flesta känner till så blir man EU medborgare den dagen man tar ut sin pension.
Detta innebär att man kan skatta sin pension var som helst inom EU.

Vi är pensionärer sen två år tillbaks och vi tog beslutet att utvandra från Sverige, inte enbart för skatten skull utan också för att höja livskvalitén och göra pensionärslivet till en permanent solsemester.
Valet blev Portugal för skattens skull.

Vi disponerar även en bostad i Spanien och tillbringar ungefär 50% av tiden i respektive land.
Bortsett från skatten i Portugal så är Spanien mycket billigare att leva och bo i.

Boendekostnaden i Spanien om bostaden är betald ligger på ca 150 euro i månaden, ( 80 kvm ) inkluderad all drift: ström, vatten, fiber/internet, fastighetsskatt, non-resident-tax, community-fee etc.

En annan stor skillnad mot Sverige är ägarkostnaden för en bil.
Vi har en spansk-registerad Toyota Auris diesel och vi betalar 50 euro per år i vägskatt.
Dieselpriset i dag ligger på strax över 1 euro.
En storservice på Toyotan kostar 195 euro, osv.

Men den största kostnads-skillnaden är restaurangbesöken och utbudet är enormt, det finns en servering per 100 invånare här. ( Orihuela Costa )

Igår åt vi på Svensken i Hörnet i Torrevieja.
Till förrätt tog jag sill och snaps.
Till huvudrätt blev det lammrygg med diverse tillbehör och två stycken öl därtill.
Till dessert en Irish Coffee.
Allt som allt 12,50 euro.

Men det jag ändå uppskattar mest med Spanien är den låga alkoholskatten.
En 6-pack importerad premium lager öl ( Steinburg Suave ) kostar 1,26 euro på Merkadona.
När man druckit 6 goda öl en kväll, då har minskat sin pension med 13 kronor.
Kan det bli bättre ?
- Knappast.

//T
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jaha, och vad har levnadsförhållandena i Spanien och Portugal att göra med dieselpriset som är rubriken på tråden?
När jag skaffade mig körkort 1968 så kostade bensinen ungefär 10% av bruttolönen för en lågavlönad arbetare. Sedan dess har priset i stort följt den lönenivån. Dieseln har dock stuckit iväg i jämförelse.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det tror jag inte, dom är lika goda kålsupare allihop. Bilisterna är för dom goda mjökkor som ger enorma summor till stadskassan. Pengarna kommer ju inte ens bilismen till godo, jo förresten kanske, det skulle vara i storstäderna i så fall där det byggs hej vilt.:D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har beslutat att sluta bry mig om dieselpriset och koncentrerar mig istället på omfördelning av resurser!

Hoppar gärna över operabesök, teater, bio, museer, konsert & evenemang, säger upp tidningsabonnemang, skippar kollektivtrafik under rusningstid, klipper mig som pensionär, skippar restaurangbesök och satsar på ekologisk hemma-matlagning, nobbar systembolaget, börjar handla på Blocket & second hand, avslutar "bra att ha" handel på internet och slutar besöka John Scott på en fredag var tredje månad (vätske-tankning) efter "åderlåtning" hos GeBlod systrarna... ...men HB:n skall ALLTID vara påställd, fulltankad och redo!

Det kan tilläggas att vi har haft turen i livet att aldrig fastna för golf, så bara det ger extra bonus. Elbolaget får sig också en känga när vi är ute och rullar, då sker en omfördelning av slantar till andra energikällor**. Rökning och snusning är numera ett minne blått och dom enda som fortsättningsvis ska försörjas av oss är försäkring och oljebolagen.

En pensionärs beslut i slutändan är ändå en konsekvens av politikernas beslut. Mycket mer än så går inte att göra.

**som t.ex. diesel
 
Toppen