• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselläckage

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Hämtade just bilen från vinterförvaringen och det läcker diesel från något i motorrummet. Är det nån som vet vad detta är? Fiat 160 3.0 2011.
 

Bilagor

  • DSC_1239.JPG
    DSC_1239.JPG
    1,4 MB · Visningar: 73

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Sv: Dieseläckage

Detta hände mig nere på autobahn för ett par år sedan. En spricka i bränslefiltret. Samma
motor som du har i din. Tanken tömdes på ett par mil.
Tomhoff
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dieseläckage

Såja, nu började svågerns Fiat Rapido läcka i bränslefiltret efter han bytt filtret för några dagar sedan, ändå hade han dragit det ordentligt, eftersom han stod ett par mil hemifrån så fick jag komma dit med verktyg, vi plockade ner filterburken, konstaterade att det fanns inga synliga skador, packningen var hel och insatsfiltret gav tillräckligt med utrymme för att trycka ihop packningen.

Nåt vi tyckte var märkligt var att det är dåligt stöd utåt för o-ringen vilket vi misstänker är en orsak till läckagen, hade o-ringens plats haft en U-form som ger stöd utåt tror vi att risken för läckage skulle vara mindre.

Vi drog ihop det igen med ett spännbandsverktyg för oljefilter så gott det gick och sedan höll det tätt tills han kom hem.

Min svåger har inte tummen mitt i handen och har grejat med både små och stora fordon sedan 60-talet, usel konstruktion tyckte han.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Dieseläckage

Tack för input!
Min bil får verkstan ta hand om ikväll, det verkar vara tillräckligt bökigt att fixa det för att det ska vara värt pengarna att låta nån annan göra det! Tur i oturen att det hände nu och inte längs vägen iaf. :)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dieseläckage

Vad jag förstått efter läsning på div. engelska forum så har de senaste årsmodellerna åter igen ett metallfilter !
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Dieseläckage

Detta hände både för mig och min svärfar , vi båda hade lämnat in bilarna på AD-center . Min svärfar körde ca. 30 mil och jag kom till besiktningen och fick då en 2:a gissa om jag blev förbannad . Man skall tydligen lossa filterhållaren och dra åt filtret med en typ rörtång .
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Dieselläckage

Det var o-ringen till locket som läckte.
Min lokala verkstad hade ett specialverktyg från Fiat som håller fast allt när man drar åt locket, annars är det lätt att spräcka den säger dom. Man måste ju tydligen dra åt bra mycket mer än man tror är möjligt...
1600.- senare är det bara att åka igen! :rolleyes:
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Dieselläckage

Jaha våran började läcka kraftigt från filterburken på en resa i helgen! Trodde det var spricka men efter att ha skruvat loss locket och sedan satt tillbaka det så fick jag det så pass tätt att vi kunde slutföra resan hela vägen hem!
Den ska in på service nu så jag hoppas byte av filter ingår så man slipper tillkommande kostnad för detta! :(
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dieselläckage

Se till att de har specialverktyget för filtret eftersom det kommer förr eller senare börja läcka om det inte dras ordentligt !
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Borde det inte kommit en servicelösning på detta eftersom
flera har/haft problem med detta?.

Kanske är dags att ställa någon mot väggen.:)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dieselläckage

Angående om hur hårt den gängade ringen skall dras ( 30 Nm med verktyget ) så var det nån på de engelska forumen som testade att först dra ihop det med handkraft utan tätningen och gjorde märken på hur långt det gick sedan satte han dit tätningen och drog det tills märkningarna gick ihop.

Att de börjar läcka beror ganska säkert på att tätningen får dåligt stöd nertill på tätningens utsida och kan kalva ut där mot de grova gängerna i den gängade ringen, trycket i filtret kan vara så högt som 6 - 8 bar/kg.

Hade det funnits ett U-spår som tätningen legat i så hade det nog aldrig varit några problem.

Edit: I England verkar det som att många köper ett komplett filterhus med allt monterat och har som reserv eftersom de är ganska lätta att byta direkt på plats.
Tydligen så har även några där även anmält Fiat och vill ha ett s.k. recall eftersom det är stor brandrisk med dessa filter.
De här motormodellerna med filtret såldes knappt i Nordamerika, hade de gjort det så hade nog Fiat fått gjort en recall.
 
Senast ändrad:

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Sv: Dieselläckage

Väcker liv i en gammal tråd. Har ett bränslefilter som ser ut som det som visas på bild i denna tråd, fast jag har en svart toppdel - inte en grön som på bilden. Gör det någon skillnad, eller är det samma konstruktion ändå?

Har inte några problem med läckage, men det kan ju vara värt att hålla ögonen på - och kanske helst i samband med att man får filtret bytt?
 
Toppen