• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselfilter Fiat 3,0L 177hk

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Vilket dieselfilter rekommenderar ni är bäst och lättast att byta till. Framför allt att det inte blir läckage där kabelkontakten gängas in i botten.
 
C

chiva

Guest
Hej, detta är inte riktigt svaret på din fråga men på min bil, en jtd från 2001, finns eller fanns också en manick med två sladdar inskruvad i botten på MAN-filtret. En gång i Ungern pajade gummipackningen i botten till "manicken" och det sprutade rejält med diesel i motorutrymmet.
Jag hade nytt filter med och bytte på plats men utan att skruva i "manicken. Finns ju en plastbult med bra tätning som sitter på filtret när man köper det. Sedan har jag aldrig använt den där grejen, tror det är nån vattenvarnare e.dyl. Enklare att byta filter nu och det håller alltid tätt.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
För så slog man i typ k sprit så vattnet gick igenom. Vi slog i spriten till luftbomsarna i tanken på diesel för att slippa vattnet. Skulle det inte funka på moderna motorer , eller har jag fel för att slippa vattnet.
Mats
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För så slog man i typ k sprit så vattnet gick igenom. Vi slog i spriten till luftbomsarna i tanken på diesel för att slippa vattnet. Skulle det inte funka på moderna motorer , eller har jag fel för att slippa vattnet.
Mats
Nej det funkar ej på moderna motorer.
Om motorn har common rail insprutning riskerar man totalhaveri på insprutningssystemet.
CR pumpen arbetar med upp till 2000 bar och även otroligt små mängder vatten skadar stålet i pumpen.
Stålpartiklarna som slås loss från ytorna i CR pumpen förorenar resten av insprutningssystemet.

Även om pumpen klarar sig, kommer vattnet som bärs av spriten orsaka rost i högtryckssystemets komponenter.

BLANDA INTE SPRIT I DIESELBRÄNSLET!

Ps. MANN = Filter
MAN = Lastbilstillverkare Ds.
 
Senast ändrad:

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Jag tror att det är förvärmning av dieseln som man skruvar in i botten på filtret. Vissa filter har en gummipackning och vissa har tror jag en plastpackning.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag tror det viktigaste är att ha specialverktyget vid byte av filter för att undvika problem med läckage.
upload_2018-7-2_10-6-6.jpeg
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Fick läckage och dom som fixade mitt filter satte i MANfilter och använde det framtagna verktyget just för att det ska dras jämt.
 
Toppen