• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselbilar till skroten.

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Det verkar gå fort med dieselförbud. Nu en domstol i Tyskland som beviljat städerna att förbjuda dieselbilar i stadskärnan.
När kommer nästa bakslag, kanske snart priserna rasar ordentligt på bilar/Husbilar med diesel om de höjer bränslepriser och skatter ordentligt? Mindre husbilar med bensin eller elmotorer är väl snart här, eller så kommer små husvagnar vara alternativet för de som vill ut på luffen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ett bra beslut. Det är ju i tätrafikerade stadskärnor som luftföroreningarna drabbar människorna mest. Själv undviker jag sådana platser helt. Man kan ju stanna på en camping eller ställplats utanför zonen & cykla eller åka med lokaltrafiken in till centrum. Med denna häxjakt på äldre dieselfordon så är jag glad att jag inte har en nyare HB. Att totalförbjuda äldre dieselfordon är en politisk omöjlighet. Det finns stora krafter inom industri & näringsliv om skulle motarbeta detta.
 
F

Fd.47585

Guest
Tror lösningen kan vara som det stod i Husbil & Husvagn att komplettera Euro5 så dom blir Euro6. Går redan att göra i Tyskland för ca 3000 euro och Transportstyrelsen säger att det är ok även i Sverige. Fungerar på Fiat Ducato, Iveco Daily, Mercedes Sprinter och Renault Master. Testexemplaren var euro 5 bilar som varierar i ålder från ett till fem år och med en körsträcka på mellan 2 000 och 9 500 mil. Så då kan man ju åka var man vill och om många lägger ner 60000:- på stödben tror jag inte 3000 euro är något hinder för att få åka överallt. Och förhoppningsvis går priset ner om det blir många som gör det. Vem blir först med att göra detta i Sverige?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Det kommer att ta lång tid innan man inte kommer att kunna utnyttja sin husbil förutom i vissa stadskärnor som jag ändå undviker. Något som jag inte förstår är alla de talibaner som gottar sig i den tyska domen och utsikten av ökade förbud och svårigheter för husbilsliv och vår frihet. De har ju själva husbil idag och då ofta med diesel så varför föregår de då inte med gott exempel och skrotar sina bilar. Givetvis på ett miljövänligt vis:)
 
F

F.d. 53814

Guest
Det står i underlaget till domstolsutslaget att hantverkare, tjänstefordon osv undantas i olika grad.
Så vi kan nog räkna med att allt samhällsnyttigt fortsätter fungera. Tyskarna är inte världens smartaste när det kommer till miljöpolitik men de är inte helt kokade.
 
F

F.d. 55939

Guest
Vi måste kanske se det från ett annat perspektiv. Vill vi kunna röra oss i stadskärnor utan munskydd i framtiden så kanske det måste bli såhär?

Detta kan också i en förlängning leda till att det anläggs parkeringar utanför städer med bra kommunikation in till stan. Det saknas idag, enligt mig. Tänk att få en ställplats på fint ställe ute på landsbygden o kunna ta buss in resturangen :)
Vi är inte så glada över att stå på ställplatser mitt i stan.

Visst känns det tråkigt när man rullar en HB från 02 och även precis köpt diesel bil men det kanske blir bra till slut iaf?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag förstår ingenting!!! Behövs det lagstadgas att husbilar ska bort och att det är OK (i viss mån) för övrig dieseldriven-yrkestrafik i centrala delar. Låter som att merparten dieselbilar i centrala delar är gamla husbilar som nu ska förbjudas med lag!? Det ska bli intressant att följa upp utvecklingen...

Rent och miljövänligt:
uddaokuriöst27.jpg
Bild: lån från nätet
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi måste kanske se det från ett annat perspektiv. Vill vi kunna röra oss i stadskärnor utan munskydd i framtiden så kanske det måste bli såhär?

Detta kan också i en förlängning leda till att det anläggs parkeringar utanför städer med bra kommunikation in till stan. Det saknas idag, enligt mig. Tänk att få en ställplats på fint ställe ute på landsbygden o kunna ta buss in resturangen :)
Vi är inte så glada över att stå på ställplatser mitt i stan.

Visst känns det tråkigt när man rullar en HB från 02 och även precis köpt diesel bil men det kanske blir bra till slut iaf?

Varför en massa onödig busstrafik in i stadskärnan? Flytta ut restauranger och handel utanför stan så försvinner den trafiken in.
 
F

F.d. 55939

Guest
Varför en massa onödig busstrafik in i stadskärnan? Flytta ut restauranger och handel utanför stan så försvinner den trafiken in.

Nja!! Då dör våra stadskärnor och det vill inte jag. Tycker personligen att de stora köpcentrum som nu byggs upp är praktiska med ack så tråkiga.
Bättre med färre bussar in än att alla skall köra in med sina bilar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nja!! Då dör våra stadskärnor och det vill inte jag. Tycker personligen att de stora köpcentrum som nu byggs upp är praktiska med ack så tråkiga.
Bättre med färre bussar in än att alla skall köra in med sina bilar.

Jo, så skulle det nog bli, men frågan är hur många om skulle våga lämna bilen på en parkering av denna typ. Pendelparkeringarna används av allt färre (utmed E6) på grund av ständiga inbrott.
 
Toppen