Dieselbilar till skroten.

Tråd startad i 'Under Markisen' av Sörren, 27 Februari 2018.

1. Sörren

Sörren HBK Medlem

Kommun:
    Sundbyberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    6735
    Det verkar gå fort med dieselförbud. Nu en domstol i Tyskland som beviljat städerna att förbjuda dieselbilar i stadskärnan.
    När kommer nästa bakslag, kanske snart priserna rasar ordentligt på bilar/Husbilar med diesel om de höjer bränslepriser och skatter ordentligt? Mindre husbilar med bensin eller elmotorer är väl snart här, eller så kommer små husvagnar vara alternativet för de som vill ut på luffen.

Maija & Veikko gillar detta.
  2. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Detta ev. förbud gäller stadskärnor, äldre bilar som inte klarar Euro6.
    Själv brukar jag undvika stadkärnor även om jag har en Euro6.
    HVO bränsle skulle skulle göra många dieslar till miljöbilar!

Stig, -geva-, Montreal och 2 andra gillar detta.
  3. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Ett bra beslut. Det är ju i tätrafikerade stadskärnor som luftföroreningarna drabbar människorna mest. Själv undviker jag sådana platser helt. Man kan ju stanna på en camping eller ställplats utanför zonen & cykla eller åka med lokaltrafiken in till centrum. Med denna häxjakt på äldre dieselfordon så är jag glad att jag inte har en nyare HB. Att totalförbjuda äldre dieselfordon är en politisk omöjlighet. Det finns stora krafter inom industri & näringsliv om skulle motarbeta detta.

Jörgen Jönsson, Stig, EVTOAK och 4 andra gillar detta.
  4. leri

leri HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25482
    Tror lösningen kan vara som det stod i Husbil & Husvagn att komplettera Euro5 så dom blir Euro6. Går redan att göra i Tyskland för ca 3000 euro och Transportstyrelsen säger att det är ok även i Sverige. Fungerar på Fiat Ducato, Iveco Daily, Mercedes Sprinter och Renault Master. Testexemplaren var euro 5 bilar som varierar i ålder från ett till fem år och med en körsträcka på mellan 2 000 och 9 500 mil. Så då kan man ju åka var man vill och om många lägger ner 60000:- på stödben tror jag inte 3000 euro är något hinder för att få åka överallt. Och förhoppningsvis går priset ner om det blir många som gör det. Vem blir först med att göra detta i Sverige?

Jörgen Jönsson och leja4 gillar detta.
  5. Affezell

Affezell HBK Medlem

Kommun:
    Söderhamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4542
    Kanske lika bra att sluta med att bygga klart min Sprinter :(

6. Björn & Lena

Björn & Lena HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14101
    Det gäller ju bara vissa städer och deras stadskärnor. Håll ut Affe o kämpa vidare!

Växjö Peter, Stig, Bestliner och 3 andra gillar detta.
  7. Leifw

Leifw HBK Medlem

Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2215
    Läste att Fiat slutar med diesel 2022 i Mootori samma som Svenska Motor.

8. Bestliner

Bestliner HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647
    Det kommer att ta lång tid innan man inte kommer att kunna utnyttja sin husbil förutom i vissa stadskärnor som jag ändå undviker. Något som jag inte förstår är alla de talibaner som gottar sig i den tyska domen och utsikten av ökade förbud och svårigheter för husbilsliv och vår frihet. De har ju själva husbil idag och då ofta med diesel så varför föregår de då inte med gott exempel och skrotar sina bilar. Givetvis på ett miljövänligt vis:)

MiRe, Montreal, stefan l och 7 andra gillar detta.
  9. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Nu stirrar vi oss blint på "husbilar" för det ligger oss varmast om hjärtat (av någon anledning), men hur går det för all annan diesel-transport? Alla hantverkare, bussar, taxi, post, mattransporter, Polisens bilar, m.m.?

680.jpg

-geva-, Växjö Peter, Bestliner och 6 andra gillar detta.
  10. K & P Express

K & P Express HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    856
  11. gundj

gundj HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19657
    Det står i underlaget till domstolsutslaget att hantverkare, tjänstefordon osv undantas i olika grad.
    Så vi kan nog räkna med att allt samhällsnyttigt fortsätter fungera. Tyskarna är inte världens smartaste när det kommer till miljöpolitik men de är inte helt kokade.

12. Christian & Maria

Christian & Maria HBK Medlem

Kommun:
    Karlshamn
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19086
    Vi måste kanske se det från ett annat perspektiv. Vill vi kunna röra oss i stadskärnor utan munskydd i framtiden så kanske det måste bli såhär?

Detta kan också i en förlängning leda till att det anläggs parkeringar utanför städer med bra kommunikation in till stan. Det saknas idag, enligt mig. Tänk att få en ställplats på fint ställe ute på landsbygden o kunna ta buss in resturangen :)
    Vi är inte så glada över att stå på ställplatser mitt i stan.

Visst känns det tråkigt när man rullar en HB från 02 och även precis köpt diesel bil men det kanske blir bra till slut iaf?

Largu, Jörgen Jönsson, MiRe och 4 andra gillar detta.
  13. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Man kan undra varför inte miljötalibanriket Sverige inte har ministrar eller i alla fall politiker med åsikter som dessa?

stefan l, Bestliner och Montreal gillar detta.
  14. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det har vi säkert, men dom vågar inte säga det, för då blir dom hängda/utsparkade, för i Sverige gäller bara en "sanning" åt gången!

-geva-, Kånnkård, peder h och 5 andra gillar detta.
  15. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Jag förstår ingenting!!! Behövs det lagstadgas att husbilar ska bort och att det är OK (i viss mån) för övrig dieseldriven-yrkestrafik i centrala delar. Låter som att merparten dieselbilar i centrala delar är gamla husbilar som nu ska förbjudas med lag!? Det ska bli intressant att följa upp utvecklingen...

Rent och miljövänligt:
    uddaokuriöst27.jpg
    Bild: lån från nätet

16. Iréne och Kjelle

Iréne och Kjelle HBK Medlem

Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1305
    Nu är det väl inte enbart husbilarna som inte får köra i städerna, merparten är vanliga pb1.

17. Kabekatten

Kabekatten HBK Medlem

Kommun:
    Södertälje
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19503
    Enligt tysk press är det tidigast 1 september 2019 som förbudet inträder för dieselfordon.

18. Stig

Stig HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12151
    Varför en massa onödig busstrafik in i stadskärnan? Flytta ut restauranger och handel utanför stan så försvinner den trafiken in.

19. Christian & Maria

Christian & Maria HBK Medlem

Kommun:
    Karlshamn
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19086
    Nja!! Då dör våra stadskärnor och det vill inte jag. Tycker personligen att de stora köpcentrum som nu byggs upp är praktiska med ack så tråkiga.
    Bättre med färre bussar in än att alla skall köra in med sina bilar.

håkansson2 gillar detta.
  20. Stig

Stig HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12151
    Jo, så skulle det nog bli, men frågan är hur många om skulle våga lämna bilen på en parkering av denna typ. Pendelparkeringarna används av allt färre (utmed E6) på grund av ständiga inbrott.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.