• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Det finnes en undersøkelse som viser totalt CO2 utslipp for dette. Den viser at elbiler med kraft fra kullkraft har mindre utslipp enn tilsvarende bensin eller dieselbil. Selv om en tok med produksjonen av bilene og batteriene så kom ebilen best ut over relativt få år. Mener det var UNI Gent som sto bak, og at jeg leste den i Norske Teknisk Ukeblad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

En fundering, om alla går över till elbil var får vi elen ifrån som vi ska ladda alla bilar med? Kärnkraft är farligt, vindkraft är fult, kol skitar ner, vattenkraft fördärvar våra älvar.
Jag är inte emot eldrift men tror bara att vi flyttar utsläppen från fordonet till platsen där elen produceras istället. Jag tror att vi först ska få fram miljövänlig produktion av el innan vi satsar på eldrivna fordon i stor skala.

På större delen av vårt klot blir sol- och vindkraft energikällan både i tillverkning och laddning. Här i Norden blir det mest vatten- och vindkraft, här har Norge en fördel. Efter Trump kommer solsken!
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Insnöad eller inte, eldriften är redan här vare sig det gäller ren eldrift, laddhybrider eller hybrider!
Fråga norrmännen.

Jag tror också att elhybrider kommer bli vanligare, vi var faktiskt bland dom första i Sverige att skaffa en och nu har vi 4 St. Och 2 gasdrivna och dom har fungerat över förväntan, man tappar något ton i lastvikt för batterierna väger i dagsläget mycket men batteriutvecklingen går framåt så jag är helt övertygad att vi snart har lättare batterier med mer kapacitet.

Elmia Lastbil 2012: Landets första Daf hybrider till Wiklunds Åkeri | Svensk Åkeritidning
Tredje DAF-hybriden till Wiklunds | Svensk Ã…keritidning
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

På större delen av vårt klot blir sol- och vindkraft energikällan både i tillverkning och laddning. Här i Norden blir det mest vatten- och vindkraft, här har Norge en fördel. Efter Trump kommer solsken!

I framtiden är det kanske så men inte idag.

Det finnes en undersøkelse som viser totalt CO2 utslipp for dette. Den viser at elbiler med kraft fra kullkraft har mindre utslipp enn tilsvarende bensin eller dieselbil. Selv om en tok med produksjonen av bilene og batteriene så kom ebilen best ut over relativt få år. Mener det var UNI Gent som sto bak, og at jeg leste den i Norske Teknisk Ukeblad.

Det finns undersökningar som säger det omvända, att en fossilbil kan gå 20000 mil innan elbilen är ikapp när det gäller CO2 utsläpp, om vad som är sant tvista de lärde.
Jag är som sagt inte emot eldrift men tror vi ska sansa oss lite innan vi satsar fullt ut på det.
För övrigt satsar Landskrona på att helt gå över till eldrift på stadsbussarna:
http://www.bussmagasinet.se/2017/11/avtal-klart-om-enbart-elbussar-i-landskrona/
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Jag vet inte den exakta siffran men utsläpp från det kommersiella flyget är någon eller några procent av koldioxidutsläppen från markbundna fordon.
Utsläpp/personkilometer skulle vara en intressantare siffra, men den är nog för svår att ta fram så den finns nog inte antar jag. Så tillsvidare får vi väl nöja oss med ovanstående propagandasiffra som inte säger någonting egentligen.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Diesel

Apropå elbussar i stadsmiljöer och eltransporter av varor genom landet mm...

Varför gå över ån efter vatten?
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Utsläpp/personkilometer skulle vara en intressantare siffra, men den är nog för svår att ta fram så den finns nog inte antar jag. Så tillsvidare får vi väl nöja oss med ovanstående propagandasiffra som inte säger någonting egentligen.

Den säger så mycket som att vi måste börja i rätt ände nämligen att byta ut den fossila bilparken eftersom den bidrar med 97-98% av koldioxidutsläppen. Om bilparken byts ut på 10-15 år spelar utsläpp från det kommersiella flygtrafiken mindre roll.

En annan sak är att folk i större städer dör i förtid på grund av små partiklar från dieselfordon.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Den säger så mycket som att vi måste börja i rätt ände nämligen att byta ut den fossila bilparken eftersom den bidrar med 97-98% av koldioxidutsläppen. Om bilparken byts ut på 10-15 år spelar utsläpp från det kommersiella flygtrafiken mindre roll.

En annan sak är att folk i större städer dör i förtid på grund av små partiklar från dieselfordon.

Nu är du nog i klass med Astrid Lindgren. Biltrafiken står för långt mindre andel av cxo2 utsläppen än 97-98 %. Lantbruk, sjöfart, dieseldrivna tåg, skogsbruk, bygg och entepenad, kraft och värmeproduktion samt sopförbränning är alla stora avgivare av co2. Till detta skall läggas ett stort antal fabriker som också har co2 utsläpp.
Dessa sagor som framförs är pinsamt dåliga och långt från sanna. Dax att pudla
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Enligt WWF kommer 14% av utsläppen av växthusgaser (vad nu detta är) från transporter.
ERIKPER
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Diesel

Grovt räknat kommer ca 30% av de svenska utsläppen från transportsektorn (bilar, lastbilar flyg o.s.v. Ca 30% kommer från industrin och resterande från jordbruk, el och uppvärmning, arbetsmaskiner m.m.

Observera att utsläppen från Internationell fartygstrafik och internationellt flyg inte finns med här.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-i-Sverige/Vaxthusgaser/

Här lite info om Sveriges andel av CO2 utsläppen globalt:

CO2-utsläpp
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Montreal, om din tabell stämmer så kan man ju undra vad vi håller på med egentligen. I tabellen ligger vi ju redan på ett minimum. Om vi skulle sänka utsläppen med 50% så skulle det ju vara försumbart & inte en mätbar sänkning globalt sett. Då finns det bättre miljöfrågor att engagera sig i. Jag är ännu mer övertygad om att tjafset från styrande miljönissar inte har ett skit med miljön att göra utan det handlar om mer pengar till staten. Men det är klart att i tätområden där avgasutsläppen gör sig mer påminda bör man begränsa bilismen.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Diesel

Jag håller med, det är så det verkar, enligt de uppgifter jag kan finna står Sverige för mindre än 0,2 promille (0,002) av de totala utsläppen av växthusgaser i världen, Det betyder enligt min bedömning att det inte skulle ha någon mätbar inverkan på världsklimatet om vi helt slutade existera? Om vi stänger ned hela vår transportsektor ger det en påverkan på världsutsläppen av växthusgaser på mindre än -0,06 promille (-0,0006). :wideeyed:
Däremot bör vi ju säkert satsa på en ordentlig minskning av biltrafiken i stadskärnorna i framförallt de större städerna av hälsoskäl.
Stäng av vissa delar för biltrafik, satsa på elbussar, spårvagnar (tunnelbana är för dyrt och för oflexibelt med sina stationer under jord. Spårvagnarnas nackdelar försvinner ju till stor del när de inte behöver blandas med biltrafik. Elbussarna behöver kanske inte gå på batteri, kanske dags för trådbussar i modern tappning?
Då kan man ganska enkelt och snabbt bygga om befintliga bussar, och ingen miljöbelasting för att skaffa stora batterier, inte behöver dom laddtid heller?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Nu var det utsläpp i transportsektorn som behandlades, hittade bara en graf över den inhemska.
Jag tror inte att den globala skiljer sig mycket från den svenska.

B5821EF6-3845-414C-966F-448037DA93E7.jpeg

Som synes har vi allt att vinna på fordonstillverkarnas omställning till fossilfria fordon och då menar jag inte enbart i lilla Sverige som en del tycks tro.
 
Toppen