• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Oj, oj, oj. Det var en utskåpning må jag säga. Talibaner i husbilsklubben, fattades bara det. Ja det gör ju att alla begriper att vi inte har ett klimatproblem. Är regeringen och kungen informerade?

Du kanske skulle läsa och lära litet från andra källor än de du tydligen bara läser. Sedan kan ju du medela hur upplyst du blivit. Inte lätt att bota faktaresistenta men ibland kan det finnas hopp
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Vi klarar ju att läsa och bilda oss en egen uppfattning.
Det klarar tydligen inte miljövänstern. Tur att världen numera vaknar och inser som man gjort i vita huset. Än finns det hopp så att vi får slut på allt tokigt som planeras för att lura och överbeskatta vanligt folk för att göda ett frälse av politiker.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Vi klarar ju att läsa och bilda oss en egen uppfattning.
Det klarar tydligen inte miljövänstern. Tur att världen numera vaknar och inser som man gjort i vita huset. Än finns det hopp så att vi får slut på allt tokigt som planeras för att lura och överbeskatta vanligt folk för att göda ett frälse av politiker.

Och jag som tänkte dra till med nåt om din likasinnade kompis i vita huset, men hejdade mig för att jag tyckte att det blev för låg nivå på debatten. Och så ser jag att den gubben tydligen är en förebild för dig. Ja, vi har nog lite för olika uppfattning om hur klimatet och världen ser ut för att en fortsatt debatt ska vara meningsfull.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Vi klarar ju att läsa och bilda oss en egen uppfattning.
Det klarar tydligen inte miljövänstern. Tur att världen numera vaknar och inser som man gjort i vita huset. Än finns det hopp så att vi får slut på allt tokigt som planeras för att lura och överbeskatta vanligt folk för att göda ett frälse av politiker.


Man behöver inte sympatisera med vänstern för att inse att vi måste värna om miljön.
Som tur är har de flesta fordonstillverkare insett detta och kommer att fasa ut fossildrivna fordon som förpestar vårt klot. Tyvärr finns inga alternativ bland husbilar ännu men med lättare och mer effektiva batterier är den första eldrivna husbilen inte långt borta.

Till slut Bestliner, det handlar inte om skatter utan något allvarligare nämligen vår gemensamma miljö!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Man behöver inte sympatisera med vänstern för att inse att vi måste värna om miljön.
Som tur är har de flesta fordonstillverkare insett detta och kommer att fasa ut fossildrivna fordon som förpestar vårt klot. Tyvärr finns inga alternativ bland husbilar ännu men med lättare och mer effektiva batterier är den första eldrivna husbilen inte långt borta.

Till slut Bestliner, det handlar inte om skatter utan något allvarligare nämligen vår gemensamma miljö!

Ingen luft har någonsin blivit renare av nya avgifter. Eldrivna husbilar där strömmen tas från batterier får vi nog aldrig se. Möjligen bilar med vätgasdrivna bränsleceller om kostnaderna någonsin når rimliga nivåer. Idag skulle priset bli löjligt högt tyvärr.
Jag tror att med de låga totala utsläpp som husbilar utgör så kan vi nog kosta på oss att bortse från dessa.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Ingen luft har någonsin blivit renare av nya avgifter. Eldrivna husbilar där strömmen tas från batterier får vi nog aldrig se. Möjligen bilar med vätgasdrivna bränsleceller om kostnaderna någonsin når rimliga nivåer. Idag skulle priset bli löjligt högt tyvärr.
Jag tror att med de låga totala utsläpp som husbilar utgör så kan vi nog kosta på oss att bortse från dessa.

Avgifterna är till för att påskynda växlingen till fossilfria bilar, så visst spelar avgiften en roll i bonus-malussystemet.
Visst får vi se eldrivna husbilar och det ganska snart. Lastbilstillverkarna, inte bara Tesla, ligger i startgroparna och driver på forskningen till lättare och mindre batterier. Tesla beräknar att priset på den eldrivna trailern till 150000 USD, ungefär lika mycket som en dieseldriven vad jag har hört, kanske till och med något lägre.

Varför all denna pessimism, framtiden är redan här?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Diesel

Avgifterna är till för att påskynda växlingen till fossilfria bilar, så visst spelar avgiften en roll i bonus-malussystemet.
Visst får vi se eldrivna husbilar och det ganska snart. Lastbilstillverkarna, inte bara Tesla, ligger i startgroparna och driver på forskningen till lättare och mindre batterier. Tesla beräknar att priset på den eldrivna trailern till 150000 USD, ungefär lika mycket som en dieseldriven vad jag har hört, kanske till och med något lägre.

Varför all denna pessimism, framtiden är redan här?

Jag tror att du har snöat in helt på eldrift ?? men har du tänkt tanken fullt ut och vad kom du fram till ???
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Diesel

Insnöad eller inte, eldriften är redan här vare sig det gäller ren eldrift, laddhybrider eller hybrider!
Fråga norrmännen.

Hur ser du Sverige som ?? Endast södra tätbefolkade del eller landet i helhet ??
Tycker du att bilisterna skall vara med och betala för en omställning av bränsletyp eller är det tillverkarnas ansvar.
Om jag betalar 10000 till i skatt och bor i Norrland blir luften renare då ??
Tycker du att biltrafik överhuvudtaget skall få existera i storstäder ??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Hur ser du Sverige som ?? Endast södra tätbefolkade del eller landet i helhet ??
Tycker du att bilisterna skall vara med och betala för en omställning av bränsletyp eller är det tillverkarnas ansvar.
Om jag betalar 10000 till i skatt och bor i Norrland blir luften renare då ??
Tycker du att biltrafik överhuvudtaget skall få existera i storstäder ??

Du är bara med och betalar om du mot bättre vett köper en ny fossildriven bil under tre år. Det är helt upp till dig själv om du inte förstått vad bonus-malussystemet går ut på.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Fråga norrmännen.

Norsk försäljningsstatistik 2016
I en norsk tidning blev det nu presenterat hur bilförsäljningen gick 2016.

Totalt registrerades drygt 153.000 bilar under 2016.

Av dessa så ser fördelningen ut som följer:

Diesel: 48,825 st
Bensin: 44,950 st
Icke laddbara hybrider: 16,966 st
Laddbara hybrider: 19,626 st
Elbilar: 22,973 st
Totalt el: 59,565 st
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Elektrisk drivlinje er helt dominerende på jernbanen. Selv der det ikke er elektrifisert så har de store lokomotivene elektrisk drift, el fra en diesel generator ombord.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Diesel

Norsk försäljningsstatistik 2016
I en norsk tidning blev det nu presenterat hur bilförsäljningen gick 2016.

Totalt registrerades drygt 153.000 bilar under 2016.

Av dessa så ser fördelningen ut som följer:

Diesel: 48,825 st
Bensin: 44,950 st
Icke laddbara hybrider: 16,966 st
Laddbara hybrider: 19,626 st
Elbilar: 22,973 st
Totalt el: 59,565 st

Utan att i övrigt lägga mig i diskussionen (fast jag är nog inne på att min nästa bil ska vara eldriven) beror ju den stora andelen sålda "elbilar" i Norge på de stora subventioner och fördelar man ger eldrivna bilar i förhållande till diesel-och bensindrivna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Utan att i övrigt lägga mig i diskussionen (fast jag är nog inne på att min nästa bil ska vara eldriven) beror ju den stora andelen sålda "elbilar" i Norge på de stora subventioner och fördelar man ger eldrivna bilar i förhållande till diesel-och bensindrivna.

Exakt!
Det bevisar att det måste till morötter för att få folk att inte fastna i det gamla invanda. Det skulle säkert ta tio-tjugo år annars att ändra köpvanor och ha en förödande effekt på miljön. Den tiden har vi inte!

Å andra sidan har den ökande efterfrågan på elbilar orsakat leveranstider på upp till två år. Att sätta elmotorer i bilar avsedda för fossildrift håller inte i längden och omstrukturering tar tid.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

En fundering, om alla går över till elbil var får vi elen ifrån som vi ska ladda alla bilar med? Kärnkraft är farligt, vindkraft är fult, kol skitar ner, vattenkraft fördärvar våra älvar.
Jag är inte emot eldrift men tror bara att vi flyttar utsläppen från fordonet till platsen där elen produceras istället. Jag tror att vi först ska få fram miljövänlig produktion av el innan vi satsar på eldrivna fordon i stor skala.
 
Toppen