• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

jag menar mest att det är massa tillsatser som drar ner energin i bränslet,som inte är till nytta för oss...bara miljösnack,satsa i utlandet i stället där dom verkligen släpper ut................
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Om politikerna vill göra något så sätt igång då det behövs inga skattehöjningar för att förbättra miljön , förbjud privatbilism i storstäderna vore väl en bra början ?? Vilket skulle innebära en miljöförbättring från dag 1 ?? Att sätta avgifter på utsläppen för privatbilism får resultatet att vi får ett klassamhälle som gynnar bättre bemedlade i samhället.
Nej jag tror att politiker ser en chans att mjölka ut ytterligare skatter för bilism tyvärr

Ja så är det mjölka ur bilisterna så mycket man kan..Vi har märkt detta tydligt under ett antal år.
Nu har Miljöpartisten Daniel Hellden i sthlm meddelade i dag 20/11 att flera bildfiler ska göras om till cykelbanor...nääu jv för bilisterna att komma fram i storstad.
Dessutom har man höjt " trängselskatten " hur trångt kan de nu bli..Mera skatt på gång kanske.
Leffe S
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

jag menar mest att det är massa tillsatser som drar ner energin i bränslet,som inte är till nytta för oss...bara miljösnack,satsa i utlandet i stället där dom verkligen släpper ut................

Hur kan tillsatser dra ner energin i bränsle? Förklara för en okunnig.
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Kom med min Golf+ till VW-verkstad i Malmö, för att den knackade i vissa läge, det första de frågade var: "du har väl inte tankat på Preem"...... de hade erfarenhet av att bränslefilter lätt blir igensatta av Preems diesel. Kan det vara talloljan dom blandar i månne?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Diesel

ja.......talloljan eller nån annan skit................

Spännande att så mycket skrock och folktro ryms på ett forum.
Den tallbaserade delen av Preem´s diesel är från motorns synpunkt outskiljbar från den traditionella delen.
Sedan har ju Preem precis som alla andra mer eller mindre matoljerester i bränslet och det är där det kan skita sig.
Dock framhålls ju just Preem som ett föredöme jämfört med t ex OKQ8 där Kia eller om det var Hyundaisom fick stora problem.
När det gäller tillgänglig energi så gör inte tillsatser någon skillnad, däremot kan dom antingen rensa eller sätta igen spridare beroende på vilken tillsats det är.
Och för att veta hur mycket krut du har i ditt bränsle så får du ta reda på cetantalet, det anger hur effektiv förbränning du får.
 
F

F.d. 55460

Guest
Sv: Diesel

Har nu hört att Preems tallolja gör att det bildas mögel eller liknande i tanken och att det är det som sedan kan orsaka fel i spridarna.
RÄTT eller FEL frågar en okunnig.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Diesel

Har nu hört att Preems tallolja gör att det bildas mögel eller liknande i tanken och att det är det som sedan kan orsaka fel i spridarna.
RÄTT eller FEL frågar en okunnig.

Det du talar om är det som kallas "diesel bugs".
Det är bakterier som lever i skiljelinjen mellan diesel och vatten i tankar där diesel innehåller RME.
Med tiden blir det en rejäl sörja som ställer till det.
Det har inget som helst med den delen av Preems diesel som består av talldistillat att göra.
Lösningen på dieselbakterieproblemet är att behandla sin tank med en bra biocid då och då eller installera ett system för "diesel polishing"

Släpp nu oron kringjust tallarna och fokusera på RME som är det verkliga problemet och "alla" har ca 7% iblandat.
Energimässigt gör det inget att det är 7% RME.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Ja så är det mjölka ur bilisterna så mycket man kan..Vi har märkt detta tydligt under ett antal år.
Nu har Miljöpartisten Daniel Hellden i sthlm meddelade i dag 20/11 att flera bildfiler ska göras om till cykelbanor...nääu jv för bilisterna att komma fram i storstad.
Dessutom har man höjt " trängselskatten " hur trångt kan de nu bli..Mera skatt på gång kanske.
Leffe S

Dagens påfund är påhittade för att politikerna skall kunna beskatta oss hårdare och för att ge dem alibi att gynna sig själva och stifta överstatliga lagar som tar bort vanligt folks rätt att bestamma själva. Att blanda massa skräp i bränslet är ju inget som man kan se positivt på.
Det finns dock alternativ info att läsa i ämnet
Stockholmsinitiativet - Klimatupplysningen -
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Dagens påfund är påhittade för att politikerna skall kunna beskatta oss hårdare och för att ge dem alibi att gynna sig själva och stifta överstatliga lagar som tar bort vanligt folks rätt att bestamma själva. Att blanda massa skräp i bränslet är ju inget som man kan se positivt på.
Det finns dock alternativ info att läsa i ämnet
Stockholmsinitiativet - Klimatupplysningen -

Dom du refererar till blev redan 2010 utsedda till årets folkförvirrare!
Årets förvillare 2010 - Vetenskap och Folkbildning
Borde kanske finns lite mer trovärdiga källor, fast då kanske inte budskapet passar.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Man kanske inte kan lita på VOF heller??

Vetenskap och Folkbildning РAnalys och kritik av VoF РVi h̴ller koll p̴ f̦reningen Vetenskap och Folkbildning

Eller så kan man inte lita på vetenskap&Fortbildning heller jag har ingen aning om vilka som är trovärdiga eller inte. Men min högst personliga åsikt är att det kan inte va bra att pumpa ut Koldioxid i miljön och nu när det finns helt fosilfri diesel(Hvo 100) som jag vet fungerar då vi testat det på jobbet nu i 16 Månader utan råka ut för några som helst problem som tas upp i tråden.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Tallibanerna ser rött när någon har andra åsikter en deras ihopljugna sagor.
Läs och lär. Stockholmsinitiativet - Klimatupplysningen -
Vi har inget klimatproblem mer än kanske då en kommande istid.
Vad tallibangrupper utnämner eller inte bryr sig bara talibaner om

Här finns mera läsning som inte kommer fram https://klimathotet.com/
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Tallibanerna ser rött när någon har andra åsikter en deras ihopljugna sagor.
Läs och lär. Stockholmsinitiativet - Klimatupplysningen -
Vi har inget klimatproblem mer än kanske då en kommande istid.
Vad tallibangrupper utnämner eller inte bryr sig bara talibaner om

Här finns mera läsning som inte kommer fram https://klimathotet.com/

Oj, oj, oj. Det var en utskåpning må jag säga. Talibaner i husbilsklubben, fattades bara det. Ja det gör ju att alla begriper att vi inte har ett klimatproblem. Är regeringen och kungen informerade?
 
Toppen